Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
01 juli 2021 13:26
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En gang for veldig lenge siden, fantes noe som ble kalt gravende journalistikk. De hadde verken gravemaskin eller spade, men de grov ved hjelp av spørsmål om alle sider av saker de skulle formidle. Dersom det var en eller flere alternative løsninger, gjøv de løs på de alle.

Påstander ble nøye gransket, og svada fra personer med flotte titler ble høvlet ned. Avtaler med tvilsomme bindinger ble undersøkt – og forklaringer forlangt fra høy og lav.

Makteliten synes de gravende journalistene var brysomme – nærmest en pest og plage. Men, folket hyllet dem, og frydet seg når de mest arrogante bedreviterne ble satt på plass. De tallrike dyktige journalistene er neppe helt utryddet, og vi kan fortsatt oppleve et og annet blaff der journalisten tar bryet. En maler som maler huset med sin smaleste pensel, eller en snekker uten utstyr gjør liten nytte. En formidler uten evne og vilje til god formidling bør finne seg noe annet å sysle med, og en journalist som ikke vil og/eller kan beskrive bilder og tekster på ærlig vis har vi egentlig ikke bruk for.

Konsekvensen av sovende journalister i ulike medier kan bli tvilsomme prosesser og dårlige vilkår for alternative løsninger. Den økonomisk sett i særklasse største saken i vårt fylke er kryssingen av Romsdalsfjorden. At sprikende tall med tosifret antall milliard kroner ikke vekker fylkets aviser sin gravende journalistikk er forunderlig og trist. Finnes det virkelig en avtale mellom Møreaksen (MA) og Hafast som folkelig kan oppsummeres til «vi heier på hverandre – men Møreaksen først»? Kan slikt være mulig, eller er det bare rykter?

Er MA 6–14 mrd billigere enn Romsdalsaksen, (RA) eller er RA 5–23 billigere? Har ikke slike ekstreme sprikende tall interesse – og burde ikke RA bli utredet på skikkelig vis av andre enn de som har samarbeidet om MA i årevis? Når Molde spiller fotball mot KBK er det ikke en dommer fra en av byene som dømmer, og slik må det være.

Sunnmørsposten har tilsynelatende liten interesse for Romsdalsaksen og den geniale Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund. Statens Vegvesen i Molde har ikke sans for løsningen, og årsaken kan være at den er privatfinansiert og ikke «deres». Kommentarer og motsegner i hopetall for denne tunnelen, og påstander om at problematiske Tautratunnelen er verdens sikreste er lite troverdig.

Lokale og sentrale politikere som sier de lytter til folket, men i praksis gjør det motsatte er ikke bedre enn sovende journalister – og kan få en smekk ved høstens valg.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Journalisten kan jo starte med å spørre Romsdalsaksen kvifor dei ikkje legg ut sine kalkyler, og kvifor protestaksjonen vart igangsatt ca 5 år etter alle høyringar om traséval? Er ikkje det merkeleg? 

    Store Samferdselsprosjekt er langsiktig , strategisk arbeid. I staden  for å sette fjordkryssingane opp mot kvarandre (som sentrale fylkespolitikarar) har ein her forstått verdien av samarbeid. 

    Derfor blir vi no kvitt 5 ferjer, og det mest trafikkerte sambandet i fylket, får løyst ut Kjerringsundet og knytt 5500 frå Midsund og Gossen til fastlandet. 

    No er tida inne for å sjå framover og bruke energien på nye, viktige prosjekt, som Hafast, Halsafjorden og Langfjordsambandet. For å få til dette må vi jobbe saman- ikkje mot kvarandre!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse