Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Faglige vurderingar skrivet daglig leiar i Møreaksen Harald Espeland, men har kun DU Espeland klippekort på sanninga?

Når eg les innlegget frå Espeland og Møreaksen as, så minner dette meg mest om eit dårleg eventyr.

Punkt etter punkt vert det framsett skråsikre konklusjonar på såkalla «faglig grunnlag» som etter mitt begrep er rett og slett bløff og regelrett tøv.

Korleis kan Espeland vite at Romsdalsaksen skulle vere 6-14 milliard Kr «dyrare» enn Møreaksen, når Romsdalsaksen ikkje er forsvarleg og likeverdig utgreidd, og ein heller ikkje anar eit kvidder om pris, trasé eller løysingar for vegsystema nord og sør om fjordkryssinga med Møreaksen?

– Kvar skal vegen gå forbi Molde?
– Kva blir prisen på dette?

Verkar som Espeland veit noko bystyret i Molde ikkje veit, for her tyder mykje på at svært lite er klarert verken gjeldande trasé, løysing eller kostnad.

Mine erfaringar og erfaringane frå til dømes Hordfast viser at Romsdalsaksen sannsynligvis blir vesentlig lågare i pris pga ei rivande teknologiutvikling for flytebruer.

At Møreaksen skal kunne byggjast til ein brøkdel av prisen til Rogfast, er ivertfall berre synsing og absolutt ingen kan garantere kva ein treffer på av problem 3–400 m under fjorden.

Det mest latterlige eg har sett, er påstanden frå Espeland og Møreaksen om at det er 47 minutt raskare å køyre Møreaksen eller å ta ferje.

Korleis er dette mulig?

Når ein står i Vestnes og skal ta ferje over fjorden, tar dette 30-35 min, og no er det så mykje ferjer at sjølv eg ikkje gidd å bry meg med ferjeruter, kjem ei ferje raskt uansett.

Dersom Espeland altså skal kome over fjorden 47 minutt raskare via Møreaksen enn med ferje, ville han altså måtte vere framme ca 15-17 minutt, FØR ferja starta, sjølv med jagarflyet F35 ville Espeland ikkje bryte desse naturlovene.

Slutt med slikt sludder Møreaksen AS, detter er ikkje berre tåpeleg men reinspikka vrøvl.

Osv., osv. i Espeland sitt innlegg, er det side opp og side ned med så mykje greinaløyse at, dette kan umulig Espeland tru eit komma på sjølv?

Så til slutt vil eg seie dette:

Når byråkratar og sjølvoppnevnte superkonsulentar i selskap som Møreaksen hevar seg over folket og demokratiet, då er det verkeleg på tide å ta ein fot i bakken.

Norge er tufta på eit godt folkestyre, og det er folket som til sjuande og sist bestemmer i dette landet, ikkje konsulentar, byråkrati eller såkalla fagfolk.

Møreaksen as og Espeland er faretruende nær å tråkke over grensa med sine angrep og der han «tråkker» på meiningane til vanlige folk, meiningane i seriøse målingar og såleis framstår dette som eit angrep på demokratiet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Håper Frank Sve og FRP ikkje får eit fnugg av mankt. Han vill stoppe all utvikling. Stoppe bypakkane i KSU, Molde og Ålesund. Stoppe byutviklinga i byane. Opera i KSU. FRP har klart å trenere Lerstadvegen i Ålesund i 15 år. Stoppe fjordkryssinga mellom dei to mest folkerike regionane i fylket.

    Kristiansundarane kan prise seg lukkelege over at Sve berre var konfirmant når Atlanterhavsveg, Krifast og Atlanterhavstunnell vart framjobba... Elles kunne det vore fortsatt ferjer til KSU.....
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Sylvi Listhaug sier i sin landsmøtetale at FrP skal "stå opp mot ekspertene". Det vil være en katastrofe om ignorante politikere, som Frp, skal styre basert på manipulerte meningsmålinger for å tekkes flest mulig i misnøyens mekka, framfor fakta og faglig ekspertise.

    Vi har bygget demokratiet vårt på indirekte demokrati, dvs. gjennom å velge noen som representerer oss. Ulike politiske partier har sin egen politiske ideologi og sine egne politiske prinsipper. Om politikerne isteden hele tiden snur etter vinden og de høyeste ropene om misnøye, da har vi et demokratisk problem.

    Det er et stort politisk flertall i kommunene og fylkeskommunen som har valgt Møreaksen, basert på fakta og faglige utredninger. Meningsmålinger hos personer der flertallet ikke har satt seg inn i utredningene, utført av pressgrupper, kan aldri overkjøre et slikt politisk flertall. Det ville vært et angrep på demokratiet.

    Avisredaktører og ignorante politikere hevder det er det nedlagte regionkontoret for Statens vegvesen i Molde som styrer. De forsøker å skjule at det er vegvesenet som foreslår, men politikerne som bestemmer. Det er Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen med hovedsete i Bergen som leder utbyggingsprosjekt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 2 år siden
    Jeg blir en smule flau over tanken på at Frank Sve kanskje skal representere fylkets befolkning etter valget i høst. Evnen til å tilegne seg kunnskap er tydeligvis ikke prioritert der i gården. 
    Jeg vet ikke hvordan Sve ser for seg å krysse Romsdalsfjorden med Møreaksen, men regnestykket hans tyder på at han da planlegger å først kjøre til Furneset, for deretter kjøre til Vik og gjennom Møreaksen. Nei, da blir tidsbesparelsen en god del redusert... 
    Så ser jeg at Sve uttaler seg om Rogfast. Det kan være en ide å sette seg inn i det også før du hevder at prisen på Møreaksen er en brøkdel av Rogfast.
    Rogfast er en tunnel som er tett på dobbelt så lang som Tautratunnelen. 26,7 km mot 14 km.
    Etter at finansieringen sprakk på en av de første kontraktene, ble det midlertidig stoppet og gjennomgått på ny. Staten økte sitt bidrag og styringsrammen ble økt fra 16,8 mrd til 20,6 mrd. Så har staten sagt at de tar overskridelser på sin kappe opp til en grense på 24 mrd. Men kostnaden er nå beregnet til 20,6 mrd, basert på ny gjennomgang og innkomne anbud.
    Tunnelen skal ha samme standard som Tautratunnelen, men det er en kjempestor forskjell på prosjektene.
    Rogfast skal ha en arm opp til Kvitsøy, og det var her finansieringen sprakk. Bare for armen opp dit, med tilhørende veier på land på Kvitsøy, ble prisen 4,5 mrd. Dette er en del av totalprisen på Rogfast. Men i kontrakten på det som går opp til Kvitsøy, er det ikke med et fullskala motorveikryss nede i tunnelen. Hvor mange mrd det vil koste, er det ingen som vet ennå.
    Hovedtunnelen med dette krysset er beregnet til 20,6 minus 4,5 mrd - 16,1 mrd. Så går det fort 3-4 mrd bort i krysset nede i bunnen. Om vi er forsiktig i hvor mye som går bort i krysset, kan vi anta ca 13 mrd til selve hovedtunnelen. Dobbelt så lang som Tautratunnelen og dobbel pris, 13 mrd mot 6,5 mrd. I tillegg er det langt større usikkerhet i fjellkvaliteten på Rogfast. Derfor har de tatt høyde for dette i kostnadsøkningen. Usikkerhet på fjellkvalitet koster. Derfor er det ingen tunneler i Norge hvor det er gjort grundigere geologiske undersøkelser på, enn nettopp Tautratunnelen. Der vet de hva de støter på. Hva med å begynne å forholde seg til fakta, Frank Sve? Eller vil det ødelegge for mye av valgkampen din, kanskje?

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Er det ikke merkelig at Frp og de som har svart på meningsmålingen til Tovan foretrekker Romsdalsaksen, på tross av at de hevder de ikke aner hva den vil koste?

    Sve bruker ikke lenger fergetabeller. Han reiser åpenbart ikke ofte til Otrøya eller Aukra, og reiser tydeligvis aldri med ferge på kveld og nattestid.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse