Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
28 desember 2020 12:55
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er som et eventyr at det fortsatt finnes ansvarlige forkjempere til et prosjekt som har ny lang tunnel fra ca 300 meters høgde på Ørskogfjellet – ned mot en ny undersjøisk tunnel som fører vegen 350 meter under havoverflaten. Ingen har noe der å gjøre, og eventyret fortsetter derfor opp til friskluft helt øst på Otrøya. Samlet høydeforskjell er ca 1000 meter for de 3 bakkene, og lengden på tunnelene blir 2 mil til sammen.

Startpunktet på Ørskogfjellet har status både som E39 og E136. For Sunnmøre er sistnevnte desidert viktigst, og benevnes gjerne som «Eksportvegen». Nærmest sammenhengende tunnel fra Ørskogfjellet og ut til Otrøya behøves for å realisere Møreaksen, men er slett ikke nødvendig for å krysse Romsdalsfjorden. Kostnaden blir tosifret milliard kroner for 20 km tunnel, og man er kommet til Otrøya!

For E136 blir dette en omveg i forhold til vegen som allerede er der. Langt smartere at E39 slår følge med E136 til Tresfjordbrua som nå, og videre til Hjelvika. Utvidet bruk av felles veg sparer milliardbeløp.

Den lange og dype Tautratunnelen er utfordrende. Traseen ligger i et område med forkastninger og hyppige jordskjelv. Det bygges riktignok veger hvor man er kjent med potensielle farer – eksempelvis rasfare, men slikt skjer når alternative løsninger ikke finnes. Slik er det ikke i dette tilfellet, for alternativet finnes – Romsdalsaksen.

Det paradoksale er laber interesse for fair og grundig utredning av Romsdalsaksen i visse miljø med stor makt. Paradokset rommer en sannhet, men når en sannhet er uønsket er drahjelp fra de som ikke ønsker den fraværende. Utfordringen er derfor å bygge videre på den økte oppslutningen som også lokale politikere nå er del av.

Norges Lastebileier-Forbund er svært skeptisk til Møreaksen, og ramser opp argument innenfor økonomi (drivstoff/slitasje) HMS for egne ansatte, samt mer allmenne argument som miljø og trivsel - de har en lang liste. Forbundet er logisk sett en svært godt kvalifisert aktør som bør lyttes til.

Fastlandsforbindelse for Midsund og Aukra kan bygges uten både Tautratunnelen og tunnel fra Ørskogfjellet. Den interne delen over Kjerringsundet, samt forbindelse til fastlandet fra Otrøya eller Gossen er det som behøves.

Statens Vegvesen region Midt er blant de som nå ivrer for tunnelen fra Ørskogfjellet skal bygges. Gledelig vis ble punktet for felles E39 og E136 flyttet fra Digernes til Ørskogfjellet for et par år siden, men fornuften må videreføres til Hjelvika.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse