Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Finn Arne Follestad
Ytring
09 februar 2021 15:47
Del på Facebook
Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP. Foto: INP
Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP. Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP 

28. januar sto nestleder i Arbeiderpartiet frem og frontet at Ap skal halvere prisen på fergebillettene over de neste 4 år. Arbeiderpartiets 1. kandidat fra fylket har vært ivrig på sosiale medier for å fronte dette synet.

Den 30. januar hadde Industri og Næringspartiet, INP, ute et leserinnlegg der vi presiserer at vi mener fergene er en del av infrastrukturen i distriktene og skal derfor være gratis.

En halvering etter siste tids økning av billettpriser, som Ap tar til orde for, er ikke nok mener INP.

Da vi 29. februar 2020 stiftet Industri og Næringspartiet lagde vi det første partiprogrammet og dette står å lese der:

Ferger:

INP anser fergeforbindelser som en del av det norske veinettet og vil arbeide for å få dette inn under samferdselsbudsjettet på lik linje med vei og bane.

Industri- og Næringspartiet (INP) er et nytt parti som stiller til valg i alle 19 valgdistrikt, med sterkt fokus på utvikling av våre distrikter. I vår gjennomgang av eksisterende budsjetter finner vi rom for å finansiere alle fergestrekninger over dagens Statsbudsjett. Her handler det om prioriteringer og hva vi verdsetter mest. INP ser ikke behov for å øke andre avgifter for å opprettholde et godt fergenettverk.

INP skal jobbe for distriktene og i det bildet har fergene en naturlig plass. Vi har det klare standpunkt at fergeforbindelser er en del av veinettet og derfor ikke skal være en tilleggsbeskatning for befolkning og transportører i distriktene. Vi benytter fergene fremfor å bygge dyre broer som skal forbinde de forskjellige regionene av fylkene.

Statens inntekter på kjøp og bruk av private biler gir full inndekning på vedlikehold og oppgradering av dagens riks- og fylkesvei nett. Å satse på storstilt elektrifisering av samfunnet resulterer også i økte utgifter for industri og den generelle befolkning.

Snart kommer dagen hvor velgerne kan ta standpunkt i forhold til økte avgifter og priser.

13. september går landet til valg, og det nye Stortinget bør bestå av politikere og parti som satser på distriktenes utvikling. Å fronte billigere fergebilletter bare når det er valg som enkelte gjør for å sanke stemmer er ikke INP politikk. Møre og Romsdal INP vil jobbe for dette kontinuerlig for å styrke distriktene også i perioden det ikke er valg. Bruk stemmeretten din til å få litt mer fornuft inn på Stortinget ved neste valg. Det finnes muligheter for å ivareta og utvikle våre distrikter og det handler om viktige og riktige prioriteringer.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse