Svar til Frank Sves innlegg «Møreaksen – ei gedigen brannfelle!» publisert 18. august 2021.
Frank Sve mener jeg har skrevet et skremmende innlegg. Det som faktisk er skremmende, er Sve sin omgang med fakta. Slå opp i fremmedordboka, Sve. Et sted mellom «etterrettelighet» og «godt naboskap» finner du ordet «fakta». Dette bør du studere betydningen av dersom du skal ha noe å gjøre som representant for Møre og Romsdals befolkning.
Så er det ingen grunn til å føle deg smigret, Sve. Du er ikke en fiende nr. 1, som du tydeligvis tror. For å være en fiende, betinger det at du blir tatt seriøst. Du befinner deg ikke i den kategorien slik du slenger rundt deg med løgn og feilaktige påstander. Jeg er bare så møkklei av at du må bruke så mye løgn for å bygge oppunder din stadig merkeligere kamp mot Møreaksen. Nå er det altså brannfeller som er saken. Det er da ikke lenge siden du sto frem som fremste forkjemper for Nordøyvegen, med 1-løps tunneler, sågar undersjøiske. Har du satt i gang noe som setter folket på Nordøyane i livsfare? Når det gjelder Tautratunnelen, regner jeg med du vet utmerket godt at den blir svært trygg, selv i forhold til brann.
Så ser jeg at både vei-ingeniøren i deg og økonomen i deg, har våknet. Du slår allerede fast at Møreaksen kommer med gigantiske overskridelser. Jeg aner ikke hvordan din kompetanse er på veiprosjektering, men du vurderer deg tydeligvis faglig overlegen mot SVV. Offentlig økonomistyring har jeg fått med meg at det ikke er der du har de beste referansene… Så jeg tror vi heller stoler på fagetatene her.
Så er det flott du har kommet frem til at der er bare ETT statsbudsjett. Jeg begynte nemlig å tro at du mente der var ett for hvert fylke, slik du forsøker å skremme befolkningen med at det er sykehuset i Ålesund og øvrige veiprosjekt i fylket som får lide hvis Møreaksen bygges.
Det er interessant at du nevner Rogfast. Men heller ikke der evner du å sette deg inn i saken før du strør rundt deg med tøv.
Rogfast er en tunnel som er tett på dobbelt så lang som Tautratunnelen – 26,7 km mot 14,5 km.
Etter at finansieringen sprakk på en av de første kontraktene, ble det midlertidig stoppet og gjennomgått på ny. Staten økte sitt bidrag og styringsrammen ble økt fra 16,8 mrd til 20,6 mrd. Så har staten sagt at de tar overskridelser på sin kappe opp til en grense på 24 mrd. Men kostnaden er nå beregnet til 20,6 mrd, basert på ny gjennomgang og innkomne anbud.
Tunnelen skal ha samme standard som Tautratunnelen, men det er et par kjempestore forskjeller på prosjektene.
Rogfast skal ha en arm opp til Kvitsøy, og det var her finansieringen sprakk. Bare for armen opp dit, med tilhørende veier på land på Kvitsøy, ble prisen 4,5 mrd. Dette er en del av totalprisen på Rogfast. Men i kontrakten på det som går opp til Kvitsøy, er det ikke med et fullskala motorveikryss nede i tunnelen. Hvor mange mrd det vil koste, er det ingen som har offentgjort ennå.
Hovedtunnelen med dette krysset er beregnet til 20,6 minus 4,5 mrd – 16,1 mrd. Så går det fort 3-4 mrd bort i krysset nede i bunnen. Om vi er forsiktig i hvor mye som går bort i krysset, kan vi anta ca 13 mrd til selve hovedtunnelen. Dobbelt så lang som Tautratunnelen og dobbel pris, 13 mrd mot 6,5 mrd. Men det er langt større usikkerhet i fjellkvaliteten på Rogfast. Det er tatt langt færre boreprøver, og på de prøvene som er tatt, viser det dårligere fjellkvalitet. Denne usikkerheten koster. Derfor har de tatt høyde for dette i kostnadsøkningen. Fakta er at Tautratunnelen er priset i høyeste laget sammenlignet med revidert pris på Rogfast. Dette er fakta du bør ta innover deg før du uttaler deg og slenger rundt med enda flere løgner om Møreaksen.
Dette er ingen personvandetta mot deg, Sve. Det er derimot gjentagende forsøk på å be deg forholde deg til fakta. Men du ter deg som ei krokodille – stor kjeft og ingen ører. Da må man heller forsøke å skrive fakta for deg. Noe som for øvrig burde vært fullstendig unødvendig overfor en som tar mål av seg å få plass på Stortinget.