Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 oktober 2018 12:03
Del på Facebook
KS-leder Gunn Marit Helgesen mener regjeringen kan være mer aktiv inn mot EU-programmer som norske kommuner og fylkesting kan dra nytte av. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
KS-leder Gunn Marit Helgesen mener regjeringen kan være mer aktiv inn mot EU-programmer som norske kommuner og fylkesting kan dra nytte av. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Planlegging, samferdsel, klima og miljø er lokalpolitiske områder som er direkte berørt av EU-politikk og EU-regelverk, viser en fersk undersøkelse.

En gjennomgang som Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) har gjennomført, viser at 49 prosent av alle sakene i kommunestyrer og fylkesting er direkte berørt av politikk, direktiver og forordninger fra EU og EØS.

– Det er med andre ord en betydelig berøringsflate mellom EUs politikk og regler og saker som behandles i norske kommunestyrer, skriver forskerne Marthe Indset, Arild Schou og Sigrid Stokstad i rapporten.

Sakene i kommunestyrene er som oftest berørt av rettslige forpliktelser og sjeldnere av politiske føringer og mål. I fylkestingene er det motsatt.

– Dette viser hvor viktig det er å ha kunnskap om og kontakt med EU-systemet også i lokalpolitikken, sier KS-leder Gunn Marit Helgesen til NTB.

Ikke færre med årene
KS har bestilt undersøkelsen fra NIBR, ti år etter at det ble lagt fram en rapport som viste berøringspunkter mellom lokalpolitikken og EU i sju av ti saker. Den undersøkelsen er imidlertid ikke direkte sammenlignbar med de tallene NIBR og KS legger fram nå, fordi både metode og definisjoner er justert og endret.

Undersøkelsen fra 2008 tok for seg «potensiell berøring». Forskerne understreker at det ikke er grunnlag for å si at det er færre berøringspunkter i dag enn for ti år siden, siden den ferskeste rapporten tar for seg «faktisk berøring».

I kommunene handler berøringen med EU ofte om rollen som planleggingsmyndighet, mens de berørte fylkestingssakene handler om samferdsel, regional planlegging, klima og miljø, skriver forskerne.

Flere muligheter
Helgesen smiler litt av NTBs spørsmål om norske kommuner og fylkesting bør opprette verv som lokale «europaministre».

– Nei, ikke helt. Men nesten alle regioner og KS har kontor i Brussel. Vi bruker veldig mye tid på saker fra EU-hovedstaden, ikke minst for å fange opp programmer som Norge burde deltatt i. Her ligger det ubenyttede muligheter, sier Helgesen.

Hun mener at regjeringen kunne vært enda mer offensiv.

– Rapporten avdekker at det er vanskelig å spore regjeringens samordning med EU. De politiske målsettingene, intensjonene og strategiene er lettere å finne enn informasjon om hvordan departementer og direktorater utfører og følger opp arbeidet med for eksempel beste praksis og felles satsinger, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse