Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jørn Inge Løvik, Romsdalsaksen
Ytring
26 august 2021 13:04
Del på Facebook
Skjermbilde fra vår nye animasjon som viser tunnelmarerittet og høydeforskjellene mellom Ørskogfjellet–Molde. Foto: Romsdalsaksen
Skjermbilde fra vår nye animasjon som viser tunnelmarerittet og høydeforskjellene mellom Ørskogfjellet–Molde. Foto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Avsløringene gjennom Tidens Krav om Vegvesen region Midt (SVVM) sin håndtering av den såkalla «utredningen» av Romsdalsaksen er graverende lesing. Like graverende er manglende reaksjon fra leder i samferdselskomiteen Helge Orten og samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Skal vei etaten som er direkte underlagt disse lederne i det Norske samfunn, få lov å manipulere underlag for politisk behandling for at de skal få gjennom dårlige løsninger. Dårlige løsninger som er jobbet frem gjennom bakrommene av nettopp Helge Orten, som uttaler i Romsdals Budstikke: «Jeg antar Statens vegvesen relativt raskt kan regne ut hva en tunnel under Veøya ville kostet. Men utredningen vil ikke forsinke noe som helst rundt Møreaksen».

Nok et eksempel på Orten sin motstand for en ærlig og uhildet utredning av fergefri kryssing av Romsdalsfjorden.

Det er ikke manglende regnestykker av SVVM saken her gjelder. Det er manglende tillit til SVVM og leder i samferdselskomiteen på Stortinget. Avsløringene gjennom Tidens Krav er bare toppen av isfjellet, og bekrefter behovet for en uhildet utredning.

  • SVVM har i følge Tidens Krav og andre kilder:
  • Ikke svart på oppdrag fra minister om å legge frem rimeligere løsninger
  • Har plusset på kostnader for Romsdalsaksen for å gjøre den uspiselig
  • Har som etat jobbet politisk i samrøre med politikere
  • Har lagt frem uoverkommelige kostnader for utredning av Romsdalsaksen overfor fylkestinget.
  • Går inn for ekstreme tunnelløsninger og rundkjøringer gjennom tettbebyggelse - stikk i strid med føringer for nasjonale stamveier
  • Følger ikke opp nasjonale miljøkrav og prioritering av myke trafikanter
  • Skrev bort Sekkfast i konseptvalgsutredningen (KVU) – utelot utredning
  • Holdt Eksportvegen E136 og Rauma kommune utenfor samfunnsnytte og bo-/arbeidsmarkeds analyser
  • Opererer med lite troverdige og lite transparente trafikkanalyser – Påpekt av KS1

Romsdalsaksen stiller gladelig opp og bidrar til alle aktuelle alternativ for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden gjennomgås grundig av nøytrale aktører med legitimitet.

Oversjøisk panorama med arm over til Åfarnes er Romsdalsaksen sitt soleklare førstevalg. En grundig og rettferdig kostnadsundersøkelse og tilhørende utredning er overmoden – og må gjennomføres for at det skal bli fred i vårt ellers naturskjønne fylke.

Prosjektet Fergefri E39 gjelder hele strekninga Ålesund – Molde, og langs strekninga Breivika – Ørskogfjellet ligger de største utfordringene når det gjelder trafikkmengde, ulykker og fremkommelighet. Også her har SVVM svikta. Planarbeidet er bare så vidt starta opp fordi de har brukt alle ressursene på en utdatert og lite ønska Møreakse.

Her må innsatsen økes slik at arbeidene kan komme i gang.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    "Den problematiske Veøytunnellen"

    Dessverre må RA bite i det sure tunnelleplet. Seilingsled og verneomsyn på Veøya talar for det. Dermed stoppar eventyret om Romsdalsaksen. Lastebileigarforbundet, FRP med fleire, for ikkje å snakke om heile MuM / RA-miljøet, vil motsette seg kraftig "livsfarlege, stupbratte tunnellar". Etter å ha fulgt debatten i fleire år verkar mange i desse miljøa til å slite med klaustrofobi og tunnellangst.

    Horgen konslulting, RA sin eigen konsulent, kostnadsreknar Tautratunnellen til 11mrd. Enkelt sagt vil då den halvparten så lange Veøytunnellen koste 5,5 mrd, og mykje meir, om ein finn ut at ein vil føre den i land på Årø/ Hjelset. I tillegg kjem kostnadane med 3 km flytebru til Sekken. Lav målnytte opp mot BA- regionar kjem utanom. Likeeins skrinlegginga av å knyte 5000 øybuarar landfaste.

    Alt dette veit Frank Sve. Han og Sylvi vil flytte 20 mrd statlege investeringskroner øyremerka ferjefrie Mørebyar til det sentrale austland. Å seie at ein kan bruke pengane til andre prosjekt er greinalaust tullball.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
    Når Samferdselsministeren ikke vil reagere når han får servert en høyst tvilsom prosess. 
    Hva kan grunnen være?
    At Orten forsøker å bagatellisere avsløringene, er lett å forstå..
    Utredningene av alle andre alternativer en Tautratunnel og Julsundbrua, ligger under betegnelsen, skinnøvelser!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse