Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Fra venstre: Tor Garshol (Aure Høyre), Henning Torset (Aure Høyre), Ove Strømmen (Heim Høyre), Mari Holm Lønseth (Stortingsrep. Sør-Trøndelag Høyre), Kjersti Andersen (Smøla Høyre), Sigrid Hansen (Hitra Høyre), Dag Willmann (Hitra Høyre), Idar Slatlem (Kristiansund Høyre) og Kristin Strømskag (ordfører, Frøya Høyre)
Fra venstre: Tor Garshol (Aure Høyre), Henning Torset (Aure Høyre), Ove Strømmen (Heim Høyre), Mari Holm Lønseth (Stortingsrep. Sør-Trøndelag Høyre), Kjersti Andersen (Smøla Høyre), Sigrid Hansen (Hitra Høyre), Dag Willmann (Hitra Høyre), Idar Slatlem (Kristiansund Høyre) og Kristin Strømskag (ordfører, Frøya Høyre)
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyres politikk er å legge grunnlaget for at energiressursene fortsatt brukes til å skape verdier, arbeid og velferd i Norge. Målet er å sikre konkurransekraft til etablert industri og samtidig gjøre det enklere å etablere nye arbeidsplasser og ny virksomhet.

I tillegg er energipolitikken viktig for at vi skal nå klimamålene. Energimeldingen som regjeringen har lagt frem for 2021 viser hvordan fornybar energi og overføringsnettet legger grunnlaget for elektrifisering og utfasing av fossil energi.

Fremtidens verdiskapning

Vi vet at mesteparten av fremtidens verdiskapning vil finne sted langs kysten. Blant annet innen landbasert oppdrett og marine næringer. Derfor må også fremtidens infrastruktur komme på plass her. Kostnad og miljøbelastning vil være mindre ved å bygge en stor linje frem dit verdiskapningen skjer enn 10 mindre linjer.

Høyre lanserte allerede i 2019 ideen om å få ført fram en ny 420 KV høyspentlinje med utgangspunkt i Snildal i Orkland kommune via Tjeldbergodden og Kristiansund til Fræna transformatorstasjon i Hustadvika. Nye trafostasjoner etableres på Tjeldbergodden og Rensvik. Dette vil være den mest fremtidsrettede løsningen som best møter samfunnets behov for elektrifisering frem mot 2065. Med en ny transformatorstasjon på Tjeldbergodden kan man enkelt tilføre mer kraft til Smøla, Hitra og Frøya, samt sokkelen utenfor. Vi har bred støtte rundt at en 420 KV kraftlinje må prioriteres høyt.

Kystkrafta

Gjennom prosjektet «Kystkrafta» har ON Ocean Network SA gjennomført et arbeid for å kartlegge og analysere fremtidig kraftbehov i regionen. Regionen som er satt søkelys på er kystområdene langs Trondheimsleia. Dette er et område med svært stor og økende aktivitet innenfor flere havnæringer, og når disse næringene både er i vekst og samtidig skal elektrifiseres så medfører dette både behov for sterkere kraftnett og ikke minst at kraftnett er tilgjengelig der aktivitetene drives.

132KV versus 420KV

En løsning, som skissert av Statnett, hvor lokale nettselskap blir pålagt å ta utbyggingen av strømnettet med nye 132KV linjer vil føre til at nye næringsaktører kan bli møtt med krav om anleggsbidrag i 100 millionersklassen og nettleien kan få en betydelig økning for alle strømkunder i regionen. Dette bidrar til at våre kommuner blir mindre attraktive områder å etablere ny virksomhet. Det er her viktig å merke seg at dersom Statnett i stedet bygger en 420KV linje vil kostnaden ligge i Statnett sitt nett og ikke på lokale nettselskap sine kunder.

Toget går nå

Toget går nå, da Statnett skal lande sine beslutninger i august. Høyre sine lokallag langs Trondheimsleia er enige om at dette må prioriteres høyt. Vi trenger en ny kraftlinje på 420kV – slik kan vi omstille regionen, skape nye grønne arbeidsplasser og ny fornybar kraft. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse