30. juni 2024 var «Gamle Oksøy» innom Kristiansund og lå ved Vågekaia foran den gamle Loennechengården før den gikk videre om morgenen.
«Gamle Oksøy» var tidligere et forsyningsskip i Kystverket, og ble bygget i 1962 hos Brødrene Lothe i Haugesund på oppdrag fra Kystverket. Båten ble bygget som tankskip og fraktet parafin og gass til lykter og fyr langs kysten i Sør-Norge. Skipet hadde store tanker med plass til 170.000 liter parafin og lasterom for gassflasker. M/T Oksøys besetning gjorde og vedlikeholdsarbeid på lykter og lanterner.
Etter hvert ble skipet brukt under ombyggingen av fyrlykter til solcelledrift. Da dette arbeidet ble fullført høsten 1996 ble skipet tatt ut av tjeneste.
I 2014 overtok Lindesnes fyrmuseum og Kystverkmusea eierskapet og ansvaret for videre drift av M/S Gamle Oksøy. Fartøyet har siden vært på en rekke tokt, både langs norskekysten og til utlandet, Hun har også vært brukt til losopplæring i samarbeid med Kystverket og som logiskip for besetningen til fullriggeren Sørlandet.
Fartøyet representerer en type spesialfartøy fra en spesiell epoke i norsk fyrhistorie. Fyrstasjonene var fortsatt bemannet og de fleste fyrlyktene krevde regelmessig tilførsel av parafin eller acetylengass. Et initiativ for å bevare fartøyet som et flytende kulturminne ble tatt. I Kulturminneåret 1997 ble M/T «Oksøy» gitt i gave fra Fiskeri- og kystdepartementet til Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Kristiansand. Riksantikvaren innvilget status som verneverdig skip, og navnet ble endret til M/S «Gamle Oksøy». Det var første gang et skip fikk vernestatus i original, komplett og operativ stand. Lite er endret om bord siden den gang.
I 2014 overtok Lindesnes fyrmuseum og Kystverkmusea eierskapet og ansvaret for videre drift av M/S Gamle Oksøy. Fartøyet har siden vært på en rekke tokt, både langs norskekysten og til utlandet, Hun har også vært brukt til losopplæring i samarbeid med Kystverket og som logiskip for besetningen til fullriggeren Sørlandet.