Leserbrevet ble skrevet av Bernard Riksfjord – ex ordfører i Aukra kommune, og kommentaren skrev Geir Strand som er journalist for Sunnmørsposten. De to skrivene har noe til felles – et nedlatende preg.
Leserbrevet til Riksfjord hadde tittelen «Forundra over negative protestar» helt på tampen av juli i Sunnmørsposten. Kjell Arne Tjervåg (10. aug) og Per Bjørn Gjelsten (17. aug) har kommentert. De gode kommentarene gjentas ikke her, men supplerer med at det virker umusikalsk når den tidligere ordføreren til landets rikeste kommune (Aukra) omtaler motstandere til Møreaksen slik han gjør i dette leserbrevet.
«Vanlig» – dvs en fastlandsforbindelse er tydeligvis ikke godt nok, det må være dobbel forbindelse må vite – både mot Molde og Ålesund, men den undersjøiske Tautratunnelen er ikke nødvendig for en fastlandsforbindelse til tidligere Midsund kommune og videre til Gossen.
Journalist Geir Strand hos Sunnmørsposten har skrevet mange gode artikler, men for innlegget «Den pussige sunnmørske underdanigheten» blir det skivebom! Målet kunne være å provosere, og på det punktet lyktes han ettersom jeg skriver dette.
Undersøkelsen som Norstat gjennomførte med 4002 svar er nå tilgjengelig på hjemmesiden til bestilleren – Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen. Tallenes tale er klar i forhold til folkets og bedriftenes svar. Kun 23 % av fylkets befolkning som er for Møreaksen ifølge undersøkelsen. Det store flertallet ønsker ikke Møreaksen, men årsaken har ingenting med underdanighet eller misunnelse å gjøre.
Motstanden er dokumentert gjennom den grundige undersøkelsen, og flere andre mindre omfattende galluper som blant annet de fylkets tre største aviser har bestilt og presentert tidligere. Årsakene til motstanden er imidlertid ikke ensartet. Oversjøisk versus undersjøisk er den klart viktigste årsaken – den lange og dype undersjøiske tunnelen i et jordskjelvområde.
Men, det er mange andre årsaker, og her er noen: kortere, flatere og raskere stamvegtrafikk – langt mindre omfang og kostnader – tilgjengelighet for myke trafikanter – sambruket med E136 helt til Hjelvika – panorama/turisme – HMS for ansatte (sjåfører) hos NLF (Norges Lastebileier-Forbund) og drivstofforbruk/slitasje for samme og alle andre bilister – trafikken i sentrale/viktige deler av Molde som Fannestranda og Moldemarka.
Det finnes langt flere årsaker, men nevner her et ømt punkt som har et snev av fogderikamp – det gjelder bompenger med tilhørende bomsnitt og satser. Her får vi nærkontakt med misunnelse, men jeg mener at irritasjon/sinne er riktigere ordvalg. Etter mitt skjønn er det store bildet at det er mangt annet enn underdanighet og misunnelse som er årsaken til det store folkelige motstanden til Møreaksen.
At det finnes en viss konkurranse og kiving mellom fogderiene kan ikke underslås, men det gjelder jo i større grad helt andre områder som eksempelvis sykehus og politireformen.
Det er kun i Aukra og tidligere Midsund kommune at Møreaksen er det foretrukne alternativ. I samtlige øvrige kommuner er Romsdalsaksen og/eller «fortsatt ferger» vinner. Etter kritikk fra MA-hold ble undersøkelsen utvidet fra drøye 70 % (regnet etter folketall) av fylkets kommuner til samtlige kommuner. Møreaksen tapte et prosentpoeng på utvidelsen – 24 % ble til 23 %.
Dersom undersøkelsen hadde blitt utvidet til også å gjelde Trøndelag og Vestland som jo er del av E39, er jeg temmelig sikker på at Møreaksen ville kommet enda dårligere ut.