Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Bibbi Bøhn, Aure
Ytring
04 januar 2021 14:59
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde av Oslo. Foto: Berit Roald / NTB
Illustrasjonsbilde av Oslo. Foto: Berit Roald / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En villet politikk. Det virker som om det haster med å gjennomføre det ene ødeleggenge tiltaket etter den andre, med det politiske mål for øyet, å få flest mulig til å flytte inn til de store byene. Innen en ny regjering forhåpentligvis overtar.  

Men hvorfor? Hva er det den blå regjeringen ønsker å oppnå ved å stenge ned så mye i distriktene? Flere av ‘reformene’ hevdes å være bestemt av EØS. Blant annet postdirektivet, politireformen, jernbaneutsettingen, fri flyt av arbeid og kapital. Så er det dette med økonomien, at ved å sentralisere eksempelvis skoler, tingretter og helseforetak og annet, ved å stenge ungdomsklubber som fungerer bra og tilbud til rusavhengige, kan det spares penger. Slike tiltak genererer utgifter som forskyves til andre budsjettposter, evt over på kommunene. Ofte kan det bli langt større kostnader. Regnestykker kan settes opp på så forskjellig vis.

68505375 2290890321227333 7552601411926622208 oInnleggsforfatter Bibbi Bøhn. Foto: Aure Senterparti

Det synes å være et mål å få flest mulig til å tro/forstå at alt er bedre i en by. Der finnes større utvalg i jobber, der er større variasjon i kulturtilbudene, der er kafeer og kjøpesentre. Alt dette skal visstnok gjøre at de som kommer til byene blir kreative og fornøyde. Så må boliger bygges, høye hus med flest mulig leiligheter. Infrastrukturen må oppgraderes. Jorder og skog, rekreasjonsområder og turterreng raseres, dyr og planter skvises bort i rekordfart.

Mitt spørsmål, på hvilket jeg ennå ikke har sett noe svar, er: Finnes det statistikk eller annen utredning som kan bevise at jo større og tettere befolket en by blir, dess lykkeligere blir de som bor der? Hva med terror og voldshendelser? Mindre av det? og tryggere miljøer for innbyggerne? Blir det færre fattige? Og har de fattige det bedre i en by? Kan hende det. Går antallet rusavhengige ned? Hva med utviklingen i psykiatriske tilfeller. Hva med ensomme unge og gamle.

En bekjent stoppet meg en gang jeg var innom Oslo og spurte om det var deilig for meg å være på bytur. ‘Ble jeg ikke fylt av herlig energi her?’ Er det en ting jeg vet, er det at hver gang jeg er på besøk i Oslo, forsvinner det jeg har med meg av energi. Men vi er så forskjellige. Det er åpenbare fordeler ved å ha tilhold i en by. Det er åpenbare fordeler ved ikke å bo i en by også. Så hvorfor denne strupingen av distriktene? Dere politikere, ser dere ikke at dere ødelegger det som er med på å gjøre Norge til verdens beste land å bo i? Dere overkjører lokaldemokratiet, enser ikke signalene fra oss som bor der viktige verdier skapes, der veldig mange foretrekker å bo. Ikke rart at SP fosser frem!

Av: Bibbi Bøhn

Innlegget har tidligere vært publisert i Klassekampen og Adresseavisen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse