Annonse
KSU – Vipps – desktop
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein
Ytring
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein
25 november 2020 09:19
Del på Facebook
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein. Foto: Privat
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein

Det man ikke ser, eksisterer ikke, eller?

En stadig kraftigere folkelig motstand mot den heseblesende utbygginga av vindturbiner, ikke minst i Møre og Romsdal, med rasering av økosystemer og natur og en klar forverring av leveforhold og psykisk helse for lokalbefolkninga, har ført til at vindturbiner febrilsk forsøkes flyttet til det maritime miljøet. Planene for å pepre norsk kystlinje med vindturbiner er forespeilet, til havs er flytende havvindkraftverk planlagt.

Slik forflyttes miljøkonsekvensene fra en natur-arena til en annen uten at det bidrar en millimeter til redusert klimautslipp. Det maritime miljøet vil belastes med forurensing fra turbinenes hydraulikkolje, olje som inneholder svært giftige tilsetningsstoffer.

Hvordan skal problemet med forsøpling etter utrangerte turbiner og mikroplast løses? Skal bygging, utplassering og drifting av vindturbiner til havs iverksettes før konsekvensene for det maritime biologiske mangfoldet er vitenskapelig dokumentert som tilnærmet risikofritt?

Skal vi godta samme framgangsmåte for mulige klimatologiske forstyrrelser eller potensielle ødeleggelser av havbunn i gyteområder for fisk? Er det greit å gamble med fugle- og dyreliv til havs? Veit vi at havvind-turbiner ikke vil kunne skade fornybare fiskeressurser og det rike artsmangfoldet vi finner til havs?

Rødt Molde og Rødt Ulstein svarer nei enten vindturbinene etableres på land, i «fjæra» eller offshore! Vi mener bestemt at vindkraftverk både på land og til sjøs dreier seg om profitthunger blant sterke kapitalkrefter som ynder å kalle ønskedrømmene sine for et nytt industrieventyr. Fargen på det «eventyret» er ikke grønn, snarere brunskitten.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 11 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse