Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 oktober 2019 20:29
Del på Facebook
Et forprosjekt til et fullskala anlegg for fangst og håndtering av CO2 ble innledet ved Klemetsrud energigjenvinningsanlegg i Oslo i august 2018. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Et forprosjekt til et fullskala anlegg for fangst og håndtering av CO2 ble innledet ved Klemetsrud energigjenvinningsanlegg i Oslo i august 2018. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Riksrevisjonen følger nøye med på regjeringens planlagte bygging av to anlegg for fangst av CO2 og konstaterer at finansieringen fortsatt ikke er på plass.

Olje- og energidepartementet har besluttet å gå videre med forprosjekter til to fullskala anlegg for fangst av CO2 og forhandler nå med mulige industripartnere.

Viktige forutsetninger, som finansiering av prosjektene, er imidlertid ikke avklart, påpeker Riksrevisjonen.

– Vi har fulgt myndighetenes satsing på CO2-håndtering siden 2013 og har besluttet å følge saken videre, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.

Manglende framdrift

– Spesielt vil vi følge med på avklaringene rundt finansieringsmodeller, som avhenger av beslutninger både i Stortinget og hos private aktører, sier han.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen har tidligere kritisert regjeringen for manglende framdrift i arbeidet med å avklare finansieringsmodell for de to anleggene og har konkludert med at dette har skremt kommersielle aktører fra å fatte investeringsbeslutninger.

Langt fram

Stortingets mål var opprinnelig at det ene av anleggene skulle stå ferdig innen 2020, men det er fortsatt langt fram.

For tre år siden sa daværende olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) at en investeringsbeslutning skulle tas våren 2019.

Riksrevisjonen konstaterer nå at en slik beslutning først kan bli fattet i 2020 eller 2021. Et fullskala anlegg vil dermed tidligst kunne stå ferdig i 2024–25.

Ifølge foreløpige beregninger vil det koste mellom 9 og 11 milliarder kroner å bygge hele kjeden fra fangstanlegg til lagring. Årlige driftskostnader anslås til 300–500 millioner kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Frode Heimen 1 dager siden Ferjeopprøret heilt nødvendig!
Det koster samfunnet ca 4 milliarder i året å vente på ferger. Halvparten av all fergeventing skjer i fergefylket Møre ...
Frode Heimen 1 dager siden Ferjeopprøret heilt nødvendig!
Tenk om vi hadde samferdselspolitikere her i fylket med visjoner til få fjernet så mange ferger som mulig, i stedet ...
Rune Kristiansen 1 dager siden Hva nå, Nordmøre?
Jeg lurer, er det virkelig slik det norske folket vil ha det? Nå er vi på full fart inn i ...
Når penger er mer viktig enn helse får vi slike tilstander vi ser her, Norge aspirerer å bli lik andre ...
Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse