Annonse
Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal
Ytring
Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal
15 juli 2020 10:08
Del på Facebook
Innleggsforfatter Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal, på Haramsøya 5. juli 2020. Foto: Kenneth Slyngstad
Innleggsforfatter Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal, på Haramsøya 5. juli 2020. Foto: Kenneth Slyngstad
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilsvar til Franks Sves innlegg i KSU.NO den 13. juli 2020: FrP er imot vindmøller, både på land og til havs

Utbyggingen av vindkraft som skjer i vakker natur langs hele kysten er en følge av mange års politiske valg. Fremskrittspartiet (FrP) har hatt makten over norsk vindkraftspolitikk fra 2013 til 2020. Det ansvarlige i norsk vindkraftspolitikk er å stanse gamle konsesjoner. Det kunne FrP ha gjort, både i kommunen, fylket og Stortinget, men gjorde det ikke. Når alle gamle konsesjoner er stanset, kan utbyggerne søke om konsesjon på nytt med skikkelige demokratiske prosesser. Rødt er mot vindkraft og vil at alle konsesjoner stanses. I arbeidet med konsesjonen på Haramsøya har vi avdekket mange feil i saksbehandlingen, som har skjedd mens FrP har hatt makten over konsesjonsbehandlingen. Se på hva partier og politikere faktisk gjør for en sak – ikke bare hva de sier.

Nå later Frank Sve som om han er mot den politikken hans parti FrP har ført i regjering i sju år. I deres program står det ikke noe om hva de mener om vindkraft. Når man leser programmet, fremstår partiet som for vindkraft.

Den 19. juni 2020 fremmet Rødt forslaget: «Stortinget ber regjeringen stille utbygging av konsesjonsgitte vindkraftverk i bero i inntil Stortinget har behandlet nytt konsesjonssystem for vindkraft på land.» Det stemte FrP mot. Det ansvarlige her var å stemme for å stoppe vindkraftsutbyggingen i sommer. Det ville altså ikke Sves parti.

MdG med støtte fra SV og Rødt var for å stanse galskapen av en utbygging på Haramsøya med dette enkle forslaget: «Stortinget ber regjeringen stanse utbyggingen av vindkraftverket på Haramsøya.» Dette stemte FrP mot. Dette var «greinalaust». Det var et svik mot Nordøyene av Frank Sves FrP å stemme for at vindkraftutbyggingen skal fortsette på Haramsøya den 19. juni 2020.

I Fylkestinget 16. juni fremmet Rødt et forslag om at Møre og Romsdal fylke skulle stille til rådighet juristhjelp til Folkeaksjonen Nei til Vindkraft. Det forslaget støttet ikke Sve. Han ville altså ikke ta ansvar for å hjelpe folkeaksjonen på Haramsøya. Isteden må folk på Haramsøya spleise på advokatkostnadene for å kjempe mot vedtaket de kunne ha stanset i regjering. Da konsesjonen til vindkraftverket på Haramsøya fikk utvidet frist i 2014 og 2018 var det FrPs olje- og energiministere som hadde makt til å stanse konsesjonen på Haramsøya. En serie av ministere, Tord Lien, Terje Søviknes, Kjell-Børge Freiberg og Sylvi Listhaug – alle fra Sves parti, har hatt makt til å stanse denne ødeleggelsen av norsk natur. Ingen av dem tok ansvar.

Den 20. mai i år fremmet FrP et liksomforslag: «Stortinget ber regjeringen stoppe utbygging av vindkraftverk som er brakt inn for domstolene, inntil sakene er avgjort.» Problemet, som de er klar over, er at konflikter om vindkraft ikke kan løses i rettsalen. De som kjemper mot vindkraft er vanlige folk som er glad i naturen. De må samle inn spleis av sin trygd eller lønn for å betale dyre advokater. På den andre siden står Regjeringsadvokaten. Staten kan bruke uendelige økonomiske ressurser på å forsvare gyldigheten av konsesjonsvedtakene som ble fattet mens FrP hadde makta. Staten står sammen med energiselskapene. Ofte er konsesjonen allerede solgt videre til internasjonale investorer, som kan lide økonomiske tap dersom de mister konsesjonene. De bruker derfor mye penger på dyre advokater. Resultatet av å ta vindkraft til retten så vi våren 2020 i Jæren tingrett. Motvind tapte en sak og måtte betale over 1.300.000 kr bare i saksomkostninger til vindkraftselskapet og staten. Å henvise vindkraft til rettssystemet, som Frank Sves parti ville gjøre, er direkte uansvarlig. Det legger en enorm byrde på folk som er glad i naturen. Når dommen har falt, kan politikerne trekke på skuldrene og si at de ikke kan gjøre noe mer, fordi domstolene har fattet endelig avgjørelse. Derfor vil ikke Rødts ansvarlige politikere overlate disse beslutningene til domstolene.

Rødt vil ikke ha vindkraft på land. Men uansett må alle gamle vindkraftskonsesjoner stanses og behandles politisk på nytt. Rødt jobber aktivt med folk og folkebevegelser mot vindkraft på land.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse