Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein
Ytring
25 november 2020 16:34
Del på Facebook
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein. Foto: Privat
Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Aina M. H. Hauge, leder i Raudt Ulstein

I en fersk meningsmåling om det norske folks holdning til EØS-avtalen, svarer en tredel av de spurte at de støtter avtalen. Her er det helt klart at det er spørsmålstillingen som avgjør svarfordelingen.

Se for deg at det i stedet ble spurt om det er helt greit å støtte en EØS-avtale som krever sosial dumping, som uthuler fagutdanning og undergraver den norske velferdsstaten. Satt opp imot alternativet; å gjeninnføre en velfungerende handelsavtale med EU som automatisk kommer på plass når vi går ut av EØS. Hvilken svarfordeling ville vi da ha fått? Mest trolig et resultat som avspeiler det norske folks solide motstand mot medlemskap i Den Europeiske Union.

Trenger en reel debatt

Vi må ha en reel og kunnskapsbasert diskusjon der også alternativer utredes løftes frem i debatten. Først da kan folk ta reelle valg. Nå ser vi daglig negative konsekvenser av EØS - avtalen, og for de fleste som kjenner de på kroppen så er det tydelig at et EU-medlemskap ikke er et bedre alternativ.

EØS-avtalen tømmer verktøykassa

Vi hadde også hatt tilgang til mange bedre og mer virkningsfulle alternativer og raskere fått økonomien i gang igjen etter pandemien dersom vi hadde hatt full selvrådighet. I stedet ser vi at stadig nye direktiver tømmer den politiske verktøykassa. Slik øker forskjellene i Norge. Resultatet vil du merke på din lommebok!

«Den norske modellen» er truet

Akkurat nå er det flyselskapet Wizz Air og "drosjeselskapet" Uber som presser og truer "vår norske modell» der vi opererer med faste ansettelser, fri fagorganisering og et organisert arbeidsliv. Slik kan disse selskapene praktisere en arbeidsmåte og ukultur med velsignelse og støtte fra EU, et EU som har fri flyt av arbeidskraft og fri etableringsrett som en del av sin grunnlov.

Svekker konkurransekraften til norsk industri

Her i Møre og Romsdal er det, på bakgrunn av EØS, god grunn til å være bekymret for den kraftkrevende industrien i fylket! Industrien på Sunndalsøra ligger trolig dårlig an dersom EU får bukta og begge endene når det gjelder prisbestemmelse på energi, og kontroll over konkurranseregler.

Ytterst viktig er også rollen EØS-avtalen spiller for å vingeklippe næringsutviklinga langs kysten, ikke minst for oss her på Nordvestlandet der fiskeforedling er en særdeles viktig næring!

Påvirker studietilbudet

Et stort varsko bør også ropes når vi nå ser at EØS-avtalen også påvirker utdanningstilbudet i regionen vår. Mange arbeidsplasser har ikke nok norsktalende «på gulvet» til at bedriftene kan ta inn lærlinger, noe som har ført til at de videregående skolene i fylket har takket nei til å gjenopprette de populære YSK-linjene der elevene får både fagbrev og studiekompetanse.

Rødt sier ja til en rettferdig handelsavtale og selvbestemmelse og vi vil kjempe for å få sagt opp husmannskontrakten EØS!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse