Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
01 august 2024 10:00
Del på Facebook
«Gamle Oksøy» pyntet opp foran Loennechen-gården ved Vågekaia. Her ligger også lokalene til Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre. Foto: Terje Holm
«Gamle Oksøy» pyntet opp foran Loennechen-gården ved Vågekaia. Her ligger også lokalene til Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre. Foto: Terje Holm

30. juni 2024 var «Gamle Oksøy» innom Kristiansund og lå ved Vågekaia foran den gamle Loennechengården før den gikk videre om morgenen.

«Gamle Oksøy» var tidligere et forsyningsskip i Kystverket, og ble bygget i 1962 hos Brødrene Lothe i Haugesund på oppdrag fra Kystverket. Båten ble bygget som tankskip og fraktet parafin og gass til lykter og fyr langs kysten i Sør-Norge. Skipet hadde store tanker med plass til 170.000 liter parafin og lasterom for gassflasker. M/T Oksøys besetning gjorde og vedlikeholdsarbeid på lykter og lanterner.

Etter hvert ble skipet brukt under ombyggingen av fyrlykter til solcelledrift. Da dette arbeidet ble fullført høsten 1996 ble skipet tatt ut av tjeneste.

I 2014 overtok Lindesnes fyrmuseum og Kystverkmusea eierskapet og ansvaret for videre drift av M/S Gamle Oksøy. Fartøyet har siden vært på en rekke tokt, både langs norskekysten og til utlandet, Hun har også vært brukt til losopplæring i samarbeid med Kystverket og som logiskip for besetningen til fullriggeren Sørlandet.

Fartøyet representerer en type spesialfartøy fra en spesiell epoke i norsk fyrhistorie. Fyrstasjonene var fortsatt bemannet og de fleste fyrlyktene krevde regelmessig tilførsel av parafin eller acetylengass. Et initiativ for å bevare fartøyet som et flytende kulturminne ble tatt. I Kulturminneåret 1997 ble M/T «Oksøy» gitt i gave fra Fiskeri- og kystdepartementet til Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Kristiansand. Riksantikvaren innvilget status som verneverdig skip, og navnet ble endret til M/S «Gamle Oksøy». Det var første gang et skip fikk vernestatus i original, komplett og operativ stand. Lite er endret om bord siden den gang.

I 2014 overtok Lindesnes fyrmuseum og Kystverkmusea eierskapet og ansvaret for videre drift av M/S Gamle Oksøy. Fartøyet har siden vært på en rekke tokt, både langs norskekysten og til utlandet, Hun har også vært brukt til losopplæring i samarbeid med Kystverket og som logiskip for besetningen til fullriggeren Sørlandet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFlere? Er bare 1 trekantsamband ( 21 Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya ) og et med 4 fergekaier (22 Brattvåg–Dryna–Fjørtofta–Harøya )  , som forsvant da....  
@Terje SundsbøEg har ikkje oversikt over trafikkauken samla, eller tellepunktet.  Men sidan du har det så bør du vise korta.Eg har ...
@Geir Ole SætremyrNordøyvegen avløser flere fergestrekninger. Mener du det er urimelig å se på samlet trafikkøkning?Tror du at de reisende på eksempelvis ...
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva utgangspunkt du refererer til når du melder om kraftig auke.  Der var fleire fergestrekningar som vart ...
@Geir Ole SætremyrHva var utgangspunktet får ÅDT som ble lagt til grunn for bompengene på Nordøyvegen – historiske fergedata eller nye prognoser?Tror ...
@Terje SundsbøKva ÅDT meiner du må inn i regnestykket? Og kva blir bompengesatsen i gjennomsnitt? Husk kva Klimautvalet skreiv i sin rapport. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse