Annonse
KSU – Vipps – desktop
Finn Arne Follestad
Ytring
Finn Arne Follestad
09 februar 2021 15:47
Del på Facebook
Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP. Foto: INP
Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP. Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP 

28. januar sto nestleder i Arbeiderpartiet frem og frontet at Ap skal halvere prisen på fergebillettene over de neste 4 år. Arbeiderpartiets 1. kandidat fra fylket har vært ivrig på sosiale medier for å fronte dette synet.

Den 30. januar hadde Industri og Næringspartiet, INP, ute et leserinnlegg der vi presiserer at vi mener fergene er en del av infrastrukturen i distriktene og skal derfor være gratis.

En halvering etter siste tids økning av billettpriser, som Ap tar til orde for, er ikke nok mener INP.

Da vi 29. februar 2020 stiftet Industri og Næringspartiet lagde vi det første partiprogrammet og dette står å lese der:

Ferger:

INP anser fergeforbindelser som en del av det norske veinettet og vil arbeide for å få dette inn under samferdselsbudsjettet på lik linje med vei og bane.

Industri- og Næringspartiet (INP) er et nytt parti som stiller til valg i alle 19 valgdistrikt, med sterkt fokus på utvikling av våre distrikter. I vår gjennomgang av eksisterende budsjetter finner vi rom for å finansiere alle fergestrekninger over dagens Statsbudsjett. Her handler det om prioriteringer og hva vi verdsetter mest. INP ser ikke behov for å øke andre avgifter for å opprettholde et godt fergenettverk.

INP skal jobbe for distriktene og i det bildet har fergene en naturlig plass. Vi har det klare standpunkt at fergeforbindelser er en del av veinettet og derfor ikke skal være en tilleggsbeskatning for befolkning og transportører i distriktene. Vi benytter fergene fremfor å bygge dyre broer som skal forbinde de forskjellige regionene av fylkene.

Statens inntekter på kjøp og bruk av private biler gir full inndekning på vedlikehold og oppgradering av dagens riks- og fylkesvei nett. Å satse på storstilt elektrifisering av samfunnet resulterer også i økte utgifter for industri og den generelle befolkning.

Snart kommer dagen hvor velgerne kan ta standpunkt i forhold til økte avgifter og priser.

13. september går landet til valg, og det nye Stortinget bør bestå av politikere og parti som satser på distriktenes utvikling. Å fronte billigere fergebilletter bare når det er valg som enkelte gjør for å sanke stemmer er ikke INP politikk. Møre og Romsdal INP vil jobbe for dette kontinuerlig for å styrke distriktene også i perioden det ikke er valg. Bruk stemmeretten din til å få litt mer fornuft inn på Stortinget ved neste valg. Det finnes muligheter for å ivareta og utvikle våre distrikter og det handler om viktige og riktige prioriteringer.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 17 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse