Annonse
Lars Valderhaug, Tustna
Ytring
Lars Valderhaug, Tustna
25 september 2021 19:12
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Føljetongen om den mystiske Torgeir som har deltatt i et møte med Statens vegvesen viser hvor uverdig aksekampen har blitt.

Den viser viktigheten av å erstatte hemmelighold med transparens. Den gir bensin på bålet til de som hevder at det har vært for mye urent spill i kampen for Møreaksen. Jeg har tatt ordet korrupsjon i min munn, og vist til en uttalelse fra korrupsjonsjeger Eva Joly om at Norge er verst i Norden på dette området på grunn av nære relasjoner. At det har vært nære relasjoner mellom Statens vegvesen Midt i Molde og sentrale personer midt i Molde, som ordfører Torgeir Dahl og daglig leder av Møreaksen AS, Harald Espeland, er det liten tvil om. Spørsmålet er hvilken form og innhold disse kontaktene har hatt, og om det har vært så nære og uformelle kontakter mellom disse og andre, og med en agenda som lukter usunt, at det kan karakteriseres som korrupsjon.

Sosial anseelse

Det er vel ingen som antyder at det har flytt penger eller annen form for betaling mellom involverte parter i Møreaksen-saken, så med den definisjonen av begrepet er korrupsjon trolig uaktuelt. Men hva med godtgjørelse i form av sosial anseelse fra litt for nære kontakter i et lite og oversiktlig samfunn? Det må være lov å stille spørsmålet i lys av det som synes å være forsøk på å benekte slike nære kontakter, og det merkverdige i at ingen i klartekst kan bekrefte eller avkrefte om Torgeir Dahl faktisk var til stede på det berømmelige møtet. Ikke før en trussel om at Norges lover, som inneholder bestemmelser om at vi har krav på å få opplyst dette, ble tatt i bruk for å få svar på spørsmålet. Bruken av fornavn på deltagerne taler ikke akkurat imot denne tanken. Har det nære samarbeidet i en viktig sak over mange år banet vei for slike nære og uformelle relasjoner som kan ha betydning for det faglige resultatet som blir sluttproduktet? Til tross for fagkunnskap og faglig integritet hos vegvesenets ansatte?

Boksåpneren

Etter å ha tatt i bruk denne boksåpneren med åpent spørsmål til vegvesenets Harald Johnsen om hvem den mystiske Torgeir var, tenkte jeg i mitt stille sinn at nå går det ikke mange timer før Torgeir gir lyd i fra seg. Og lyden kom fra den kilden som de fleste av oss anså som opplagt. Bortforklaringene for Torgeir Dahls hukommelsessvikt er så tåpelige, at dem hopper jeg over. Likedan at så mange involverte gjorde gode miner til slett spill. Men jeg liker svært dårlig at dette lot seg gjennomføre over så mange dager, der Dahl til og med kontret med en anmeldelse av Tidens Krav til PFU. Men det gjelder vel å være på offensiven og prøve å overbevise oss om at du er troverdig. Men det har du mislyktes med. Du har til og med ydmyket dine venner og tilhengere på sosiale medier som har valgt å stå last og brast med deg. Og om du hadde fått sjansen til samtidig tilsvar i Tidens Krav, så ville du bare ha sauset deg lenger inn i elendigheten. Så vær glad du ikke fikk den sjansen!

Dokumentert juks

Hvilken betydning har de øyensynlig nære forbindelsene og tette båndene mellom sentrale personer i Molde med Møreakseninteresser og Statens vegvesens daværende avdeling Midt i Molde hatt for utviklingen av Møreaksenplanene? I over ett og et halvt år har jeg beskyldt Statens vegvesen for juks med kostnadstallene for Møreaksen sammenlignet med Romsdalsaksen og en manglende løsning i Romsdalsaksens trasé forbi Veøya. Nylig kunne journalist Arild Myhre i Tidens Krav dokumentere at det var hold i mine beskyldninger og mye mer gjennom ca 500 e-poster fra vegvesenet. Dette forsøkes nå isolert til kun et spørsmål om hvorfor vegvesenet så bort ifra et råd fra avdeling Vest om å ta med en økonomisk gunstig undersjøisk trasé som også ville løst problemet med Veøya. At dette ikke ble gjort er bensin på bålet for de som hevder at Statens vegvesen forsøkte å bli kvitt Romsdalsaksenproblemet en gang for alle ved å jukse med kostnader og traséer.

Utlufting

Denne saken luktet vondt fra før, og fikk ingen gunstigere odør etter mysteriet med Torgeir. Her trengs en skikkelig utlufting! Det må du sørge for, samferdselsminister Knut Arild Hareide, om ikke denne saken skal forårsake en vedvarende uutholdelig råttenstank av aksesaken i vårt samholdstruede fylke.

Torgeir Dahl, i mange tiår har vi hatt en felles lidenskap i det som tidligere ble kalt Molde Jazz Festival. Den har kommet fram i minnet hver gang ditt navn kom opp. Men de siste årene har sykehus- og aksesaken overdøvet dette. Nå er det dessverre disse sakene som kommer opp. Men Moldejazz er ikke glemt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 21 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse