Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 april 2024 10:22
Del på Facebook
Leger vil ha hjelmpåbud for bruk av elsparkesykkel. De alvorlige skadesakene er ikke vesentlig redusert til tross for at reglene ble strammet inn. Foto: Annika Byrde / NTB
Leger vil ha hjelmpåbud for bruk av elsparkesykkel. De alvorlige skadesakene er ikke vesentlig redusert til tross for at reglene ble strammet inn. Foto: Annika Byrde / NTB

Strengere regler har ikke ført til merkbart færre ulykker med elsparkesykler. Nå vil leger ha påbud om hjelm

Reglene ble strammet inn i juni 2022.

Annonse
Annonse

I løpet av halvannet år før innstrammingen ble det registrert 279 alvorlige ulykker. I samme tidsperiode etter innstramming, er tallet 223 alvorlige ulykker, skriver Stavanger Aftenblad. Bare 56 av de skadde brukte hjelm.

Leger ved Stavanger universitetssjukehus krever enda strengere regler, inkludert hjelmpåbud for alle. De viser til at mange av pasientene pådrar seg hode- og ansiktsskader.

– Belastningen på helsevesenet er like stor som før. En del av pasientene som kommer til traumemottaket, har også ganske høy promille, sier traumekoordinator Kjell Tjosevik ved Stavanger universitetssjukehus.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Reglene ble skjerpet når det gjelder promillegrense, aldersgrense på 12 år, påbud om hjelm for barn under 15 år, samt at det ble innført krav om forsikring for elsparkesykkel man eier selv. Elsparkesykkel ble også klassifisert som motorvogn.

– Det er absurd at påbudet om hjelm bare gjelder barn under 15 år. Elsparkesykkelen ble klassifisert som motorvogn i 2022. Det må selvsagt være påbudt for alle, sier Tjosevik.

Olav Røise, faglig leder for Nasjonalt traumeregister ved Oslo universitetssykehus, mener det ikke finnes noen rasjonelle grunner for ikke å påby hjelm.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse