Annonse
Fylkesstyret i M&R Senterparti
Ytring
Fylkesstyret i M&R Senterparti
15 januar 2021 08:30
Del på Facebook
Kristiansund Sykehus. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Kristiansund Sykehus. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal Senterparti er sterkt kritisk til beslutningen om å stenge fødeavdelingen ved Kristiansund sykehus fra 8. februar og ut året. Dette bryter med stortingsvedtaket fra mai 2020, der et klart flertall med Senterpartiet i spissen påla Helse Møre og Romsdal (HMR) å opprettholde et fødetilbud i Kristiansund fram til et nytt sykehus på Hjelset står klart.

Regjeringen har det øverste ansvaret når HMR mindre enn ett år senere likevel velger å stenge fødeavdelingen i Kristiansund og samle fødetilbudet ved Lundavang sykehus i Molde. Vi mener regjeringen må sørge for nok ressurser til helseforetaket slik at stortingsvedtaket kan etterleves. For fødende i nordre og ytre deler av Nordmøre vil stenging av fødeavdelingen i Kristiansund bety enda mye lengre reisevei, med de følger det kan få for uønskede hendelser under fødsel.

Vi i Senterpartiet er opptatt av likeverdige tilbud til alle, uansett hvor man bor. Å ta vare på de mest sårbare, som i dette tilfelle er gravide kvinner, er helt essensielt for oss. Lange avstander for å nå fram til fødeavdeling er negativt for unge som ønsker å etablere seg i distriktskommunene.

Møre og Romsdal Senterparti ber Helse Møre og Romsdal sørge for at samlingen av fødetilbudet blir så kortvarig som mulig og at de jobber hardt for å finne gode løsninger som kan sikre videre drift ved fødeavdelingen både i Molde og Kristiansund fram til et nytt sykehus på Hjelset er bygd. Senterpartiet går inn for at både Kristiansund og det nye sykehuset skal ha fødeavdeling. Tiltakene må således bidra til rekruttering både på kort og lang sikt.

Av: Fylkesstyret i M&R Senterparti

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse