Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
Terje Holm, fast skribent
06 august 2024 10:00
Del på Facebook
«Lykkeper» på havna i Kristiansund etter overleveringen fra Sterkoder i november 1969. (Foto: Per Helge Pedersen)
«Lykkeper» på havna i Kristiansund etter overleveringen fra Sterkoder i november 1969. (Foto: Per Helge Pedersen)

Arnfinn og Ivar Kamsvåg tok over Sterkoder i 1966 og utviklet skipsverftet til en hjørnesteinsbedrift i Kristiansundsregionen. I 1969 overleverte de Nesoddenbåten MS «Lykkeper».

Dette var bygg nr. 12, som ble overlevert i november 1969 til A/S Nesodden-Bundefjorden Damskipsselskap i Oslo for persontrafikk fra Aker Brygge til Nesodden. Båten var konstruert av Otto L. Scheen. Dette ble en kjent båt på Oslo havn gjennom mange år.

1989 ble skipet solgt til Sverige og fikk nytt navn, MS «Runmarö». I 1990 ble skipet videresolgt og fikk etter hvert flere eiere og navn. I 1995 ble skipet igjen solgt og satt inn i ruten Strømstad-Halden. I 1996 fikk skipet tilbake navnet MS «Lykkeper». Den har også trafikkert som passasjerbåt mellom Flåm og Gudvangen utover 2000-tallet.

I 2006 fikk skipet vernestatus, men den opphørte ved eierskifte 23. oktober 2008. I 2021 ble skipet igjen solgt til Sverige. I oktober 2022 ble skipet videresolgt til Smøgen og omdøpt til MS «Soten».

«Lykkeper» i rute Aker Brygge-Nesodden på 1970-tallet. (Ukjent fotograf)«Lykkeper» i rute Aker Brygge-Nesodden på 1970-tallet. (Ukjent fotograf)

Tidligere «Lykkeper» med nytt navn «Soten» ved Gullholmen. (Bilde fra Wikipedia)Tidligere «Lykkeper» med nytt navn «Soten» ved Gullholmen. (Bilde fra Wikipedia)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse