Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Bibbi Bøhn, Aure
Ytring
16 november 2020 14:37
Del på Facebook
Kraner gjør klart til løft av vingene til nok en vindmølle på Guleslettene vindpark like ved Florø. Totalt skal de reises 47 vindmøller i dette området. Hvert tårn er 90 meter høyt. Foto: Tore Meek / NTB
Kraner gjør klart til løft av vingene til nok en vindmølle på Guleslettene vindpark like ved Florø. Totalt skal de reises 47 vindmøller i dette området. Hvert tårn er 90 meter høyt. Foto: Tore Meek / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjære Statsråd Bru.

Det er blitt helt nødvendig for meg å sende deg et brev. Jeg kan nemlig ikke forstå hva som skjer. Hvordan kan det være mulig at du tillater denne formidable raseringen av norsk natur og en nærmest kvelning av innbyggere som du er satt til å jobbe for. Pågående utbygging av vindkraftindustri på land er en katastrofal fiasko som må stoppes så fort som mulig. Den ødelegger verdifull natur, den dreper insekter, den overkjører mennesker, den ødelegger livsgrunnlaget for reindriftssamer. Vindkraft i Norge har ingen positiv klimaeffekt som er i nærheten av å forsvare den raseringen av natur som vindkraften forårsaker! Ref utallige rapporter angående dette. Vi har mer enn nok vannkraft og annet. Flere vindturbiner enn de som allerede er etablert er bare negativt.

68505375 2290890321227333 7552601411926622208 oInnleggsforfatter Bibbi Bøhn. Foto: Aure Senterparti

Så kan det argumenteres med at det vil bli store erstatningssummer til utbyggere som har fått konsesjon. Ok, det må betales. Det blir uansett rimeligere i det store regnskapet enn effekten av alt som utbyggingen ødelegger. Et annet argument er at konsesjoner er gitt, og da må ikke politikerne vingle ved å endre på det, eller stoppe utbyggingen som allerede er i gang. Flere steder er ødeleggelsene pågående trass i at lovbestemte høringer ikke er ferdige!

Hva om de politikerne hadde tenkt slik, de som en gang gav grønt lys for bruk av insektmiddelet DDT og Thalidomide som kvalmedempende for gravide? En skremmende tanke! Men de som satt ved roret da, hadde klokskap og handlekraft til å forby disse giftstoffene da bivirkningene viste seg på menneskene og naturen. Det er jo slik en politiker må handle! Hjelp oss innbyggere til å bevare våre verdier og ta grep som vil gagne oss og kommende generasjoner. Hvorfor gjør du ikke det? Du kan i din posisjon stoppe all videre rasering.

Mitt hjerte blør for dem det går utover. Politikere spiller fallitt. Mennesker og natur overkjøres. Regler følges ikke av makteliten. Demokratiet forvitrer. Jeg kjenner ikke lenger igjen mitt Norge.

Av: Bibbi Bøhn

Innlegget har tidligere vært publisert i Klassekampen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse