Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kjetil Strand, Statens vegvesen Region midt
Ytring
Kjetil Strand, Statens vegvesen Region midt
16 oktober 2020 09:37
Del på Facebook
Kjetil Strand, Statens vegvesen Region midt. Foto: Knut Opeide
Kjetil Strand, Statens vegvesen Region midt. Foto: Knut Opeide
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar til Frank Sve sitt innlegg «

» publisert 14. oktober.

Frank Sve hevder i leserinnlegg at jeg og Statens vegvesen er mot ferjefri kryssing av Langfjorden – det er feil!

På konferanse med Langfjordforbindelsen AS 28. september sa jeg derimot at fv. 64 mellom Åndalsnes og Molde er viktig for næringsliv og innbyggere. Derfor mener jeg at den bør både utbedres og gjøres ferjefri.

Det jeg også sa var at Langfjordforbindelsen AS og fylkeskommunen burde arbeide sammen for å avklare det som fortsatt kan være usikkerheter for prosjektet: Teknologi, kostnader og finansiering. Først da vet vi om prosjektet faktisk kan gjennomføres.

Sve var ikke til stede på konferansen, og ved å stole på gjenfortellinger er han med på å skrive om historien.

Jeg kan også opplyse om at jeg og alle som arbeider med fjordkryssinger i Midt-Norge har vært på studietur til Vestlandet og sett på både den bygde Nordhordlandsbrua og planleggingen av flytebru på Bjørnafjorden. Det var også Vegvesen-ansatte og innleide konsulenter fra Bjørnafjorden som kom med kostnadene for flytebruer i utredningen av Romsdalsaksen og Møreaksen vi la fram i 2019. Vi bruker kompetansen i hele Statens vegvesen for å utvikle gode og trygge veger til så lav kostnad som mulig i hele landet.

Men jeg trenger ikke reise helt til Bergen for å ha tilgang på god kompetanse om flytebruer – byggelederen på Bergsøysundbrua er i dag prosjektleder for Sulafjorden og Halsafjorden.

Jeg håper Langfjordforbindelsen AS og fylkeskommunen sammen kan gjøre Langfjorden ferjefri så snart som mulig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse