Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
– Ulven må bort fra Norge. Det er det eneste rettferdige. Og husk; En død ulv er en god ulv, skriver innleggsforfatteren. Foto: Statens Naturoppsyn / NTB
– Ulven må bort fra Norge. Det er det eneste rettferdige. Og husk; En død ulv er en god ulv, skriver innleggsforfatteren. Foto: Statens Naturoppsyn / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Norge øker ulvebestanden. Ulven er et stort problem, men likevel gjør regjeringa ingenting. Senterungdommen derimot vil ha nullvisjon for ulv. Det vil si at vi ønsker å fjerne ulven fra Norge. Med dette innlegget skal jeg forsøke å forklare hvorfor vi mener det vi mener.

 I Norge var ulven utryddet på 60- og 70 tallet. Økosystemet kollapset ikke av den grunn, og vi mennesker lever fortsatt. For det har seg slik at den ulven vi har i Norge i dag er overhodet ikke utrydningstruet på verdensbasis. Denne ulven vi har i Norge i dag er en fins-russisk ulv som er veldig innavla og er i dårlig forfatning. Når denne ulven ikke er norsk, så har vi faktisk ingen ansvar for å forvalte den i motsetning til de andre store norske rovdyrasom bjørn, jerv, gaupe og kongeørn. 

For ulven er et stort problem og skaper mye konflikt i dagens samfunn. Ulven skaper utrygghet for lokalbefolkning, gjør at bønder gir opp, og gjør at husdyr ligger halvdøde og opprevne ute på beite. Vi kan ikke ha det slik. Matproduksjon og folks trygghet må gå over ulven. 

 I Norge er selvforsyningsgraden på mat omtrent 40%. For å kunne øke selvforsyningsgraden må vi produsere mye mer selv, dette gjelder også kjøtt. Men for å kunne produsere mer norskprodusert kjøtt må vi fjerne ulven. Ulven er en drapsmaskin som overhodet ikke er ute etter et måltid. Ulven er ute etter å rive opp forsvarsløse dyr slik at de ligger halvdøde og pines. 

Og jeg tror at noe av det mest utfordrende med ulvedebatten er at de som stort sett vil ha ulv, er mennesker som bor i by og på steder uten ulv. De vil ha ulv, men ikke i nærheten av der de bor. Derfor må de som ikke vil ha ulv ta konsekvensene av at noen vil ha ulv. Dette er veldig lite rettferdig, og det overkjører folk. Hvordan ville konfliktnivået vært hvis det gikk ulv løs i slottsparken eller på Karl Johan? 

Og så har vi de som påstår av ulven ikke er farlig for mennesker. Selvfølgelig kan ulven være farlig for mennesker. Og selv om ulven ikke har tatt mennesker i Norge på en del år, så tar jo ulven mennesker i andre land som for eksempel Italia og Russland. Og så må jeg understreke at grunnen for at det er lenge siden mennesker i Norge har blitt tatt av ulv er fordi ulven har vært utryddet. 

 Vi må lytte til folk! De som kjenner konsekvensene på kroppen av å ha ulv rundt seg. På gårdsplassen, i hagen og på skoleveien til unger. Ulven må bort fra Norge. Det er det eneste rettferdige. Og husk; En død ulv er en god ulv. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse