Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 april 2018 15:48
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dw nor tbf2cfc9Vareutvalget er fattig, mens prisene i norske butikker er for høye, mener næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). Han er på jakt etter tiltak som kan styrke konkurransen i matvaremarkedet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Det vil komme tiltak som demper makten til Norges matvaregiganter, varsler næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H). Men akkurat hvilke, er uklart.

– Norsk matvarebransje er preget av for dyre varer, for lite utvalg, for lite konkurranse og for lite åpenhet, slo Isaksen fast på et debattmøte for matvarebransjen mandag, der representanter for dagligvarebransjen, organisasjoner og offentlige myndigheter var samlet for å diskutere konkurranseforholdene.

Gal retning

– Regjeringen er bekymret for konkurransen, både blant dagligvarekjedene og blant leverandørene. Vi har fått dyrere mat og dårligere utvalg. Utviklingen har gått i gal retning, slår Røe Isaksen fast.

Nå er næringsministeren på jakt etter tiltak som kan bedre situasjonen og dempe markedsmakten til matvaregigantene. Men han er samtidig klar på at det ikke finnes noen «quick fix».

– Dette er en komplisert analyse, som ikke har ett enkelt svar. Det er for tidlig å si noe om hvilke tiltak vi vil gjennomføre. Men jeg sier veldig klart og tydelig at denne regjeringen er villig til å sette i verk tiltak for å gjøre konkurransesituasjonen bedre, sier statsråden, som nå vil be fagmiljøer om å utrede saken.

Når en utredning vil være klar, eller når regjeringen kan tenkes å komme med forslag til tiltak, er altfor tidlig å si, sier Røe Isaksen til NTB.

– Jeg ønsker å gjøre noe med denne saken. Men det må jo være noe som virker, sier han.

Prisregulering

Ett tema som har vært på dagsordenen den siste tiden, er om store leverandører som Orkla og Tine skal tvinges til å gi alle butikkjeder samme pris på varene. I dag kan for eksempel giganten Norgesgruppen, som blant annet kontrollerer kjedene Meny og Kiwi, forhandle seg fram til langt bedre priser enn Rimi.

Slike innkjøpsbetingelser hindrer også nye aktører til å komme inn på markedet, viser en fersk rapport fra Oslo Economics.

Situasjonen blir heller ikke bedre av at Norgesgruppen også eier det største distribusjonsselskapet, Asko.

Enkelte har advart sterkt mot en slik prisregulering og mener det vil bety mindre konkurranse og at leverandørene bare hever prisene, noe som til sjuende og sist vil gå ut over forbrukerne.

– Da vil ikke vi bruke ressurser på å forhandle ned prisene med leverandørene, sier Norgesgruppens Øyvind Andersen.

Karl Alveng Munthe-Kaas fra kolonial.no mener derimot at praksisen med ulik innkjøpspris virker selvforsterkende og bidrar til å gjøre de store enda større. For eksempel måtte Rimi droppe øl fra Hansa for å kunne ta inn større volumer fra Ringnes – og slik få en bedre pris, påpeker han.

Skeptisk

Selv innrømmer Røe Isaksen at han er skeptisk til forslaget om prisregulering, som Høyres landsmøte sa nei til i helgen.

– Men jeg vil ikke utelukke dette fra den utredningen som skal settes i gang, sier han.

Også Forbrukerrådet er opptatt av å få snudd utviklingen i matvarebransjen.

– Det er en utvikling hvor de store blir større, på bekostning av de små. Og det er det forbrukerne som må betale for i form av lavere utvalg og høyere priser, sier direktør Randi Flesland til NTB.

Hun mener at staten bruker sin posisjon som storinnkjøper til å handle hos – og dermed styrke – mindre leverandører og produsenter.

– Staten bør velge mindre grossister, slik de gjorde da Norwegian kom på banen. Da måtte statlige tjenestemenn reise med Norwegian når det var mulig, sier Flesland

(©NTB)

Fakta om Matvarebransjen

  • Norsk dagligvarehandel er dominert av tre mektige eiergrupper:
  • Norgesgruppen med matkjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker. Kontrollerer i overkant av 43 prosent av markedet.
  • Coop. Har drøyt 29 prosent av markedet.
  • Reitangruppen (Rema 1000). Har ca. 23,5 prosent av markedet.
  • De tre kontrollerer også distribusjonen via de integrerte distribusjonsselskapene Asko, Coop Transport og Rema Distribusjon.
  • I Jeløy-erklæringen heter det at «regjeringen vil legge til rette for økt konkurranse innenfor detaljhandel og distribusjon av matvarer og andre dagligvarer».
  • I 2011 advarte et flertall i det såkalte Matkjedeutvalget om at matkjedene utøvde maktmisbruk.
  • I 2013 konkluderte Dagligvarelovutvalget med at lovverket som regulerer dagligvarebransjen, er for dårlig, og at det er behov for en egen lov om god handelsskikk. Et lovforslag ble skrotet av Stortinget i desember 2015.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 14 timer siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 1 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 1 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 5 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse