Annonse
KSU – Vipps – desktop
Liv Marie Sandve
Ytring
Liv Marie Sandve
20 april 2020 15:02
Del på Facebook
Vindturbiner på Smøla i Møre og Romsdal. Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Vindturbiner på Smøla i Møre og Romsdal. Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vindkraft som klimatiltak er omstridt, og konfliktnivået mellom en stadig bredere folkeopinion og en vandalkapitalisme som har gått fullstendig av hengslene, øker.

Men hva er egentlig problemet med vindkraft? Det er etter mitt syn den lite bærekraftige sammenhengen med en rekke faktorer. Siste rest av urørt, karbonlagrende natur. Samiske rettigheter og naturressurser. Rødlistede fugler og øvrig biomangfold. Tonnevis pollinerende insekter. Livskvalitet, dyre- og folkehelse ved skyggekast, iskast, dokumentert, helseskadelig lavfrekvent støy. Tap av eiendomsverdi. Drikkevannskvalitet ved vibrasjoner, maskinoljer og Bisfenol A. Grunneiere som møter økonomisk ruin når turbinene med overdrevet levetid utgår eller begynner å brenne. Avflassing av mikroplast. Utslipp og kostnader knyttet til produksjon, frakt, etablering, vedlikehold og håndtering av spesialavfall. Tap av milliarder i turistattraksjon for et av verdens mest unike turistmål. Tap av utsikt! Naturens egenverdi. Som skaper folkehelse og livsmestring uten å ta en krone betalt.

Er landet praktisk talt solgt til utenlandske investorer?

Unntatt for loven

«Grønne» sertifikater subsidiert gjennom norske strømkunders nettleie betaler investeringsselskaper for å industrialisere nasjonalskatter. TV 2-sak om Tellenes Vind«park» viser pengeflukt til skatteparadiser. Brudd på naturmangfolds-, landskapsvern- og arbeidsmiljøloven. Urfolks-, Bern- og ILO-konvensjon nr. 169. Gjennomgående lovbrudd i konsesjonsprosessene. Mangelfulle og foreldede konsekvensutredninger gjort av utbygger, påpekt av Miljødirektoratet, ref. Harvest Magasin 3/7-19. Utbyggere som fortsetter arbeidet mens klager «behandles» hos NVE. Ref. Vardafjellsaken, Sandnes kommune. North Connect. Analyser av Hogne Hongset viser at kabelen vil øke Norges CO₂-utslipp, inntektene for norske kraftselskaper og strømutgiftene for privatkunder og næringsliv. For å gjøre vindkraft lønnsomt. Strømforbruk. Vindkraft skal grønnvaske oljenæringens vanvittige strømforbruk. Men olje- og gassforbruk er fortsatt ikke klimavennlig. Sosial dumping av arbeidskraft. Unntak fra «Koronaloven». Vindkraftarbeidere i tettpakkede brakker.

Hersketeknikker

Begrepsbruk. Begrepet «miljøvern» heter nå «klimasaken». Er vindindustrien miljøvennlig og bærekraftig? Ikke i det hele tatt. Vi er selvforsynt med grønn kraft gjennom vannkraftverk, og har aldri eksportert så mye kraft. Oppgraderte vannkraftverk vil gi minst like mye og mer stabil kraft til en lavere pris. Demokratiet.

Norske myndigheters intensjonale og vedvarende overkjøring av folkeopinion og kommunestyrer. På bevisst kollisjonskurs med folket som har gitt dem tillit, som de er satt til å tjene. Selvråderetten. Etter at OED etter utallige protester landet på at Andmyran skal vernes for vindkraftutbygging av miljø- og klimahensyn, velger Tysklands ambassadør Alfred Grannas å true med rettssak for å forsvare investeringsselskapet bak planene. «Jeg tror ikke at en lang rettssak i krisetidene akkurat nå hadde vært til nytte for noen av partene», skriver han blant annet i e-posten datert 27. mars 2020, sendt til statssekretær Tony Christian Tiller.

Et illeluktende skifte

Er landet praktisk talt solgt til nasjonale og utenlandske investorer? Har landets myndigheter gitt bort selvråderetten via EØS/snikinnføring i EU og EUs kraftbyrå ACER? Finnes det politikere som ønsker og tør jobbe mot gjenoppretting av landets integritet? Dere er herved utfordret!
Så det er dette som er det grønne skiftet. Dette er altså framtiden. Hva slags klode er det vi bor på?

Her er så underligt …

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse