Annonse
Annonse
Jørn Inge Løvik, Romsdalsaksen
Ytring
26 august 2021 13:04
Del på Facebook
Skjermbilde fra vår nye animasjon som viser tunnelmarerittet og høydeforskjellene mellom Ørskogfjellet–Molde. Foto: Romsdalsaksen
Skjermbilde fra vår nye animasjon som viser tunnelmarerittet og høydeforskjellene mellom Ørskogfjellet–Molde. Foto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Avsløringene gjennom Tidens Krav om Vegvesen region Midt (SVVM) sin håndtering av den såkalla «utredningen» av Romsdalsaksen er graverende lesing. Like graverende er manglende reaksjon fra leder i samferdselskomiteen Helge Orten og samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Skal vei etaten som er direkte underlagt disse lederne i det Norske samfunn, få lov å manipulere underlag for politisk behandling for at de skal få gjennom dårlige løsninger. Dårlige løsninger som er jobbet frem gjennom bakrommene av nettopp Helge Orten, som uttaler i Romsdals Budstikke: «Jeg antar Statens vegvesen relativt raskt kan regne ut hva en tunnel under Veøya ville kostet. Men utredningen vil ikke forsinke noe som helst rundt Møreaksen».

Nok et eksempel på Orten sin motstand for en ærlig og uhildet utredning av fergefri kryssing av Romsdalsfjorden.

Det er ikke manglende regnestykker av SVVM saken her gjelder. Det er manglende tillit til SVVM og leder i samferdselskomiteen på Stortinget. Avsløringene gjennom Tidens Krav er bare toppen av isfjellet, og bekrefter behovet for en uhildet utredning.

annonse

  • SVVM har i følge Tidens Krav og andre kilder:
  • Ikke svart på oppdrag fra minister om å legge frem rimeligere løsninger
  • Har plusset på kostnader for Romsdalsaksen for å gjøre den uspiselig
  • Har som etat jobbet politisk i samrøre med politikere
  • Har lagt frem uoverkommelige kostnader for utredning av Romsdalsaksen overfor fylkestinget.
  • Går inn for ekstreme tunnelløsninger og rundkjøringer gjennom tettbebyggelse - stikk i strid med føringer for nasjonale stamveier
  • Følger ikke opp nasjonale miljøkrav og prioritering av myke trafikanter
  • Skrev bort Sekkfast i konseptvalgsutredningen (KVU) – utelot utredning
  • Holdt Eksportvegen E136 og Rauma kommune utenfor samfunnsnytte og bo-/arbeidsmarkeds analyser
  • Opererer med lite troverdige og lite transparente trafikkanalyser – Påpekt av KS1

Romsdalsaksen stiller gladelig opp og bidrar til alle aktuelle alternativ for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden gjennomgås grundig av nøytrale aktører med legitimitet.

Oversjøisk panorama med arm over til Åfarnes er Romsdalsaksen sitt soleklare førstevalg. En grundig og rettferdig kostnadsundersøkelse og tilhørende utredning er overmoden – og må gjennomføres for at det skal bli fred i vårt ellers naturskjønne fylke.

Prosjektet Fergefri E39 gjelder hele strekninga Ålesund – Molde, og langs strekninga Breivika – Ørskogfjellet ligger de største utfordringene når det gjelder trafikkmengde, ulykker og fremkommelighet. Også her har SVVM svikta. Planarbeidet er bare så vidt starta opp fordi de har brukt alle ressursene på en utdatert og lite ønska Møreakse.

Her må innsatsen økes slik at arbeidene kan komme i gang.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 1 år siden
    "Den problematiske Veøytunnellen"

    Dessverre må RA bite i det sure tunnelleplet. Seilingsled og verneomsyn på Veøya talar for det. Dermed stoppar eventyret om Romsdalsaksen. Lastebileigarforbundet, FRP med fleire, for ikkje å snakke om heile MuM / RA-miljøet, vil motsette seg kraftig "livsfarlege, stupbratte tunnellar". Etter å ha fulgt debatten i fleire år verkar mange i desse miljøa til å slite med klaustrofobi og tunnellangst.

    Horgen konslulting, RA sin eigen konsulent, kostnadsreknar Tautratunnellen til 11mrd. Enkelt sagt vil då den halvparten så lange Veøytunnellen koste 5,5 mrd, og mykje meir, om ein finn ut at ein vil føre den i land på Årø/ Hjelset. I tillegg kjem kostnadane med 3 km flytebru til Sekken. Lav målnytte opp mot BA- regionar kjem utanom. Likeeins skrinlegginga av å knyte 5000 øybuarar landfaste.

    Alt dette veit Frank Sve. Han og Sylvi vil flytte 20 mrd statlege investeringskroner øyremerka ferjefrie Mørebyar til det sentrale austland. Å seie at ein kan bruke pengane til andre prosjekt er greinalaust tullball.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
    Når Samferdselsministeren ikke vil reagere når han får servert en høyst tvilsom prosess. 
    Hva kan grunnen være?
    At Orten forsøker å bagatellisere avsløringene, er lett å forstå..
    Utredningene av alle andre alternativer en Tautratunnel og Julsundbrua, ligger under betegnelsen, skinnøvelser!
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Rune Kristiansen 20 timer siden Folket er ikke til for staten
Frp skuffer ikke. Å kutte mottak av kvoteflyktninger er ikke mindre enn umenneskelig og dette tankesettet gjennomsyres partiet av. 50 øre ...
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøSa ikke at det var trygt, men tryggere for mennesker, da det er lett å komme seg av en ferge, ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnOm «vertskapet» er en idrettsturnering eller et annet kulturarrangement man deltar på, så kan man ikke dra før det er ...
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Terje SundsbøBrann på ferge er ingen fare for passasjerer, det er bare å gå i en livbåt. Det er inge store ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
Det er svært alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, unnlater å nevne at med Møreaksen så blir ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Alvorlig av Statens Vegvesen
@Anne Mari SandshamnJeg tror de fleste følger dine velmenende råd. Men svær ofte skjer det uforutsette ting. Og du kan jo ikke ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte