Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Erik Rolfsen
Ytring
11 november 2020 12:17
Del på Facebook
Erik Rolfsen. Foto: Høgskolen i Molde
Erik Rolfsen. Foto: Høgskolen i Molde
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Tidens Krav 9. november avdekkes det hvordan byens politiske og administrative ledelse gjennom aksjeselskapene Bolgneset Utvikling AS (BU) og Bolgneset Eiendom AS (BE) unndrar seg innsyn og dermed politisk styring og kontroll.

I februar nektet BU Tidens Krav og lokalpolitiker Alf Tømmervåg innsyn. Mange, inkludert undertegnede, hevdet at BU, som er 100% eid av Kristiansund kommune, var underlagt offentlighetsloven og dermed forpliktet til å gi innsyn.

Styreleder Berit Tønnesen benektet retten til innsyn, og BU avslo også klage på nektelse av innsyn. Saken ble sendt til Fylkesmannen i Møre og Romsdal for avgjørelse.

Fylkesmannen har i vedtak av 5.11.20 i sak 2020/1279 avgjort at BU og BE ikke hadde lovlig adgang til å nekte Tømmervåg og TK innsyn. Avslagene gitt av BU og BE oppheves av Fylkesmannen.

Man kan lures til å tro at BU og kommunens ledelse tok feil og tapte denne saken. De har imidlertid oppnådd det de var ute etter. Ved å nekte innsyn tilranet de seg tid som de har brukt til å få reguleringsplanen gjennom teknisk etat og saken behandlet i bystyret. Der benyttet de sitt flertall til å vedta reguleringsplanen før bystyret fikk fullt innsyn.

Kommunens ledelse har dermed oppnådd det de ønsket ved å gjøre feil. Tilfeldig? Neppe!

Jeg tror ikke at kommunens advokater er så dårlige jurister at de ikke allerede i februar så at BU og BE, som kommunalt eide selskap, var forpliktet til å gi innsyn.

Ledelsen i kommunen og BU valgte å påberope seg en rett de visste de ikke hadde. På den måten fikk de hindret innsyn som kunne ha stoppet Bolgneset-prosjektet. Vel vitende om at det ikke jobbes så raskt hos Fylkesmannen, spekulerte de i at når en avgjørelse endelig kom, ville innsyn i praksis ha mistet mye av sin relevans. 

Dette er kynisk maktutøvelse uten respekt for demokratiske verdier utøvd av ledelsen i Kristiansund kommune og BU. Jeg tror ikke at dette er bevisst utført av styreleder Berit Tønnesen, som jeg tror er for ærlig og ikke smart nok til å unnfange og gjennomføre en slik plan. Det skinner gjennom at her opererer det personer i bakgrunnen med erfaring og gjennomføringsevne som politikerne som fronter prosjektet mangler. Personer med liten respekt for lov og rett, miljøhensyn og effektiv bruk av offentlige midler. 

Neste steg i prosessen er at bystyret, gjennom et bolverk av avtaler, skal frasi seg all fremtidig styring og kontroll over den største miljøødeleggelsen og sløsingen med skattepenger noensinne i Kristiansunds historie.

Byens befolkning må reagere før det er sprengningskåte entreprenører som skal bestemme hvordan byen skal se ut.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse