Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 november 2019 08:22
Del på Facebook
Et Embraer E190-E2 fra Widerøe tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Et Embraer E190-E2 fra Widerøe tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Widerøe går hardt ut mot MDG. Flyselskapet mener økt skattlegging av flyreiser truer kortbanenettets eksistens og forsinker det grønne skiftet i luftfarten.

– MDG fremstiller flyreiser som et luksusgode og at det i dag er for billig å fly. Dette er langt fra virkeligheten i store deler av Distrikts-Norge. Her er fly den eneste måten å komme seg til arbeid, til sykehuset og for å kunne benytte seg av helt nødvendige, offentlige tjenestetilbud, skriver flyselskapet i en pressemelding.

Selskapet viser til at det i dag i gjennomsnitt koster 1.300 kroner for en flybillett på kortbanenettet. Widerøe mener prisen vil øke med ytterligere 30 prosent med MDGs alternative budsjett.

Flyselskapet gir MDG honnør for å foreslå insentiver for å gjøre det lønnsomt å operere elfly, men mener likevel at helheten i partiets alternative budsjett virker i motsetning retning.

– Forutsetning for en elektrifisering av det norske kortbanenettet er at det fremdeles finnes trafikkgrunnlag. Forslaget vil strupe alle kommersielle kortbaneruter i hele landet. Helt nødvendig kollektivtrafikk i Distrikts-Norge, som disse flyrutene er, vil forsvinne, mener selskapet.

Nasjonal talsperson Arild Hermstad i MDG mener imidlertid at Widerøe bommer med kritikken.

– Den største trusselen mot det grønne skiftet er at det koster for lite å forurense. Derfor trenger vi en felles klimadugnad hvor alle utslipp blir dyrere, sier han til NRK.

Fordi fly er en viktig del av kollektivtransporten i deler av landet, vil partiet skjerme kortbanenettet for de høyeste økningene, tilføyer han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn stadig mer underdimensjonert vei, uten utvidelsesmuligheter. Fergetrafikken må ut av sentrum. Hva er det du ikke forstår?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje Sundsbø"Fergeleiet kan ikke forbli i Molde sentrum mye lenger."Kva er flaskehalsen?
Terje Sundsbø 13 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet lederen av Stortingets samferdselskomite uttalte i forbindelse med lanseringen av NTP var nok etter påtrykk fra samferdselsministeren. Slik sett ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøLeiaren i Samferdselskomiteen lever på lånt tid, og etter alle solemerker er hans tid forbi ved neste valg.Å flytte fergeleiet ...
Terje Sundsbø 14 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er flott at du endelig innser behovet for å flytte fergeleiet ut fra sentrum av Molde, eksempelvis til Mordalsvågen. ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDet er flott at du trekker tilbake løysinga å flytte fergeleiet frå dagens lokalisering i Molde til Julsundet/Mordalsvågen. Det er ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse