Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
20 august 2021 11:31
Del på Facebook
Jonas Gahr Støre, leder og statsministerkandidat for Arbeiderpartiet. Foto: Ole Berg-rusten / NTB
Jonas Gahr Støre, leder og statsministerkandidat for Arbeiderpartiet. Foto: Ole Berg-rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jonas Gahr Støre har visstnok vært på valgkampturne i Møre og Romsdal, og har besøkt både Molde og Sunndal. I Molde benyttet Støre anledningen til å si noen ord om sykehus, fødetilbud og foretaksmodellen.

Støre sier at det ikke er aktuelt å ha fødeavdeling i Kristiansund. Det er funksjoner som må legges til det såkalte «fellessykehuset» i Molde. Derimot tenker Støre «å riste» litt i foretaksmodellen, og mener at det skal være politikere i styrene i helseforetakene.

Nå er det slik at vi har hatt politikere i styrene i helseforetakene tidligere også, og historien har vist oss at det faktisk ikke løser noe som helst. Styremedlemmene i et helseforetak er der for å ivareta eiers interesser, så det som har betydning er ikke først og fremst hvem eieren har plassert i frontlinja for å ta de hardeste trefningene, men hva eieren mener og hvordan eieren forvalter eiendommen sin. Eieren av et helseforetak er pr definisjon statsråden i Helse- og omsorgsdepartementet, og styremedlemmene i helseforetakene er plassert der for å iverksette og gjennomføre eierens vilje.

Nå er det foretaksmodellen som gjelder, og inntil vi får gjort noe med den er det derfor av avgjørende betydning at vi får plassert en statsråd i Helse- og omsorgsdepartementet som har vilje til å forvalte eiendommen sin på en annen måte enn Høyre og Arbeiderpartiet. Den eneste helseministerkandidaten som vil gjøre det er Kjersti Toppe fra Senterpartiet. Kjersti Toppe vil dessuten gjøre litt mer med foretaksmodellen enn «å riste» litt i den, hun vil fjerne hele foretaksmodellen og erstatte den med en modell som ivaretar folkevalgt styring og kontroll.

Nå er det av avgjørende betydning at vi alle bruker stemmeretten vår til å stemme på de partiene som ikke bare vil riste litt i foretaksmodellen, men som vil fjerne den helt. Det er de samme partiene som har vist ved votering på stortinget at de vil opprettholde sykehus med fødeavdeling i Kristiansund: Senterpartiet, Frp, SV, MDG og Rødt.

Av: Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Vil bare minne Nordmørspolitikere og alle andre om at sykehuskampen ikke er tapt. Tvert imot. Hjelset blir bygd men det er fra opprinnelig plan krympet med over 20 000 kvm og mer vil det bli. Så håper dere forstår at det nå handler om å få flest mulig funksjoner til å bli i Kristiansund. Det er ikke over! Det er for slepphendt holdning. Kampen står nå!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse