Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 februar 2019 22:14
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) holdt fredag møte med flere bedrifter som kjøper godstransporttjenester på vei. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) holdt fredag møte med flere bedrifter som kjøper godstransporttjenester på vei. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To av tre vogntog som kjører over grensen, er utenlandskregistrert og andelen øker årlig. Nå vil samferdselsministeren skjerpe kravene til vinterskodde vogntog.

Fredag diskuterte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sikkerhet på veien med en rekke store bedrifter, blant andre Bama, TINE, Lerøy Seafood og Nova Sea.

Hensikten med møtet var å lytte til og få innspill fra bedrifter som har praktisk erfaring med kjøp av transport og å høre om deres erfaringer med dårlig skodde vogntog på norske vinterveier.

Utenlandsk godstransport over norskegrensen har økt jevnt de siste ti årene. I fjor var 69,2 prosent av alle lastebiler som kjørte over grensen, utenlandskregistrert. Men en rekke utenlandske vogntog er dårlig skodde for norsk vinterføre, og Dale mener dette er problematisk.

– I sum så går det rette veien. Men vi har for mange ulykker og vi har fortsatt et arbeid å gjøre. Selskapene må la være å laste sine vogntog dersom de ikke er riktig skodde, og vi er nødt til å ha et regelverk som gjør at vi kan sanksjonere effektivt overfor de som bryter regelverket, sier Dale til NTB.

– Etterlyser strakstiltak

Fredag gikk Rødt-leder Bjørnar Moxnes ut med forslag om strakstiltak for å skjerpe regelverket for vogntogtrafikk etter flere vogntogulykker på dårlige kjøreforhold denne vinteren.

– Vi foreslår også midlertidig stans for vogntog fra EU i innenlands transport i Norge, såkalt kabotasje. Dette finnes det handlingsrom til i EU-regelverket, så lenge regjeringa er villig til å bruke det. I tillegg må de som bryter lover og regler, få bøter som svir. Derfor vil vi ha en full gjennomgang av straffe- og sanksjonsrammene, sier Moxnes.

– Strakstiltak er vi jo allerede i gang med, så når Rødt etterlyser det, så er de jo allerede for seine. Vi har skjerpet kontrollene. Vi har satt i gang arbeidet for å bedre vinterutrustingen med for eksempel skjerpede krav til dekk. Vi har også bedt Statens vegvesen om å sanksjonere tydelig i tråd med regelverket, svarer Dale.

Siden årsskiftet har Statens vegvesen kontrollert nesten 10.000 vogntog. Det var mangler på 4.439 av dem, og 2.756 fikk kjøreforbud, ifølge VG.

– Pris fremfor sikkerhet

Norges Lastebileierforbund og Yrkestrafikksjåførforbundet mener bedrifter som kjøper transporttjenester, tenker for mye på pris og ikke nok på sikkerhet.

– På møtet i dag oppfattet jeg en helt annen holdning. Vi tar dette på alvor og forsøker å gjøre grep for å forsikre oss om at sikkerheten på veiene er best mulig, sier salgssjef Bjørn Olvik i Nova Sea til NTB.

Olvik mener det i utgangspunktet er bileiers ansvar dersom vogntogene ikke er riktig skodd.

– Men vi som transportkjøpere må jo se til at de som laster våre varer, gjør det på en riktig måte. Og vi har gjennom en årrekke kjørt en egen kontrollkampanje som heter Trygg Trailer, som veileder bedriftene i kontrollsjekking. Kampanjen har ført til at mellom 11 og 12.000 trailere nå blir sjekket hver sesong, sier han.

Økt utenlandsk godstransport

I fjor ble det fraktet over 13 millioner tonn gods over grensen med lastebil. Av disse ble 4 millioner tonn fraktet med norske lastebiler – en andel på 30,8 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Kun 19 prosent av all gods som kom inn i landet via vei i fjor, ble fraktet med norske lastebiler.

Av all utenlandsk godstransport inn og ut av landet på veien i fjor, var andelen størst av svenskregistrerte vogntog med 24,6 prosent. Etter Sverige følger de baltiske landene og Polen med en andel på henholdsvis 12,3 og 10 prosent

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse