Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
19 august 2021 11:56
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Leserbrevet ble skrevet av Bernard Riksfjord – ex ordfører i Aukra kommune, og kommentaren skrev Geir Strand som er journalist for Sunnmørsposten. De to skrivene har noe til felles – et nedlatende preg.

Leserbrevet til Riksfjord hadde tittelen «Forundra over negative protestar» helt på tampen av juli i Sunnmørsposten. Kjell Arne Tjervåg (10. aug) og Per Bjørn Gjelsten (17. aug) har kommentert. De gode kommentarene gjentas ikke her, men supplerer med at det virker umusikalsk når den tidligere ordføreren til landets rikeste kommune (Aukra) omtaler motstandere til Møreaksen slik han gjør i dette leserbrevet.

«Vanlig» – dvs en fastlandsforbindelse er tydeligvis ikke godt nok, det må være dobbel forbindelse må vite – både mot Molde og Ålesund, men den undersjøiske Tautratunnelen er ikke nødvendig for en fastlandsforbindelse til tidligere Midsund kommune og videre til Gossen.

Journalist Geir Strand hos Sunnmørsposten har skrevet mange gode artikler, men for innlegget «Den pussige sunnmørske underdanigheten» blir det skivebom! Målet kunne være å provosere, og på det punktet lyktes han ettersom jeg skriver dette.

Undersøkelsen som Norstat gjennomførte med 4002 svar er nå tilgjengelig på hjemmesiden til bestilleren – Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen. Tallenes tale er klar i forhold til folkets og bedriftenes svar. Kun 23 % av fylkets befolkning som er for Møreaksen ifølge undersøkelsen. Det store flertallet ønsker ikke Møreaksen, men årsaken har ingenting med underdanighet eller misunnelse å gjøre.

Motstanden er dokumentert gjennom den grundige undersøkelsen, og flere andre mindre omfattende galluper som blant annet de fylkets tre største aviser har bestilt og presentert tidligere. Årsakene til motstanden er imidlertid ikke ensartet. Oversjøisk versus undersjøisk er den klart viktigste årsaken – den lange og dype undersjøiske tunnelen i et jordskjelvområde.

Men, det er mange andre årsaker, og her er noen: kortere, flatere og raskere stamvegtrafikk – langt mindre omfang og kostnader – tilgjengelighet for myke trafikanter – sambruket med E136 helt til Hjelvika – panorama/turisme – HMS for ansatte (sjåfører) hos NLF (Norges Lastebileier-Forbund) og drivstofforbruk/slitasje for samme og alle andre bilister – trafikken i sentrale/viktige deler av Molde som Fannestranda og Moldemarka.

Det finnes langt flere årsaker, men nevner her et ømt punkt som har et snev av fogderikamp – det gjelder bompenger med tilhørende bomsnitt og satser. Her får vi nærkontakt med misunnelse, men jeg mener at irritasjon/sinne er riktigere ordvalg. Etter mitt skjønn er det store bildet at det er mangt annet enn underdanighet og misunnelse som er årsaken til det store folkelige motstanden til Møreaksen.

At det finnes en viss konkurranse og kiving mellom fogderiene kan ikke underslås, men det gjelder jo i større grad helt andre områder som eksempelvis sykehus og politireformen.

Det er kun i Aukra og tidligere Midsund kommune at Møreaksen er det foretrukne alternativ. I samtlige øvrige kommuner er Romsdalsaksen og/eller «fortsatt ferger» vinner. Etter kritikk fra MA-hold ble undersøkelsen utvidet fra drøye 70 % (regnet etter folketall) av fylkets kommuner til samtlige kommuner. Møreaksen tapte et prosentpoeng på utvidelsen – 24 % ble til 23 %.

Dersom undersøkelsen hadde blitt utvidet til også å gjelde Trøndelag og Vestland som jo er del av E39, er jeg temmelig sikker på at Møreaksen ville kommet enda dårligere ut.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 3 år siden
    Når forutsetningene som legges til grunn for et ressonnement er feil, må nødvendigvis konklusjonen bli feil også. Shit in - shit out, som det også heter. 
    For det første forutsetter du at der finnes et oversjøisk alternativ i Romsdalsaksen. Men dette er ikke et realistisk alternativ, Hofseth. Det finnes ingen mulighet for at det kommer en europavei på eller inntil Veøya. Man kan like det eller ikke, men man må forholde seg til det. Man omgår ikke varslede innsigelser fra tre uavhengige offentlige instanser. 
    Denne "fantastiske" undersøkelsen fra Norstat brukes på den ene måten merkeligere enn den andre. Nå er altså alle som svarte fortsatt ferger tatt til inntekt for motstanden mot Møreaksen. Helt utrolig bruk av tall. Og hvilke geografiske områder man spør folk i, spiller da absolutt ingen rolle. De som burde blitt spurt, var de faktiske brukerne som krysser fjorden jevnt og trutt. Og de burde blitt spurt om de eneste realistiske alternativene - Møreaksen eller fortsatt ferger. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse