Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein
Ytring
25 november 2020 09:19
Del på Facebook
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein. Foto: Privat
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein

Det man ikke ser, eksisterer ikke, eller?

En stadig kraftigere folkelig motstand mot den heseblesende utbygginga av vindturbiner, ikke minst i Møre og Romsdal, med rasering av økosystemer og natur og en klar forverring av leveforhold og psykisk helse for lokalbefolkninga, har ført til at vindturbiner febrilsk forsøkes flyttet til det maritime miljøet. Planene for å pepre norsk kystlinje med vindturbiner er forespeilet, til havs er flytende havvindkraftverk planlagt.

Slik forflyttes miljøkonsekvensene fra en natur-arena til en annen uten at det bidrar en millimeter til redusert klimautslipp. Det maritime miljøet vil belastes med forurensing fra turbinenes hydraulikkolje, olje som inneholder svært giftige tilsetningsstoffer.

Hvordan skal problemet med forsøpling etter utrangerte turbiner og mikroplast løses? Skal bygging, utplassering og drifting av vindturbiner til havs iverksettes før konsekvensene for det maritime biologiske mangfoldet er vitenskapelig dokumentert som tilnærmet risikofritt?

Skal vi godta samme framgangsmåte for mulige klimatologiske forstyrrelser eller potensielle ødeleggelser av havbunn i gyteområder for fisk? Er det greit å gamble med fugle- og dyreliv til havs? Veit vi at havvind-turbiner ikke vil kunne skade fornybare fiskeressurser og det rike artsmangfoldet vi finner til havs?

Rødt Molde og Rødt Ulstein svarer nei enten vindturbinene etableres på land, i «fjæra» eller offshore! Vi mener bestemt at vindkraftverk både på land og til sjøs dreier seg om profitthunger blant sterke kapitalkrefter som ynder å kalle ønskedrømmene sine for et nytt industrieventyr. Fargen på det «eventyret» er ikke grønn, snarere brunskitten.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Geir M Punnerud 16 timer siden Møreaksen sjanselaus i NTP
Om dette blir realisert, at Ma aldri blir bygd, er musikk for mine ører.
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu må studere innleiinga til plandokumentet og sjå SVV sitt 0-alternativ. Der ligg svaret.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse