Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 april 2024 10:22
Del på Facebook
Leger vil ha hjelmpåbud for bruk av elsparkesykkel. De alvorlige skadesakene er ikke vesentlig redusert til tross for at reglene ble strammet inn. Foto: Annika Byrde / NTB
Leger vil ha hjelmpåbud for bruk av elsparkesykkel. De alvorlige skadesakene er ikke vesentlig redusert til tross for at reglene ble strammet inn. Foto: Annika Byrde / NTB

Strengere regler har ikke ført til merkbart færre ulykker med elsparkesykler. Nå vil leger ha påbud om hjelm

Reglene ble strammet inn i juni 2022.

Annonse
Annonse

I løpet av halvannet år før innstrammingen ble det registrert 279 alvorlige ulykker. I samme tidsperiode etter innstramming, er tallet 223 alvorlige ulykker, skriver Stavanger Aftenblad. Bare 56 av de skadde brukte hjelm.

Leger ved Stavanger universitetssjukehus krever enda strengere regler, inkludert hjelmpåbud for alle. De viser til at mange av pasientene pådrar seg hode- og ansiktsskader.

– Belastningen på helsevesenet er like stor som før. En del av pasientene som kommer til traumemottaket, har også ganske høy promille, sier traumekoordinator Kjell Tjosevik ved Stavanger universitetssjukehus.

Annonse
Annonse

Reglene ble skjerpet når det gjelder promillegrense, aldersgrense på 12 år, påbud om hjelm for barn under 15 år, samt at det ble innført krav om forsikring for elsparkesykkel man eier selv. Elsparkesykkel ble også klassifisert som motorvogn.

– Det er absurd at påbudet om hjelm bare gjelder barn under 15 år. Elsparkesykkelen ble klassifisert som motorvogn i 2022. Det må selvsagt være påbudt for alle, sier Tjosevik.

Olav Røise, faglig leder for Nasjonalt traumeregister ved Oslo universitetssykehus, mener det ikke finnes noen rasjonelle grunner for ikke å påby hjelm.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 11 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse