Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Carl Johansen, førstekandidat for MDG
Ytring
06 september 2021 21:23
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde fra Vard Langsten i Tomrefjord. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Illustrasjonsbilde fra Vard Langsten i Tomrefjord. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Daglig leder i Maritimt Forum, Arnfinn Ingjerd, etterlyser svar fra de politiske partiene om maritim politikk. MDG er helt enig i at dette er avgjørende for framtidas arbeidsplasser - og vi setter derfor av betydelig høyere beløp i vårt alternative statsbudsjett, sammenlignet med regjeringen. 

MDG vil:

  • Øke byggelånsgarantiordningen for skip fra verft i Norge med 2 milliarder.
  • Øke satsingen på havvind med 1 milliard.
  • Øke vrakpantordningen for skip med 500 millioner.
  • Øke satsingen på utslippsfrie hurtigbåter med 500 millioner.
  • Støtte ombygging av skip til miljøvennlige løsninger og modernisering av fremdriftssystemer med ytterligere 500 millioner.
  • Ha hurtigere utrulling av landstrøm for å muliggjøre utslippsfrie havner, samt økt støtte til utbygging av hydrogenstasjoner fra fornybar energi, omlegging til en utslippsfri fiskeflåte og oppdrettsnæring, samt elektrifisering av fiskebåter. Til sammen 300 millioner ekstra.
  • Satse mer på utslippsfrie ferger, til sammen 210 millioner ekstra til tjenestekjøp og rammetilskudd.
  • At maksimal avskrivningssats for skip, fartøy og rigger økes fra 14 til 20 %. Til sammen 120 millioner.

For å finansiere dette, vil vi bl.a. skrote klimabomber som Møreaksen. Slike uansvarlige prosjekter vil både gjøre det langt vanskeligere å nå klimamålene i Paris-avtalen, og påfører skattebetalerne skyhøye utgifter som heller burde vært brukt på velferd - og på å skape framtidas grønne arbeidsplasser i Møre og Romsdal og i resten av Norge.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse