Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Bunadsgeriljaen
Ytring
07 september 2021 23:39
Del på Facebook
Innleggsforfatter og leder i Bunadsgeriljaen, Anja Cecilie Solvik. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Innleggsforfatter og leder i Bunadsgeriljaen, Anja Cecilie Solvik. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

05. september 2021 referer Tidens Krav til en klage innsendt av Kristina Marcinkeviciene til Helse Møre og Romsdal. Klagen omhandler flere aspekt, men vi i Bunadsgeriljaen reagerer spesielt på at den fødende opplever seg presset til å endre fødested samme dag som vannet går.

Fødende har fritt behandlingsvalg og denne kvinnen hadde valgt St. Olavs Hospital av flere årsaker. Hun ønsket å føde der i tilfelle barnet fikk behov for pustehjelp.

Når Kristiansund er stengt har kvinner på ytre Nordmøre valget mellom to fødeavdelinger med nesten like lang reisevei. Kristina fødte sitt første barn i Kristiansund og ville valgt å reise dit, dersom den ikke var stengt.

Bunadsgeriljaen uttrykker sympati med den fødende. Hun skriver i klagen at valget om å endre fødested i siste liten førte til unødig stress for henne. I tillegg opplevde hun at barnet hadde behov for pustehjelp. Dette har ført til en negativ fødselsopplevelse.

Vi stiller derfor spørsmål til helseforetaket:

  • Driver helseforetaket med aktiv overtalelse av kvinner som har valgt et annet fødested om å velge Molde?
  • Ser Helseforetaket at å presse fødende til å endre fødested samme dag kvinnen blir bedt om å reise til fødestedet er problematisk?
  • Hva slags oppfølging tilbyr helseforetaket kvinner som opplever så stort stress i forbindelse med fødsel at de omtaler det som traumatisk?
  • Hvilke tiltak har Helseforetaket?

Den fødende ble bedt om å ta en taxi til fødeavdelingen, da hun var alene uten bil. Vi reagerer på at hun ikke ble tilbudt følgetjeneste da kvinner med reisevei på over 90 minutter som blir tatt imot på en fødeavdeling etter at vannet er gått, skal ha krav på følgetjeneste.

  • Hvilke krav må kvinnene oppfylle for å få med seg jordmor i bil?
  • I dette tilfellet opplevde kvinnen å bli skremt av jordmor om at taxisjåføren ikke kunne hjelpe henne dersom hun måtte føde i bil. Kommer helseforetaket til å endre prosedyrer som følge av dette?
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse