Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Christina Fjeldavli
Ytring
05 april 2020 21:38
Del på Facebook
Juli 2019. Vindkraftutbyggingen til Stadtwerke München og TrønderEnergi på Frøya fører til dramatiske naturødeleggelser. Foto: Brage Sæther
Juli 2019. Vindkraftutbyggingen til Stadtwerke München og TrønderEnergi på Frøya fører til dramatiske naturødeleggelser. Foto: Brage Sæther
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Åpent brev til den tyske ambassaden i Oslo fra Motvind SørVest

Det har lenge vært opplagt at tyske investorer har sterke økonomiske interesser i norsk vindkraftutbygging. Den tyske ambassaden er en aktiv pådriver for dette, på en måte vi oppfatter som upassende. Etter at Olje- og energidepartementet landet på at Andmyran skal vernes av miljø- og klimahensyn velger ambassadør Alfred Grannas å true med rettssak. “Jeg tror ikke at en lang rettssak i krisetidene akkurat nå hadde vært til nytte av noen av partene”, skriver han blant annet, i en e-post datert 27. mars 2020, stilet til statssekretær Tony Christian Tiller. Ambassaden bør være klar over at mange nordmenn reagerer med sjokk og vantro på dette.

Foreløpig er det uvisst hvordan OED vil stille seg til trusselen fra den tyske ambassaden. “Dette vindkraftverket inngår i et omfattende og påvist verdifullt myrområde. Etter at konsesjon ble gitt helt tilbake i 2006/2010 foreligger det ny og oppdatert kunnskap om myr og dens betydning for klimaet”, mener olje- og energiminister Tina Bru, ifølge Enerwe (25. mars 2020). Som kjent ønsker tyske myndigheter å begrense klimagassutslipp. Dette burde derfor være en selvfølge, også for tyske myndigheter, at myrområder får varig vern.


Vennlig hilsen Motvind Sørvest
v/ styremedlem Christina Fjeldavli og styreleder Bjarne Jensen

Kilder

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse