Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
23 september 2020 21:09
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Abc nyheter 17. september 2020: «Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener dagens Nasjonal transportplan (NTP) er urealistisk. – Jeg kan rett og slett ikke forholde meg til planen slik den ligger der i dag, sier Hareide. Flere store samferdselsprosjekter kan dermed bli kuttet. Det er ikke avgjort hvilke prosjekter som skal vrakes fra den nasjonale planen for utbygging av veier, jernbane, flyplasser og havner. Prosjektene kan også bli satt på vent, skriver Aftenposten.»

Sunnmørspostens lederartikkel 18. september 2020: «Når det i Møre og Romsdal også fortsatt er lokal strid om hvor E39 skal krysse Romsdalsfjorden, er det heller ikke noe pluss», skrives det blant annet. Avisen hevder korrekt at fylket får svært liten andel av samferdselsmidlene dersom et par krabbefelt på Ørskogfjellet blir beholdningen. 23. september: Helge Orten kommenterer lederartikkelen, men sliter litt med å skape store endringer av bildet avisen tegner.

Hareide har tydeligvis innsett at NTP har vokst til et nivå som ikke kan forsvares. Omfang og kostnadsøkninger sprenger rammene, og han trekker i nødbremsen - trolig for å dempe urealistiske forventinger. Hareide har tatt selvkritikk på at han har medvirket til å skape forventingene. Det skulle bare mangle, men han har rett i at E39 prosjektet må slankes.

I vårt fylke er det stor enighet om Halsasambandet, men delte meninger om kryssingen av Romsdalsfjorden og Storfjorden. Det naturlige ville vært å starte der man er omforent, men slik er ikke status, dessverre.

Det er utallige forslag for kryssing av Storfjorden. Hafast er nok den viktigste, men er svært dårlig egnet som del av stamvegen E39, ettersom den gjør vegen omkring 4 mil lengre en de ulike alternativene mot Sykkylven/Stranda. Det er uvirkelig at Hafast aksepterer å stille seg bak i køen i forhold til Møreaksen, men de har akseptert «Møreaksen først»

Når det gjelder kryssingen av Romsdalsfjorden, finnes alternativ som trolig er bedre og billigere enn Møreaksen. En nøytral og fair utredning av Romsdalsaksen blir trenert av en relativt liten gruppe med makt, og det er leit at Sunnmørsposten er del av gruppen. Utredningen kunne gitt verdifulle svar.

Økonomien blir avgjørende, og det må letes etter alternative løsninger. En enkel jobb når alternativene finnes. Skal penger spares, kan man ikke tviholde på gårsdagens løsninger. Vi må satse på realistiske og fremtidsrettede løsninger. Pengebruk er stikkordet, og slankekur løsningen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse