Annonse
Per Bjørn Gjelsten
Ytring
Per Bjørn Gjelsten
19 juli 2021 16:00
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Ja, absolutt, i alle fall i påvente av en uhilda utredning av alternativet Romsdalsaksen!

Det som nå skjer med fergepriser for tiden, bør definitivt aktualisere dette. Politikerne står nå i kø for å få ære for reduserte fergepriser. Allerede har vi fått en reduksjon på 25%, og det ligger an til en tilsvarende reduksjon i neste års statsbudsjett. Da er vi nede på en pris på 50-60 kr. for en personbil, med rabatter! Og det er politikere som vil ha gratis ferge? Passasjerer reiser allerede i dag gratis.

Med bakgrunn i dette, er det helt uforståelig at det skal haste så enormt med å komme i gang med fjordkryssingen, den som det er minst problem med og koster mest! Det er strekninga Breivika - Ørskogfjellet som har de største problemene med mest trafikk, mest ulykker og dårligst fremkommelighet.

Hva er det politikerne har forstått, som ikke vi andre har forstått? Ærlig talt, nå er det på tide at politikerne ser seg selv i speilet og vurderer hva som er så fortreffelig med Møreaksen at de kan "overkjøre" mer enn 70% av velgerne, - ifølge MUM sin meningsmåling? Tenk å trumfe gjennom en løsning som bare 23% av befolkningen vil ha!

Kronargumentet til MA har vert bo og arbeidsmarkedsregionen som skal skapes. Også dette er det reist sterk tvil om gjennom Morten Welde m/flere sin forskning på tidligere gjennomførte prosjekter. Det er slett ikke sikkert at dette gir noen positiv gevinst, noe som også lederen i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal har uttrykt seg tvilende til. De eneste "sikre vinnerne" her er beboerne i gamle Midsund kommune og øyboerne på Aukra!

Jeg er i alle fall ikke i tvil, om jeg får velge, så er fortsatt ferge de klart beste alternativet, i påvente av en god, uhilda og fullstendig utredning av alternativet Romsdalsaksen. Jeg betaler mer enn gjerne 50-60 kr til "evig tid" å få transportert bilen over fjorden. Dette er IKKE det samme som "bompenger til evig tid", det er betaling for en redusert kjørelengde. Det er helt sikkert billigere enn om jeg skal kjøre en eventuell Møreakse, både med og uten bompenger!

Og så, sover jeg godt, om staten bruker noen skattekroner på å subsidiere fergene, for jeg vet at fremtidig drift/vedlikehold/rehabilitering av tunnelene som er planlagt, forårsaker en laaangt større bruk av skattekroner, og det MÅ betales! 

Til slutt, kan en undres over hva en ny spørreundersøkelse hadde gitt til svar, forutsett sterkt reduserte fergepriser/gratis ferge?

Av: Per Bjørn Gjelsten

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Ikke en gang Terje Tovan, talspersonen for MuM (Møre uten Møreaksen), stiller seg bak Romsdalsaksen: https://www.smp.no/nyheter/2021/06/15/Tovan-vil-ikke-bli-kalt-Romsdalsakse-forkjemper-24125740.ece

    Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se 
    https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece

    Romsdalsaksen vil overføre kostnaden for disse fastlandsforbindelsene til fylkeskommunen. Hele fylket, også de som ikke benytter seg av disse fastlandsforbindelsene, må da betale: 
    https://www.tk.no/sylvi-listhaug-taler-mot-bedre-vitende/o/5-51-996906

    Det er en god grunn for at politikerne vil ha Møreaksen – den er den beste løsningen. Den såkalte meningsmålingen til Terje Tovan bryter med omtrent alle regler og prosedyrer for slike: 
    https://www.tk.no/moreaksen-egeninteresser-og-meningsmalinger/o/5-51-988106

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse