Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kjetil Strand, Statens vegvesen Region midt
Ytring
Kjetil Strand, Statens vegvesen Region midt
16 oktober 2020 09:37
Del på Facebook
Kjetil Strand, Statens vegvesen Region midt. Foto: Knut Opeide
Kjetil Strand, Statens vegvesen Region midt. Foto: Knut Opeide
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar til Frank Sve sitt innlegg «

» publisert 14. oktober.

Frank Sve hevder i leserinnlegg at jeg og Statens vegvesen er mot ferjefri kryssing av Langfjorden – det er feil!

På konferanse med Langfjordforbindelsen AS 28. september sa jeg derimot at fv. 64 mellom Åndalsnes og Molde er viktig for næringsliv og innbyggere. Derfor mener jeg at den bør både utbedres og gjøres ferjefri.

Det jeg også sa var at Langfjordforbindelsen AS og fylkeskommunen burde arbeide sammen for å avklare det som fortsatt kan være usikkerheter for prosjektet: Teknologi, kostnader og finansiering. Først da vet vi om prosjektet faktisk kan gjennomføres.

Sve var ikke til stede på konferansen, og ved å stole på gjenfortellinger er han med på å skrive om historien.

Jeg kan også opplyse om at jeg og alle som arbeider med fjordkryssinger i Midt-Norge har vært på studietur til Vestlandet og sett på både den bygde Nordhordlandsbrua og planleggingen av flytebru på Bjørnafjorden. Det var også Vegvesen-ansatte og innleide konsulenter fra Bjørnafjorden som kom med kostnadene for flytebruer i utredningen av Romsdalsaksen og Møreaksen vi la fram i 2019. Vi bruker kompetansen i hele Statens vegvesen for å utvikle gode og trygge veger til så lav kostnad som mulig i hele landet.

Men jeg trenger ikke reise helt til Bergen for å ha tilgang på god kompetanse om flytebruer – byggelederen på Bergsøysundbrua er i dag prosjektleder for Sulafjorden og Halsafjorden.

Jeg håper Langfjordforbindelsen AS og fylkeskommunen sammen kan gjøre Langfjorden ferjefri så snart som mulig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 15 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse