Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
23 oktober 2020 10:55
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund.  Avstanden til E39 blir neppe endret for nordmørsbyen. Vittige tunger har lansert landfast vegsystem via Tustna og andre krumspring, men for Kristiansund forblir nok tilkobling til E39 ved Gjemnessundet. Avstanden er 25 km målt fra byens rådhus og  20 km fra Løkkemyra. Punktet virker logisk for trafikk både mot nord og syd.

Molde.  Vegen går som i Ålesund delvis gjennom byen. Aktuelle lengder ved bruk av alternativet Romsdalsaksen (RA): Molde Rådhus til Lønset: 11 km og Hjelset 18 km. Regnet fra Årø til Lønset 6 km. Mange ønsker Hjelset, men trolig snarlig oppstart for Lønset-Hjelset tilsier Lønset som knutepunkt. Fannefjordtunnelen vil jo fortsatt være aktuell for trafikk til og fra vest. For ordens skyld: pr dato er Møreaksen valgt E39 trase!

Ålesund. E39 går via Moa og utfordres av flaskehalser som Blindheimstunnelen, Moatunnelen, Vegsundbrua, farlige avkjørsler, stor trafikk og en utsatt drikkevannskilde for 60000 innbyggere. To tiltak kan nærmest halvere trafikken og bedre forholdene ved Brusdalsvatnet.        

  • Bygge den privatfinansierte Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund snarest.
  • Flytte E39 øst for Brusdalsvatnet.

Avstander: Ålesund Rådhus-Digernes 26 km og fra Moa 15 km.

På Nordmøre er mye avklart.  Det lysner litt for Todalsfjordprosjektet som vil binde sammen indre del mellom Sunndal og Surnadal med fast samband. For E39 sin del er Halsa-sambandet omforent.

I Romsdal er kampen mellom Møreaksen (MA) og RA fortsatt frisk. RA kjemper for en nøytral og grundig utredning for å få endelig svar på hvilken løsning som er best og billigst - en selvfølge når kostnadene spriker med tosifrede milliardbeløp. Løsninger og kvaliteter endres, målepunktene er ulike og ingen har framlagt et 100% fair oppsett.

Sunnmøre. Det er mange foreslåtte løsninger for kryssing av Storfjorden, og her nevnes:  Hafast: bru (målinger pågår), Fefast: Festøy-Sula, Storfjordsambandet: Glomset-Sandvika og Storfjordbrua fra Gausnes ved Sjøholt. 1/3 av fylkets befolkning bor i Ålesundsområdet og vil nok hindre for lang til avstand til E39 – spesielt med tanke på trafikk til og fra syd.

Kryssing av Storfjorden er krevende. Samtlige har sine utfordringer og fortrinn, men hvilket er samlet sett best?

Oppsummert. Start med omforente prosjekt.  Med hensyn til bevilgninger og nytteverdi - bygg/oppgrader først: krabbefelt på Ørskogsfjellet, Lønset-Hjelset, «Telehivvegen» og Halsafjordsambandet. Prosjektene gir god spredning og snarlig nytte!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 15 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse