Annonse
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Norske rederi langs kysten blir tvunget til å flagge båtene i NIS og registeret NOR blir svekket og kanskje snart historie.

Jeg har i 8 år administrert Facebook gruppen norske Sjøfolks Fremtid og de siste 5 årene har jeg prøvd å føre en kamp for å sikre norske sjøfolk gjennom kravet om norske lønns og arbeidsvilkår. 

Årsaken til  det er at fra den 01. mars 2016 ble det åpnet for at skip under NIS kunne laste mellom norske havner.  Mange tror feilaktig at dette gjelder kun skip i offshore. 

EØS avtalen åpner for dette. Og nå ser vi de konsekvensene vi har advart om siden 2016. 

For 3 år siden stilte jeg spørsmålet om Norsk skipsregister (NOR) er under angrep? På mange måter er det det. 

Når du kjemper en kamp så kan du lett bli oppfattet som ensporet og beskyldt for ikke å se det totale bildet.  Det er så fjernt fra sannheten som det kan bli. En sak som kom  meg for øret illustrerer  dette veldig godt.

En reder i kystfarten flagget om et skip  til NOR og skulle  ansette 18 norske sjøfolk, 9 på hvert skift.  Han fikk tak i 17 norske sjøfolk men 1 norsk chief klarte han ikke å få tak i, så han ansatte en russisk Chief som han  ga norske lønns og arbeidsvilkår. Han registrerte han i folketrygden/ pensjonskassen og fulgte alle regler som han fikk gjennom sin kontakt med sjøfartsdirektoratet og de instanser han måtte forholde seg til. 

Dette gikk greit og i god tro så reiste chiefen ombord og sto en tur. Alt gikk greit og han fikk de samme betingelser som sine norske kolleger.  Alt fungerte slik vi har prøvd å nå frem til myndighetene om tidligere. Rederen flagget i NOR og han ga norske lønns og arbeidsvilkår. Han fikk tak i nesten 100 % norske sjøfolk, men måtte hente den siste utenfor landet.  

Stor var overraskelsen da den russiske sjømannen skulle ombord igjen og ble stanset av fremmedpolitiet. Siden han ikke hadde bostedsadresse i Norge jobbet han i Norge ulovlig. 

Rederen inviterte politiet ombord og etter en kjøretur på to timer for å sjekke, fant de alt i orden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rederen spurte politiet om hva de hadde gjort galt i forhold til ansettelsen av en russisk sjømann. Han fikk til svar at hvis han flagget inn båten i NIS eller andre flagg hadde det ikke vært noe problem. De hadde ikke stoppet den utenlandske sjømannen og han kunne jobbe i Norge. Men i NOR må båten kontrolleres og sjømannen må ha oppholdstillatelse og bostedsadresse i Norge. I NIS kan hvem som helst jobbe ukontrollert i Norge og de kan laste mellom norske havner.

Så han ble fulgt av to politifolk på flyet tilbake til Russland. Synd for sjømannen og synd for rederen som trodde han hadde fulgt alle regler og hadde fått en dyktig sjømann og som nå måtte ut og lete etter ny chief, enten fra Norge eller et EU-land. 

Der kommer vi tilbake til det jeg skrev øverst.  

Norsk skipsregister(NOR) er under angrep fra flere kanter.  Når en reder ønsker å flagge sine skip i NOR  og møter veggen på denne måten før båten skulle ut på oppdrag, er regelverket alt for rigid.

Var ikke det viktigste  her at han skaffe 17 av 18 norske sjøfolk jobb? 

Han fulgte alle regler, ifølge politiet burde han flagget båten i NIS eller andre flagg. I NIS er det ikke krav om norske lønns og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel. Det virker som at myndighetene gjør hva som helst for å sabotere NOR.

Jeg kjemper for flest mulig norske sjøfolk på norske båter. Men kan de ikke skaffe nok, så forstår jeg at  man må ha inn utenlandske sjøfolk. Men de skal ha samme vilkår og lønn som norske sjøfolk. Her er en  sak som viser hva som skjer når reglene er laget for rigide. En reder som skal flagge inn båtene sine møter ingen hindringer i NIS, men å flagge inn i  NOR er tydeligvis en annen sak.

Her må myndighetene inn og se hva de kan gjøre. Hvis ikke så risikerer vi at de fleste flagger NIS fordi at  de ikke klarer å skaffe nok norske sjøfolk. Dermed blir NOR satt på sidelinjen og sosial dumping vil øke  norsk farvann. 

Dette er ikke en god retning for Norge som sjøfartsnasjon. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 3 timer siden E39 – kortest, raskest, flatest og billigst mulig
@Bjørn Arild Reed JacobsenHvorfor kan ikke dere lage dere fastlandsforbindelser - uten å måtte lage slikt styr ut av det? Se til Sunnmøre ...
Bjørn Arild Reed Jacobsen 3 timer siden E39 – kortest, raskest, flatest og billigst mulig
Notge er et langstrakt land der E6 forbinder Nord og Sør meg gode veger for raskest mulig forbindelse. Kyststamvegen er ...
Terje G. Finnøy 5 timer siden Fergefri E39 – er oppgaven forstått?
@Bjørn Arild Reed JacobsenFakta? MA er ett rigget prosjekt. Og det fra lenge før KVU2011. 
Ketil Strand Andersen 5 timer siden Det skal være et fødetilbud i Kristiansund
@Terje SundsbøTo fødeavdelinger er bedre enn èn. Hvis sentralisering er det beste, hvorfor har ikke M&R èn fødeavdeling i Ålesund? Eller ...
Terje G. Finnøy 5 timer siden Fergefri E39 – er oppgaven forstått?
@Terje SundsbøMed ref. til din stadig repeterende 25% trafikkmengde øst for Molde sentrum. Kan du på lik linje belyse oss med ...
Audun Karlstrøm 6 timer siden Fergefri E39 – er oppgaven forstått?
Målsetting i NTP og konseptvalget fra 2011 er som det ble ble fremlagt av SVVRM i 2013 og brukt som ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte