Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
08 mai 2020 11:38
Del på Facebook
Illustrasjon: Skjermdump fra Google Streetview
Illustrasjon: Skjermdump fra Google Streetview
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innsamlingsaksjonene

Den første innsamlingsaksjonen gjaldt 2 rapporter knyttet til samfunnsnytte, utført av HR-Prosjekt (Oslo) Kostnaden var KR 500.000.- og det tok et halvt år å samle inn beløpet. Bidragene ble gitt av ihuga tilhengere av Romsdalsaksen (RA). Aksjon nr. 2 hadde langt mindre omfang, og gikk til en gallup som ble utført av Sentio - med oversjøisk versus undersjøisk løsning som tema.

Aksjon nr 3 er i sluttfasen, har KR 312.000.- som mål, og går til en rapport som utføres av et anerkjent konsulentselskap. Resultatene fra de to førstnevnte aksjonene er publisert, og resultatene ga (RA) gode skussmål. Sambruket med «Eksportvegen» E136 medvirket til godt økonomisk resultat for RA. Dessuten; kun 1/6 av de 1000 spurte i gallupen svarte at de ønsket undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden, og et solid flertall svarte at de om nødvendig var villig til å vente noen år på beste løsning.

Underskriftskampanjen

Underskriftskampanjen «Vi som krever utredning av Romsdalsaksen» ble startet 15.12.16 Drøye 11550 har signert dette kravet - 10752 elektronisk, og 800 manuelt. FB-sidene «Romsdalsaksen (Sekkfast)» og dels «Møre uten Møreaksen» er hovedkildene, men det har også kommet mange signeringer ved ulike stands på kjøpesenter og diverse marked. Kravet om rettferdig utredning av RA er bærebjelken i dugnadsånden som råder.

Leserbrev og kronikker

Noen har skrevet få - andre langt flere leserbrev som er knyttet til Romsdalsaksen. Totalt antall nærmer seg 1000. Den litt ekstreme aktiviteten har sine årsaker, og økonomisk omfang er viktigst. For 3 års tid siden tilsvarte kostnadsestimatene for Møreaksen omkring 10 Hjelset-sykehus.

På samme tid var viljen til å undersøke alternative løsninger nærmest fraværende generelt, og blant lokale politikere spesielt. Kun SV, Nordmørslista og et par andre mindre lister var for utredning. Nøyaktig status hos politikerne i dagens fylkesting vet jeg ikke, men trolig er blokkene for og mot en skikkelig utredning jevnstore. Leserbrev og kronikker har bidratt til denne utviklingen.

Utfordrerens utfordringer

Det er krevende å være utfordrer, og blir ikke enklere når midler til dokumentasjon må samles inn nærmest som kollekt. Daglig leder og styret i Romsdalsaksen AS jobber gratis, og blander seg godt med alle vi andre ihuga tilhengere i våre private bedrøvelige regnskap - målt i kroner.

Nå venter vi spent på den nye analysen, og håper dugnaden gir resultat også denne gang. Dugnadsarbeidet vil forhåpentligvis fortsette til politikerne gjør som folk flest - sammenligner alternativ på skikkelig og rettferdig vis. Hvorfor skal de ikke gjøre det?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse