Annonse
Carl Johansen, førstekandidat for MDG
Ytring
Carl Johansen, førstekandidat for MDG
06 september 2021 21:23
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde fra Vard Langsten i Tomrefjord. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Illustrasjonsbilde fra Vard Langsten i Tomrefjord. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Daglig leder i Maritimt Forum, Arnfinn Ingjerd, etterlyser svar fra de politiske partiene om maritim politikk. MDG er helt enig i at dette er avgjørende for framtidas arbeidsplasser - og vi setter derfor av betydelig høyere beløp i vårt alternative statsbudsjett, sammenlignet med regjeringen. 

MDG vil:

  • Øke byggelånsgarantiordningen for skip fra verft i Norge med 2 milliarder.
  • Øke satsingen på havvind med 1 milliard.
  • Øke vrakpantordningen for skip med 500 millioner.
  • Øke satsingen på utslippsfrie hurtigbåter med 500 millioner.
  • Støtte ombygging av skip til miljøvennlige løsninger og modernisering av fremdriftssystemer med ytterligere 500 millioner.
  • Ha hurtigere utrulling av landstrøm for å muliggjøre utslippsfrie havner, samt økt støtte til utbygging av hydrogenstasjoner fra fornybar energi, omlegging til en utslippsfri fiskeflåte og oppdrettsnæring, samt elektrifisering av fiskebåter. Til sammen 300 millioner ekstra.
  • Satse mer på utslippsfrie ferger, til sammen 210 millioner ekstra til tjenestekjøp og rammetilskudd.
  • At maksimal avskrivningssats for skip, fartøy og rigger økes fra 14 til 20 %. Til sammen 120 millioner.

For å finansiere dette, vil vi bl.a. skrote klimabomber som Møreaksen. Slike uansvarlige prosjekter vil både gjøre det langt vanskeligere å nå klimamålene i Paris-avtalen, og påfører skattebetalerne skyhøye utgifter som heller burde vært brukt på velferd - og på å skape framtidas grønne arbeidsplasser i Møre og Romsdal og i resten av Norge.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse