Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
Terje Holm, fast skribent
06 august 2024 10:00
Del på Facebook
«Lykkeper» på havna i Kristiansund etter overleveringen fra Sterkoder i november 1969. (Foto: Per Helge Pedersen)
«Lykkeper» på havna i Kristiansund etter overleveringen fra Sterkoder i november 1969. (Foto: Per Helge Pedersen)

Arnfinn og Ivar Kamsvåg tok over Sterkoder i 1966 og utviklet skipsverftet til en hjørnesteinsbedrift i Kristiansundsregionen. I 1969 overleverte de Nesoddenbåten MS «Lykkeper».

Dette var bygg nr. 12, som ble overlevert i november 1969 til A/S Nesodden-Bundefjorden Damskipsselskap i Oslo for persontrafikk fra Aker Brygge til Nesodden. Båten var konstruert av Otto L. Scheen. Dette ble en kjent båt på Oslo havn gjennom mange år.

1989 ble skipet solgt til Sverige og fikk nytt navn, MS «Runmarö». I 1990 ble skipet videresolgt og fikk etter hvert flere eiere og navn. I 1995 ble skipet igjen solgt og satt inn i ruten Strømstad-Halden. I 1996 fikk skipet tilbake navnet MS «Lykkeper». Den har også trafikkert som passasjerbåt mellom Flåm og Gudvangen utover 2000-tallet.

I 2006 fikk skipet vernestatus, men den opphørte ved eierskifte 23. oktober 2008. I 2021 ble skipet igjen solgt til Sverige. I oktober 2022 ble skipet videresolgt til Smøgen og omdøpt til MS «Soten».

«Lykkeper» i rute Aker Brygge-Nesodden på 1970-tallet. (Ukjent fotograf)«Lykkeper» i rute Aker Brygge-Nesodden på 1970-tallet. (Ukjent fotograf)

Tidligere «Lykkeper» med nytt navn «Soten» ved Gullholmen. (Bilde fra Wikipedia)Tidligere «Lykkeper» med nytt navn «Soten» ved Gullholmen. (Bilde fra Wikipedia)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse