Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 desember 2018 12:26
Del på Facebook
Venstre kan komme til å vedta et krav om kutt i refusjoner til oljeleting i en eventuell ny regjeringsplattform når partileder Trine Skei Grande og resten av landsstyret møtes i helgen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Venstre kan komme til å vedta et krav om kutt i refusjoner til oljeleting i en eventuell ny regjeringsplattform når partileder Trine Skei Grande og resten av landsstyret møtes i helgen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Venstre er i ferd med å gjøre klar kravlista til regjeringsforhandlingene. Fjerning av refusjonsordningen for oljeleting er ett av de foreslåtte kravene.

Kravlista skal diskuteres på partiets landsstyremøte i helgen. Ett av forslagene som er spilt inn, er kravet om en ny olje- og gasspolitikk.

– Det må gjøres endringer i skattesystemet knyttet til letevirksomhet og investeringer på norsk sokkel, blant annet ved å senke friinntekten og fjerne leterefusjonsordningen, for å unngå ulønnsom næringsstøtte fra staten til petroleumssektoren, heter det i forslaget.

Venstre kan også komme til å kreve at det stilles strengere krav til analyser av blant annet etterspørsel og karbonpris i forbindelse med planer for utbygging og drift av eventuelle nye felt.

Behovet for å få de norske CO2-utslippene ned er bakteppet for kravet. Venstre mener også det er behov for nye virkemidler for å kutte utslipp innen tungtransport og sørge for at mest mulig av godstrafikken skjer på jernbane.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse