Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto fra Ulsteinvik Verft. Foto: Halvard Alvik / NTB
Illustrasjonsfoto fra Ulsteinvik Verft. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I går slapp NRK Hordaland nyheten som har ligget litt og lusket i bakgrunnen. Vestland fylkeskommune nedprioriterer lokalt næringsliv og viktig industriutvikling for småpenger. Verftsindustrien i Norge har i mange år slitt i negativ retning, med redusert ordrepågang, der kommunale og nasjonale kontrakter blir sendt ut av landet.

Staten og fylkene bør se den store «helheten» og mer langsiktig i distriktsøkonomien. Det er essensielt for vår distriktsutvikling at vi benytter våre lokale leverandører i industrien. Vi har nå i en lengre periode slitt med økonomiske utfordringer i de tradisjonelle bransjer, som er hjørnesteinsbedriftene i distriktssamfunnene. Ringvirkningene og opprettholdelse av velferdstilbud i distriktene er total avhengig av lokal satsing.

Når Vestland fylkeskommune ikke ser helheten på regnestykke, hvor en differanse på 16 millioner kroner resulterer i at man sender kontrakten ut av landet. Det som er svært forunderlig med en fylkesordfører i fra det partiet som hevder de er mest distriktsvennlig kan stille seg bak slike avgjørelser og nedprioritere distrikts-Norge og næringsliv.

INP stiller seg svært undrende til den kommende mulige endringen i regjeringssammensetning, med AP og SP i førersetet. Bygging av en fremtidig norsk kunnskapsarbeidsplass blir ikke vektlagt, vi mister lokale opplæringsplasser og ikke minst økonomiske tilskudd til kommuners slunkne økonomi. De 16 millionene i forskjell, vil man potensielt kunne hente inn i alle ringvirkningene en lokal kontrakt vil tilføre den lokale økonomien.

Industri- og Næringspartiet (INP) kan ikke stå inne for denne korttenktheten våre folkevalgte praktiserer når de tar avgjørelser. Det er på tide at vi tar et kraftige oppgjør med denne ukulturen, hvor man ikke ser på helheten eller ringvirkningene de avspiser kommunene med.

Vi skal prioritere å produsere våre skip i Norge, for å beholde verdiskapning, kunnskap og teknologi. Da kan vi ikke stå inne for at man bare ser på den enkle bunnlinjen. Vi må praktisere og vektlegge Konsekvenspolitikk på lengre sikt, ikke frarøve verdiskapningen i lokalsamfunnet.

INP utfordrer sittende fylkesting å gå aktivt inn med føringer som stiller større krav til dem som skal avgjøre disse kontraktene. Vi skal se helheten, og de positive ringvirkningene skal være en vektor man tar med i det totale regnestykket. Dette er en negativ trend vi ser og INP vil ta tak i denne utviklingen for å sikre et fremtidige bedre helhetsbilde. INP ser at det er de føringene igjennom EØS-avtalen og de forpliktelser dette medfører som resulterer i slike ukloke avgjørelser. Derfor vil INP si opp dagens EØS-avtale. Vi skal kunne klare å ta bedre valg enn dette.

Godt valg 13. september.

Av: Owe Ingemann Waltherzøe, leder, og Finn Arne Follestad, fylkesleder i INP.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er ikkje meir selektiv enn at eg motbeviser din vedvarande påstand om at bompengeperioden er avslutta i 2050, utan ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse