Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
01 juli 2021 13:26
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En gang for veldig lenge siden, fantes noe som ble kalt gravende journalistikk. De hadde verken gravemaskin eller spade, men de grov ved hjelp av spørsmål om alle sider av saker de skulle formidle. Dersom det var en eller flere alternative løsninger, gjøv de løs på de alle.

Påstander ble nøye gransket, og svada fra personer med flotte titler ble høvlet ned. Avtaler med tvilsomme bindinger ble undersøkt – og forklaringer forlangt fra høy og lav.

Makteliten synes de gravende journalistene var brysomme – nærmest en pest og plage. Men, folket hyllet dem, og frydet seg når de mest arrogante bedreviterne ble satt på plass. De tallrike dyktige journalistene er neppe helt utryddet, og vi kan fortsatt oppleve et og annet blaff der journalisten tar bryet. En maler som maler huset med sin smaleste pensel, eller en snekker uten utstyr gjør liten nytte. En formidler uten evne og vilje til god formidling bør finne seg noe annet å sysle med, og en journalist som ikke vil og/eller kan beskrive bilder og tekster på ærlig vis har vi egentlig ikke bruk for.

Konsekvensen av sovende journalister i ulike medier kan bli tvilsomme prosesser og dårlige vilkår for alternative løsninger. Den økonomisk sett i særklasse største saken i vårt fylke er kryssingen av Romsdalsfjorden. At sprikende tall med tosifret antall milliard kroner ikke vekker fylkets aviser sin gravende journalistikk er forunderlig og trist. Finnes det virkelig en avtale mellom Møreaksen (MA) og Hafast som folkelig kan oppsummeres til «vi heier på hverandre – men Møreaksen først»? Kan slikt være mulig, eller er det bare rykter?

Er MA 6–14 mrd billigere enn Romsdalsaksen, (RA) eller er RA 5–23 billigere? Har ikke slike ekstreme sprikende tall interesse – og burde ikke RA bli utredet på skikkelig vis av andre enn de som har samarbeidet om MA i årevis? Når Molde spiller fotball mot KBK er det ikke en dommer fra en av byene som dømmer, og slik må det være.

Sunnmørsposten har tilsynelatende liten interesse for Romsdalsaksen og den geniale Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund. Statens Vegvesen i Molde har ikke sans for løsningen, og årsaken kan være at den er privatfinansiert og ikke «deres». Kommentarer og motsegner i hopetall for denne tunnelen, og påstander om at problematiske Tautratunnelen er verdens sikreste er lite troverdig.

Lokale og sentrale politikere som sier de lytter til folket, men i praksis gjør det motsatte er ikke bedre enn sovende journalister – og kan få en smekk ved høstens valg.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Journalisten kan jo starte med å spørre Romsdalsaksen kvifor dei ikkje legg ut sine kalkyler, og kvifor protestaksjonen vart igangsatt ca 5 år etter alle høyringar om traséval? Er ikkje det merkeleg? 

    Store Samferdselsprosjekt er langsiktig , strategisk arbeid. I staden  for å sette fjordkryssingane opp mot kvarandre (som sentrale fylkespolitikarar) har ein her forstått verdien av samarbeid. 

    Derfor blir vi no kvitt 5 ferjer, og det mest trafikkerte sambandet i fylket, får løyst ut Kjerringsundet og knytt 5500 frå Midsund og Gossen til fastlandet. 

    No er tida inne for å sjå framover og bruke energien på nye, viktige prosjekt, som Hafast, Halsafjorden og Langfjordsambandet. For å få til dette må vi jobbe saman- ikkje mot kvarandre!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse