Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Ken Alvin Jenssen
Ytring
04 mars 2021 11:56
Del på Facebook
– Hvis det er store fagmiljø man ønsker i Molde, er forslaget om å se mot Åse sykehus som fellessykehus en mulig løsning, skriver Ken alvin Jenssen i dette leserinnlegget. Illustrasjon: Google Earth
– Hvis det er store fagmiljø man ønsker i Molde, er forslaget om å se mot Åse sykehus som fellessykehus en mulig løsning, skriver Ken alvin Jenssen i dette leserinnlegget. Illustrasjon: Google Earth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kanskje er det en bedre løsning for et stort sykehus med stort fagmiljø som Molde ønsker – å heller bygge ut Åse sykehus i Ålesund?

Ålesund sykehus er omtrent like gammelt som Molde sykehus og kan renoveres og bygges ut til et stort fellessykehus for Romsdalen og Ålesund. Så får man se om det er mer penger å spare slik at det blir en reell økonomisk bæreevne å slippe doble funksjoner samt skrote det sykehuset som er i dårligst forfatning.

Det ser ut til at Møreaksen eller Romsdalsaksen kommer med i NTP og at Molde dermed snart får en kort kjøretur til Åse sykehus. Rauma og Vestnes vil jo bruke Åse også, og med akuttsykehus godt under 1 time sør og nord for Molde vil man nå raskt fram for en region hvor innbyggerne bor forholdsvis spredt.

Så kan Kristiansund og Volda som har de nyeste sykehusene beholde sine, om da ikke Molde ønsker å renovere Lundavang likevel! 

Volda ligger i faresonen om Åse trenger en større renovering med økonomien til HMR om SNR blir bygget. Dette ser utfordrende ut etter at to anbudsrunder ikke har nådd fram, selv med etter at Helse Midt har økt den økonomiske rammen to ganger med å gi ytterligere lån til Helse Møre og Romsdal.

Allerede i juni 2007 la Folkeaksjonen ett sykehus frem en rapport om ett eller to sykehus i Nordmøre og Romsdal. (Folkeaksjonen eller Aksjonskomiteen for ett sykehus i Nord-Møre og Romsdal er en sammenslutning av privatpersoner i Molde-området). Rapporten viste til at en samling til ett sykehus gir bedre driftseffektivitet, spesielt i forbindelse med akuttberedskap og man får en bedre faglig plattform. Rapporten viser også at man vil få økte reisetider og reisekostnader og at investeringskostnaden vil øke. Dagens modell (fra 2007) med to likestilte sykehus hva gjelder tilbud og tjenester, anbefales ikke videreført. 

I desember 2007 vedtok Helse Midt Torgeir Dahls og Oskar Grimstads forslag om 1. prioritering på finansieringen av Nye Molde sykehus av nye større utbyggingsprosjekter for Helse Midt mens de satt som styremedlemmer i Helse Midt i perioden 2006-2008.  Torgeir Dahl , den gang vararepresentant  i Høyres stortingsgruppe for Elisabeth Røbekk Nørve i perioden 2009-2013, har hatt gode relasjoner til Høyres partiledelse i ettertid og fungert som ordfører i Molde. 

Hvis det er store fagmiljø man ønsker i Molde, er forslaget om å se mot Åse sykehus som fellessykehus en mulig løsning!

Sykehusenes alder - små forskjeller

Molde sykehus på Lundavang er bygd  i flere etapper. Hovedbyggene stod ferdig fra 1955 til 1965 , mens noen av byggene er yngre/ eller utbedret betydelig i perioden 1965 til 1985. Noen utbedringer er også utført mellom 1995 til 2001 (Myrbostad i 2013 i rapport fra Sintef/NTNU). 

Ålesund sykehus stod ferdig i 1971 som viser at det ikke er stor forskjell på byggenes alder. Hovedbyggene på Lundavang er fra 55 til 65 år og noen betydelig yngre helt ned til 20 år. Mens det meste i Ålesund er 50 år og i Kristiansund og Volda er sykehusene nå 35 år gamle.

Allerede på 1990 tallet ble det påstått at sykehusbyggene i Molde var falleferdige. Det er 25 år siden. 

Tilgjengelig areal på Lundavang er 130 dekar. De siste planene for bygging på Lundavang var rundt 80 000 m2 (2001). Sykehuset som skal bygges på Hjelset er nå under 55000 m2 , og beholdt man sykehuset i Kristiansund var det ikke behov for å bygge mer enn 35000 til 40000 m2 på Lundavang. 

Dette er ikke rasjonelt hverken for Molde eller Møre og Romsdal.

Realisering er langt unna

Det ser fortsatt ikke ut til at prosjektgruppa for realisering av SNR vil lykkes da de økte økonomiske rammen fortsatt er langt under prisen HMR og Skanska kom frem til.

Omtrent halvparten av kostnadene for SNR er medisinsk utstyr, og med dagens lave kronekurs, skal det godt gjøres å komme innenfor den økonomiske rammen. Byggemateriell vil også være dyrere.

Den økte økonomiske rammen er lånte penger fra Helse Midt som HMR vil måtte tilbakebetale.

Hysteri og hastverk

Nå har hysteri og hastverk tatt over og erfaringene fra prosesser som styres slik er dessverre at da går mye galt. Spesielt gjelder det hvis prosessene ledes av personer uten utilstrekkelig erfaring og som mangler evne til å stille nødvendige spørsmål.

Ny økonomisk bæreevne rapport er ikke utarbeidet etter de økte økonomiske rammene og den første rapporten for SNR når man søkte statlig lån fra Regjeringen var syltynn!

Kanskje det er en bedre idé å renovere samt bygge ut Åse sykehus som fellessykehus for Romsdal og Ålesund allikevel! Da får man bukt med pasientstrømmer og Kristiansund- og Volda sykehus kan benyttes ut sin levetid. Forutsatt godt vedlikehold, burde de kunne ha en levetid opp til 40 år til.

Det er nå på tide å tenke nytt og da mener jeg at de eldste sykehusbyggene må ha en helhetlig plan!

Av: Ken Alvin Jenssen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse