Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
09 november 2020 11:41
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På Nordmøre kjemper de i første rekke for Halsafjordsambandet for E39, og kryssing av Todalsfjorden for å binde sammen Sunndal og Surnadal.  I Romsdal kniver Møreaksen og Romsdalsaksen om E39 status, samt Langfjordsambandet for å lage en effektiv akse mellom Molde og Åndalsnes.

Utfordringen på Sunnmøre er den brede, lange og kronglete Storfjorden som skiller nordre og søre Sunnmøre. Spørsmålet er hvor Storfjorden skal krysses med et eller flere samband, og hvordan eventuelt flere kryssinger påvirker valgene. Sunnmørsk engasjement er nærmest fraværende.

Den viktigste vegen for Ålesundsområdet er E136 Ålesund–Dombås, men skal hindringen Storfjorden er for Sunnmøre ignoreres?  Fjorden er en tidstyv med sine mange fergesamband. Midler til avløsning av fergedriften er aktuelt og viktig.

I ytre del av Storfjorden har vi nye Ålesund, Giske og Sula – Ålesundsområdet, med drøye 84.000 innbyggere på nordsiden – flere enn både hele Nordmøre og hele Romsdal. I ytre del er det 3 fergesamband til: ytre søre, Ørsta/Volda og Sykkylven/Stranda.

Dagens E39 går som kjent via Breivika, Solevåg–Festøy og Volda , med svært mange flaskehalser og utfordringer. Ny E39 planlegges helt vest til Garneskrysset i Ulstein, før traseen vender mot Grodås. En forlenging! Løsningen konserverer dagens problem og tilfører flere nye som eksempelvis nytt Eiksundsamband med ekstreme kostnader.

Strekningen Mauseidvåg–Vegsund med 4 trafikkfarlige kryss må bygges snarest. Krysset ved Veibust er ofte omtalt, og her nøler Statens Vegvesen grunnet uavklart E39. Dersom E39 flyttes øst for Brusdalsvatnet løses problemene. Bra for drikkevannskilden til 60.000, trafikken på  Moa, tunnelene (Moa og Blindheim) og Vegsundbrua. 

Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund er viktig bidrag til bedre spredning av trafikken og dempe trykket på flaskehalsene. Smart løsning for reisetid, lengde og miljø.

Den perfekte traseen for E39 gjennom Sunnmøre er ikke like opplagt som Romsdalsaksen over Romsdalsfjorden og Halsafjorden på Nordmøre. Alternativene øst for Brusdalsvatnet: bru fra Glomset (Storfjordsambandet) eller Gausnes – alternativene møtes ved Sve, følger dagens veg til Hellesylt, og oppgradert veg mot Grodås.

Gausnes gir kortest og billigst E39. Storfjordsambandet (SS) kan avløse Magerholm–Aursnes, og gir kortere veg til folksomme områder. SS inkluderer tunnel Velledalen–Sve. Alternativene fortjener sunnmørsk engasjement og grundig utredning som ny E39.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse