Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Kristin Sørheim, fung. gruppeleiar for fylkestingsgruppa til Sp
Kristin Sørheim, fung. gruppeleiar for fylkestingsgruppa til Sp
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskere mener de har kommet med oppsiktsvekkende nyheter – at halvering av ferjepriser eller gratis ferjer betyr mer trafikk og kan gi køer enkelte tider. Og at dette har ikke politikerne forstått.

Forskerne har en historisk gjennomgang av utviklinga av riksvegregulativet og autopass og konkluderer med at prisene har steget mer på fylkesvegsamband.

Det er ingen drøfting av ulike kontraktstrategier, dvs. henholdsvis netto- og bruttokontrakter, standard på ferjetilbuda og miljøkrav med tilhørende kostnader og ferjenøkkelen i inntektssystemet for fylkeskommunene. Referansene er utdaterte. Likevel konkluderer de med at «takstøkningene på mange av disse sambandene etter at fylkeskommunene fikk takstmyndighet, har vært betydelig større enn økningene i takstene i riksregulativet. Det tyder på at det ikke har vært noen fordel for kystbefolkningen at fylkeskommunene fikk bestemme fergetakstene. Det er med andre ord av sine egne man skal ha det!»

Vi er uenige med forskerne i deres konklusjon i hvert fall for Møre og Romsdal. Ferjetilbudet er sterkt forbedra etter at fylkeskommunene overtok, ferjetakstene har fulgt riksregulativet og autopass-regulativet, med to unntak: En kortere periode så vi oss nødt til å heve ferjetakstene med to soner for å slippe å kutte drastisk i tilbudet og i 2020 har vi hatt koronarabatt ut året i motsetning til riksvegferjene.

Videre konkluderer Jørgensen og Solvang med at halvering i fergetakstene vil gi et årlig samfunnsøkonomisk tap på 0,6 til 0,8 milliarder kroner, mens gratis ferge vil gi tap på 1,3 til 1,7 milliarder. De sier at opposisjonspartiene på Stortinget ønsker betydelig lavere fergetakster. og at dersom disse partiene vil verdsette kystbefolkningen høyere enn andre (ca. 36 %), er en sterk reduksjon i fergetakstene fornuftig.

Vi er uenig i en del av regnestykket og vi mener det verdiskapende næringslivet langs kysten, som er svært avhengig av godt tilbud og lavere takster, mer enn veier opp for utgiftene.

Senterpartiet har fremma et forslag som skal behandles i Stortinget i april:

  • Innføre gratis ferje og hurtigbåt på samband med liten trafikk og øysamfunn og distrikt som ikke har annen tilkomst
  • Halvering av ferjetaksten på resterende ferje- og hurtigbåtsamband
  • Forskuddsinnbetaling for autopassrabatt skal reduseres
  • Ferje- og båttilbudet skal ikke svekkes, men må styrkes med utvida åpningstid og beredskapsferje der det er behov for det
  • Fylkeskommunene skal kompenseres for økte utgifter av reformen
  • Merkostnaden med klimaomstilling av ferjer og hurtigbåter skal dekkes av Staten
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse