Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
28 desember 2020 12:55
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er som et eventyr at det fortsatt finnes ansvarlige forkjempere til et prosjekt som har ny lang tunnel fra ca 300 meters høgde på Ørskogfjellet – ned mot en ny undersjøisk tunnel som fører vegen 350 meter under havoverflaten. Ingen har noe der å gjøre, og eventyret fortsetter derfor opp til friskluft helt øst på Otrøya. Samlet høydeforskjell er ca 1000 meter for de 3 bakkene, og lengden på tunnelene blir 2 mil til sammen.

Startpunktet på Ørskogfjellet har status både som E39 og E136. For Sunnmøre er sistnevnte desidert viktigst, og benevnes gjerne som «Eksportvegen». Nærmest sammenhengende tunnel fra Ørskogfjellet og ut til Otrøya behøves for å realisere Møreaksen, men er slett ikke nødvendig for å krysse Romsdalsfjorden. Kostnaden blir tosifret milliard kroner for 20 km tunnel, og man er kommet til Otrøya!

For E136 blir dette en omveg i forhold til vegen som allerede er der. Langt smartere at E39 slår følge med E136 til Tresfjordbrua som nå, og videre til Hjelvika. Utvidet bruk av felles veg sparer milliardbeløp.

Den lange og dype Tautratunnelen er utfordrende. Traseen ligger i et område med forkastninger og hyppige jordskjelv. Det bygges riktignok veger hvor man er kjent med potensielle farer – eksempelvis rasfare, men slikt skjer når alternative løsninger ikke finnes. Slik er det ikke i dette tilfellet, for alternativet finnes – Romsdalsaksen.

Det paradoksale er laber interesse for fair og grundig utredning av Romsdalsaksen i visse miljø med stor makt. Paradokset rommer en sannhet, men når en sannhet er uønsket er drahjelp fra de som ikke ønsker den fraværende. Utfordringen er derfor å bygge videre på den økte oppslutningen som også lokale politikere nå er del av.

Norges Lastebileier-Forbund er svært skeptisk til Møreaksen, og ramser opp argument innenfor økonomi (drivstoff/slitasje) HMS for egne ansatte, samt mer allmenne argument som miljø og trivsel - de har en lang liste. Forbundet er logisk sett en svært godt kvalifisert aktør som bør lyttes til.

Fastlandsforbindelse for Midsund og Aukra kan bygges uten både Tautratunnelen og tunnel fra Ørskogfjellet. Den interne delen over Kjerringsundet, samt forbindelse til fastlandet fra Otrøya eller Gossen er det som behøves.

Statens Vegvesen region Midt er blant de som nå ivrer for tunnelen fra Ørskogfjellet skal bygges. Gledelig vis ble punktet for felles E39 og E136 flyttet fra Digernes til Ørskogfjellet for et par år siden, men fornuften må videreføres til Hjelvika.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse