Annonse
KSU – Vipps – desktop
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein
Ytring
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein
25 november 2020 09:19
Del på Facebook
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein. Foto: Privat
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein

Det man ikke ser, eksisterer ikke, eller?

En stadig kraftigere folkelig motstand mot den heseblesende utbygginga av vindturbiner, ikke minst i Møre og Romsdal, med rasering av økosystemer og natur og en klar forverring av leveforhold og psykisk helse for lokalbefolkninga, har ført til at vindturbiner febrilsk forsøkes flyttet til det maritime miljøet. Planene for å pepre norsk kystlinje med vindturbiner er forespeilet, til havs er flytende havvindkraftverk planlagt.

Slik forflyttes miljøkonsekvensene fra en natur-arena til en annen uten at det bidrar en millimeter til redusert klimautslipp. Det maritime miljøet vil belastes med forurensing fra turbinenes hydraulikkolje, olje som inneholder svært giftige tilsetningsstoffer.

Hvordan skal problemet med forsøpling etter utrangerte turbiner og mikroplast løses? Skal bygging, utplassering og drifting av vindturbiner til havs iverksettes før konsekvensene for det maritime biologiske mangfoldet er vitenskapelig dokumentert som tilnærmet risikofritt?

Skal vi godta samme framgangsmåte for mulige klimatologiske forstyrrelser eller potensielle ødeleggelser av havbunn i gyteområder for fisk? Er det greit å gamble med fugle- og dyreliv til havs? Veit vi at havvind-turbiner ikke vil kunne skade fornybare fiskeressurser og det rike artsmangfoldet vi finner til havs?

Rødt Molde og Rødt Ulstein svarer nei enten vindturbinene etableres på land, i «fjæra» eller offshore! Vi mener bestemt at vindkraftverk både på land og til sjøs dreier seg om profitthunger blant sterke kapitalkrefter som ynder å kalle ønskedrømmene sine for et nytt industrieventyr. Fargen på det «eventyret» er ikke grønn, snarere brunskitten.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje Sundsbø0-alternativet er fortsatt ferge slik som no.Å flytte til Mordalsvågen vil med ny veg til Fuglset vil kreve fremming av ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er ingen katte i sekken. Sekken består av bl.a. null-alternativet (fortsatt ferge), som også inneholder et alternativ med flytting ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer kom katta ut av sekken. Ein provokasjon for ny veg Julbøen til Fuglset. Samla kostnad 10 mrdFlytting av fergeleiet ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrAt fjerning av flaskehalser på E39 medfører større trafikk er jo hele hensikten. Da er en ny trasé påkrevd, ikke ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDersom du studerer trafikkdata frå tellepunkta til SVV vil du sjå at å flytte trafikken frå noverande fergeterminal tikl ny ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse