Frank Sve advarer statsminister Erna Solberg mot å støtte Møreaksen, og viser til at landet går med dundrende underskudd. Sve vil heller ha Romsdalsaksen, som er enda dyrere. Slikt henger ikke på greip. Til overmål vil Frp øke bevilgningene i Norsk transportplan (NTP) med 400 milliarder kroner. Da blir det hele greinalaust. Eller går ikke Norge med dundrende underskudd likevel, Sve?
Frank Sve går ikke av veien for å villede velgerne i sin kamp om stemmer. Han argumenterer stadig som om bevilgningene i NTP er fylkesvis, og truer med at om Møreaksen bygges, så kan fylket bare glemme framtidige bevilgninger i statsbudsjettet. Han unnlater å nevne at det samme i så fall vil gjelde Romsdalsaksen. Sve tror også at mulige budsjettoverskridelser bare rammer Møreaksen, og at Romsdalsaksen vil bli forskånet fra slike.
Frp fører bevisst velgerne bak lyset – bevilgningene i NTP gjøres på prosjektbasis, ikke fylkesvis. Om Møreaksen stoppes, så vil andre prosjekter rykke fram i køen. Og slike gryteklare prosjekter finnes over hele landet, med langt større lønnsomhet enn øvrige prosjekter vi kan vise til her i fylket. Saken er altså stikk motsatt av det Sve hevder. Sier man nei til Møreaksen går vi glipp av 25 milliarder, sier man ja så påvirker det ikke framtidige bevilgninger til prosjekter her i fylket.
Frank Sve hevder også at om man sier ja til Møreaksen, så vil det gå ut over investeringer til sykehusene i Ålesund, Volda og Kristiansund. En politiker som aspirerer til stortingsplass vet bedre enn som så. Ulike rangeringer av veiprosjekter i NTP og samferdsel påvirker ikke bevilgningene til helseforetakene, og enda mindre interne prioriteringer i Helse Midt-Norge. Hvor mye er Sve villig til å bløffe? Og hvorfor sier han ikke at dette i så fall også gjelder Romsdalsaksen?
Fylkesleder Frank Sve er ikke den eneste i Frp som bløffer. Heller ikke partileder Sylvi Listhaug går av veien for den slags. Hun hevder at bilistene på Sunnmøre må betale bompenger for fjordkryssingen på Møreaksen, selv når de ikke kjører der. Listhaug er selvsagt klar over at bilistene bare betaler bompenger for de strekningene de faktisk kjører. Sunnmørsposten har befriende klart beskrevet grunnen for den store motstanden på Sunnmøre mot Møreaksen: «Den store frykten for mange er at dette trasévalget skal slå for gunstig ut for selve Molde by.».
På Nordmøre henger man seg på Sve sin påstand om at Møreaksen er en omvei. Men faktum er at Møreaksen er raskest for flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden. Størstedelen er lokal trafikk, da er en vei utenom dit folk faktisk skal, som Romsdalsaksen, en omvei. Man bygger ikke en ny vei for et lite mindretall på gjennomreise, som ønsker seg kortere vei til Åndalsnes/Oslo eller til Ålesund/Bergen. Formålet med fergefri E39 er ikke raskeste vei fra Kristiansand til Trondheim, men å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. Her feiler både Romsdalsaksen og fortsatt ferge.
Det verken Listhaug eller Sve sier noe om er at statens finansiering av Møreaksen også gir fastlandsforbindelser til Otrøya og Aukra, fastlandsforbindelser som Møre og Romsdal Fylkeskommune må betale regningene for hvis Romsdalsaksen velges. Da må hele fylket betale for disse fastlandsforbindelsene, også innbyggerne på Sunnmøre og Nordmøre, selv om de ikke reiser til disse øyene. Dette fortier Frp overfor sine velgere.
Frank Sve driver også skremselspropaganda når han viser til bilbrann i tunneler. Faktum er at ulykkesrisikoen er mindre i tunneler enn på ordinær vei, noe motstanderne av Møreaksen sykes å fornekte. Sve viser til at mange av tunnelene over havflaten langs Møreaksen bare er 1-løps. Men grunnen til at man har redusert standarden er jo nettopp fordi bl.a. Frank Sve hevder at trafikkgrunnlaget er så lite. Er Sve mot seg selv?
For den undersjøiske tunnelen er standarden ikke redusert. Den har to adskilte løp, med to felt i hver retning. Sikkerheten er mange divisjoner over den som finnes på de fleste norske tunneler i dag, som altså er sikrere enn vanlig vei i åpent lende. Sve bryr seg ikke om hvor dyp tunnelen er, men gjentar likevel dette stadig vekk. Han burde heller nevne at stigningen ikke er mer enn 5%, mot det dobbelte i eksempelvis Atlanterhavstunnelen og Eiksundtunnelen.
Miljøforkjemperne viser til den store forskjellen i høydemeter, som selvsagt krever mye energi å forsere. Men knapt noen nevner at elbiler regenererer energi i nedoverbakkene. Lenge før Møreaksen står ferdig er jo målet at alle nye biler skal være elbiler. Miljøforkjemperne klandrer veien istedenfor at lastebilnæringen ikke tilpasser seg med mer miljøvennlige kjøretøyer. De viser også til store driftskostnader med undersjøiske tunneler. Men utelater at driftskostnadene ved alle fergene som forsvinner er enda større. Har fergetilhengerne vurdert hvor mange vindturbiner som må bygges for å elektrifisere hele den norske fergeflåten?
Motstandere av Møreaksen tyr til alle slags midler. Enkelte mener at fare for jordskjelv og dårlig fjell bør stanse prosjektet. Det finnes vel knapt noen berggrunn som er undersøkt grundigere. Faktisk er fjellet av så god kvalitet at tunnelen er hevet nærmere havbunnen og lengden forkortet. De som er bekymret for jordskjelv bør se til Japan, der slikt nærmest er dagligdags, og langt kraftigere enn her. Der finnes noen av de eldste og tidligere lengste undersjøiske tunneler, og som fortsatt er i bruk.
Også Terje Tovan, talspersonen for gruppen «Møre uten Møreaksen» (MuM) sprer om seg med flere av de samme bløffene som Frank Sve. Men selv ikke Tovan stiller seg bak Romsdalsaksen. Tovan viser i tillegg til kulturminnene i traséen for Møreaksen, og kan tilsynelatende ikke forstå at dette ikke stopper Møreaksen på samme måte som vernet om Veøy stopper Romsdalsaksen. Her er det forhåpentlig viljen, og ikke evnen til å forstå, det skorter på. Kanskje han bør be Riksantikvaren om en forklaring?
MuM og Tovan hevder også feilaktig at Møreaksen vil ødelegge langs sjøen i Molde, dvs. langs Retiro. Men den veiutbyggingen er ikke relatert til Møreaksen, og vil komme uansett. Dessuten er det lokalpolitikerne i Molde som velger løsning for denne strekningen, hvor tunnel faktisk er et alternativ.
Det er et stort politisk flertall i kommunene og fylkeskommunen som har valgt Møreaksen, basert på fakta og faglige utredninger. Bevisst manipulerte meningsmålinger utført av pressgrupper (MuM), hos personer der flertallet ikke har satt seg inn i utredningene, kan aldri overkjøre et slikt politisk flertall. Det ville vært et angrep på demokratiet.
Frank Sve og Sylvi Listhaug sier blankt nei til Møreaksen, Frp sin strategi er «my way or no way». Sve bygger sin velgeroppslutning på misnøye og konflikter, og profiterer på lokal fogderistrid. Han sier rett ut at rikspolitikk ikke er av interesse, slik som forlengelsen av Nord-Norgebanen til flere hundre milliarder kroner, som Frp støtter. Sve vil fokusere på Møre og Romsdal, dvs. Sunnmøre. Det vil være en skam om vårt fylke skal være representert i nasjonalforsamlingen med slike ignorante politikere. Men mange velgere foretrekker konfliktskapere framfor brobyggere.
Det har vært lokal motstand mot alle undersjøiske tunneler som har vært bygget i vårt fylke. Men denne motstanden har forsvunnet samtidig med fergene. Når det skjer vil Frank Sve garantert finne seg en annen misnøye han kan sanke stemmer på.