Annonse
KSU – Vipps – desktop
Asmund Kristoffersen
Ytring
Asmund Kristoffersen
23 desember 2020 20:49
Del på Facebook
– Helseforetaket har satt i gang byggeaktivitet i 100-millioner-klassen før finansiering er klar, noe som er totalt uhørt i både offentlige og private byggeprosjekter, skriver Asmund Kristoffersen i dette innlegget. Illustrasjon av det eventuelle SNR på Hjelset: Helse Midt
– Helseforetaket har satt i gang byggeaktivitet i 100-millioner-klassen før finansiering er klar, noe som er totalt uhørt i både offentlige og private byggeprosjekter, skriver Asmund Kristoffersen i dette innlegget. Illustrasjon av det eventuelle SNR på Hjelset: Helse Midt
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skandalene i beslutningsprosess, byggeplanlegging og anbudsarbeidet i forbindelse med SNR har stått i kø de siste årene !

Hemmelighold og beslutninger i lukkede møter skal nå være resepten for å bringe «fellessykehuset» framover.

I 2011 mens jeg satt i Helse Midt-styret, vedtok vi med 12 mot 1 stemme at vi skulle ha to sykehus. Med 7 mot 6 stemmer vedtok samme styre i 2012 å frarøve sykehusene i Møre og Romsdal mellom 100 og 200 millioner kroner per år. En forberedelse til å tvinge fram sammenslåing av sykehusene i Kristiansund og Molde.

Byråkratene i Helse Midt jobbet beinhardt i lukkede rom med planene om ett sykehus, åpenbart med applaus fra helsedepartement/regjering. 18.12.2014 ble dette vedtatt av Helse Midt-styret med plassering på Hjelset . Dette førte til et stort opprør med resultat at et ytterst kompetent utvalg ble nedsatt og skulle vurdere saka på nytt, et utvalg ledet av sykehusdirektør Astrid Eidsvik, Norges mest erfarne sykehusdirektør.

Hun og utvalget anbefalte at fellessykehuset naturlig nok måtte legges på Frei, men så skjedde det UHØRTE i et demokratisk samfunn. Hun ble av Helse Midt nektet å legge fram sine anbefalinger. Sykehuset ble så endelig feilplassert på Hjelset med de langsiktige konsekvenser det vil ha for pasientstrømmer og pasientenes egne valg av behandlingssted!

Nå skal dette fullbyrdes med beslutning om valg av entreprenør og kostnadsrammer i lukket møte i styret for Helse Møre og Romsdal .

En skandale til: Helseforetaket har satt i gang byggeaktivitet i 100 millioner-klassen før finansiering er klar, noe som er totalt uhørt i både offentlige og private byggeprosjekter. Og manglende finansiering hentes fra? Jo, fra framtidig bevilgninger til pasientbehandling.

Uansvarlighet i høyeste potens. Hvem blir de ansvarlige?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse