En gang for veldig lenge siden, fantes noe som ble kalt gravende journalistikk. De hadde verken gravemaskin eller spade, men de grov ved hjelp av spørsmål om alle sider av saker de skulle formidle. Dersom det var en eller flere alternative løsninger, gjøv de løs på de alle.
Påstander ble nøye gransket, og svada fra personer med flotte titler ble høvlet ned. Avtaler med tvilsomme bindinger ble undersøkt – og forklaringer forlangt fra høy og lav.
Makteliten synes de gravende journalistene var brysomme – nærmest en pest og plage. Men, folket hyllet dem, og frydet seg når de mest arrogante bedreviterne ble satt på plass. De tallrike dyktige journalistene er neppe helt utryddet, og vi kan fortsatt oppleve et og annet blaff der journalisten tar bryet. En maler som maler huset med sin smaleste pensel, eller en snekker uten utstyr gjør liten nytte. En formidler uten evne og vilje til god formidling bør finne seg noe annet å sysle med, og en journalist som ikke vil og/eller kan beskrive bilder og tekster på ærlig vis har vi egentlig ikke bruk for.
Konsekvensen av sovende journalister i ulike medier kan bli tvilsomme prosesser og dårlige vilkår for alternative løsninger. Den økonomisk sett i særklasse største saken i vårt fylke er kryssingen av Romsdalsfjorden. At sprikende tall med tosifret antall milliard kroner ikke vekker fylkets aviser sin gravende journalistikk er forunderlig og trist. Finnes det virkelig en avtale mellom Møreaksen (MA) og Hafast som folkelig kan oppsummeres til «vi heier på hverandre – men Møreaksen først»? Kan slikt være mulig, eller er det bare rykter?
Er MA 6–14 mrd billigere enn Romsdalsaksen, (RA) eller er RA 5–23 billigere? Har ikke slike ekstreme sprikende tall interesse – og burde ikke RA bli utredet på skikkelig vis av andre enn de som har samarbeidet om MA i årevis? Når Molde spiller fotball mot KBK er det ikke en dommer fra en av byene som dømmer, og slik må det være.
Sunnmørsposten har tilsynelatende liten interesse for Romsdalsaksen og den geniale Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund. Statens Vegvesen i Molde har ikke sans for løsningen, og årsaken kan være at den er privatfinansiert og ikke «deres». Kommentarer og motsegner i hopetall for denne tunnelen, og påstander om at problematiske Tautratunnelen er verdens sikreste er lite troverdig.
Lokale og sentrale politikere som sier de lytter til folket, men i praksis gjør det motsatte er ikke bedre enn sovende journalister – og kan få en smekk ved høstens valg.