Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
06 juni 2017 14:11
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens inntekter økte med 8 milliarder kroner i første kvartal i år, men utgiftene økte enda mer. Fasiten ble et underskudd på 26 milliarder kroner.
Årsaken til underskuddet er økte utgifter – først og fremst fordi overføringene til helseforetakene og Bane Nor økte kraftig – med hele 11 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Overføringene til helseforetakene og statens jernbaneinfrastrukturforetak sto for 33 av den samlede utgiftsøkningen på 34 milliarder kroner fra første kvartal i fjor.

Bane Nor har ansvaret for utbygging, drift og vedlikehold av jernbanenettet. Statens utgifter til disse oppgavene framkommer ikke lenger i statsregnskapet, men framkommer som overføringer til Bane Nor.

Statens inntekter steg med 8 milliarder kroner i første kvartal, sammenlignet med første kvartal i fjor.

Statens samlede utgifter var på 342 milliarder kroner i første kvartal, mens inntektene beløp seg til 316 milliarder kroner.

Det er fjerde kvartal på rad at statsregnskapet viser underskudd. Overskuddene har vært fallende omtrent siden Solberg-regjeringen tiltrådte, og bikket over i rødt for første gang på 20 år i andre kvartal i fjor.

Underskudd i statsregnskapet dekkes inn med overføringer fra oljefondet.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse