Annonse
KSU – Vipps – desktop
Møre og Romsdal FrP, Anders Vollan, Gunnhild Meringdal og Lars Myrset
Ytring
Møre og Romsdal FrP, Anders Vollan, Gunnhild Meringdal og Lars Myrset
02 juni 2021 09:48
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag 01.06.21 var planprogrammet for E39 i Moldemarka, fra Julbøen til Bolsønes oppe til endelig behandling i hovedutvalg Teknisk, Plan, Næring og Miljø i Molde.

Molde FrP ved Anders Vollan fremmet følgende forslag til votering når planprogrammet for Julbøen-Molde ble behandlet:

Molde kommunestyre avviser alle innkomne forslag til E39 Julbøen–Molde, og ber SVV jobbe videre med trase for E39 via Romsdalsaksen, alternativt videre fergedrift.

De midler som blir spart uten aksebygging omfordeles av henholdsvis stat, fylke og kommune til:

  • Utbedring og vedlikehold av E39 i Møre og Romsdal, samt hyppigere og billigere avganger på riksveiferger
  • Utbedring og vedlikehold av fylkesveier, spesielt Fylkesvei 64, samt hyppigere og billigere fylkesferger
  • Utbedring og vedlikehold av kommunale veier

Alle instanser bruker i dag enorme summer på ulikt arbeid og behandling av akse som heller kan komme veiene til gode.

Forslaget til Molde FrP falt, og «lilla linje» ble valgt med 1 løps tunell, med 2 kjørefelt og 80 km/t fra Julbøen til Bolsønes (Felleskjøpstomta).

Der er det ikke bestemt hvilke kryssløsning som skal benyttes, før trafikken blir ledet derfra via Fannestranda til Legrovik.

Kryssløsning for både Julbøen og Bolsønes skal også behandles i senere planprogram.

Dermed er det åpnet for ny debatt rundt blant annet Fannestranda og Retiro området,for man kan jo spørre seg hvor det blir av tidsbesparelsen som det snakkes om med Møreaksen, når trafikken skal ledes i 50 sone mellom Bolsønes og Legrovik.

SVV deltok i møtet og bekreftet igjen at det ikke vil være mulig å ha noen avkjøringsfil i tunnell, og at alle avkjøringer og kryss må foretas i dagsoner.

SV som påstår de er imot Møreaksen, fremmet allikevel forslag om at lilla linje ble valgt, men at tunnellen forlenges til Legrovik. Også dette forslaget falt.

At man velger å gå for billigste løsning, med dagtrasé i Molde marka er synd, og man skulle tro man kunne forvente at man som lokalpolitikere i hvert fall krever den beste løsningen, som er tunnell hele veien, om staten vil legge E39 gjennom Molde.

Når debatten nærmet seg slutten ble estetikk siste krampetrekning fra Møreaksen tilhengerne, og når argumentasjon for at Julsundbroen er penere enn broen på Romsdalsaksen, så ble strek satt.

Det viser seg at det kun er FrP som klart og tydelig sier nei til Møreaksen, men selv om forslaget falt vil vi fremme forslaget på nytt når saken skal endelig behandles i kommunestyret.

For man ser nå at undersøkelser har vist at fleste parten av befolkningen i Møre og Romsdal ikke ønsker Møreaksen. Hvordan man som politiker velger å forholde seg til folkeviljen er nå et faktum.

Hva ønsker egentlig de 4 største partiene i Møre og Romsdal? Det er det viktig at våre velger vet. Høyre, Arbeiderpartiet og Senterpartiet er sikre ja partier til Møreaksen. Stemmer du på noen av disse partiene stemmer du også ja til Møreaksen.

Er du derimot en av motstanderne til Møreaksen og ønsker et annet alternativ for å krysse Romsdalsfjorden, ja da er det kun et parti å stemme på, nemlig Fremskrittspartiet. Vi sier et meget bestemt nei til Møre aksen.

Vi i Molde Fremskrittsparti ønsker enten videre fergedrift eller en utredning av Romsdalsaksen da vi mener at dette er et mye bedre alternativ, også sett i et miljøperspektiv. Dette vil og sette en stopper for planen for en 4 felts vei som vil rasere en vakker innkjøring til byen og et godt etablert bomiljø.

Derfor er høstens valg avgjørende for det videre arbeidet med fjordkryssingen, for saken er ikke avgjort som noen hevder. Bruk derfor din «makt» som velger igjennom din stemmeseddel i høstens valg og Fremskrittspartiet vil fortsette sin jobb for å realisere folkets vilje.

Av:

 Anders Vollan, leder Molde FrP, stortingskandidat Møre og Romsdal FrP

 Gunnhild Meringdal, stortingskandidat for Møre og Romsdal FrP

 Lars Myrset, gruppeleder for FrP Molde kommunestyre

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse