Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
08 mai 2020 11:38
Del på Facebook
Illustrasjon: Skjermdump fra Google Streetview
Illustrasjon: Skjermdump fra Google Streetview
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innsamlingsaksjonene

Den første innsamlingsaksjonen gjaldt 2 rapporter knyttet til samfunnsnytte, utført av HR-Prosjekt (Oslo) Kostnaden var KR 500.000.- og det tok et halvt år å samle inn beløpet. Bidragene ble gitt av ihuga tilhengere av Romsdalsaksen (RA). Aksjon nr. 2 hadde langt mindre omfang, og gikk til en gallup som ble utført av Sentio - med oversjøisk versus undersjøisk løsning som tema.

Aksjon nr 3 er i sluttfasen, har KR 312.000.- som mål, og går til en rapport som utføres av et anerkjent konsulentselskap. Resultatene fra de to førstnevnte aksjonene er publisert, og resultatene ga (RA) gode skussmål. Sambruket med «Eksportvegen» E136 medvirket til godt økonomisk resultat for RA. Dessuten; kun 1/6 av de 1000 spurte i gallupen svarte at de ønsket undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden, og et solid flertall svarte at de om nødvendig var villig til å vente noen år på beste løsning.

Underskriftskampanjen

Underskriftskampanjen «Vi som krever utredning av Romsdalsaksen» ble startet 15.12.16 Drøye 11550 har signert dette kravet - 10752 elektronisk, og 800 manuelt. FB-sidene «Romsdalsaksen (Sekkfast)» og dels «Møre uten Møreaksen» er hovedkildene, men det har også kommet mange signeringer ved ulike stands på kjøpesenter og diverse marked. Kravet om rettferdig utredning av RA er bærebjelken i dugnadsånden som råder.

Leserbrev og kronikker

Noen har skrevet få - andre langt flere leserbrev som er knyttet til Romsdalsaksen. Totalt antall nærmer seg 1000. Den litt ekstreme aktiviteten har sine årsaker, og økonomisk omfang er viktigst. For 3 års tid siden tilsvarte kostnadsestimatene for Møreaksen omkring 10 Hjelset-sykehus.

På samme tid var viljen til å undersøke alternative løsninger nærmest fraværende generelt, og blant lokale politikere spesielt. Kun SV, Nordmørslista og et par andre mindre lister var for utredning. Nøyaktig status hos politikerne i dagens fylkesting vet jeg ikke, men trolig er blokkene for og mot en skikkelig utredning jevnstore. Leserbrev og kronikker har bidratt til denne utviklingen.

Utfordrerens utfordringer

Det er krevende å være utfordrer, og blir ikke enklere når midler til dokumentasjon må samles inn nærmest som kollekt. Daglig leder og styret i Romsdalsaksen AS jobber gratis, og blander seg godt med alle vi andre ihuga tilhengere i våre private bedrøvelige regnskap - målt i kroner.

Nå venter vi spent på den nye analysen, og håper dugnaden gir resultat også denne gang. Dugnadsarbeidet vil forhåpentligvis fortsette til politikerne gjør som folk flest - sammenligner alternativ på skikkelig og rettferdig vis. Hvorfor skal de ikke gjøre det?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse