Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jørn Inge Løvik, Romsdalsaksen
Ytring
15 november 2021 10:08
Del på Facebook
Skjermbilde fra vår nye animasjon som viser tunnelmarerittet og høydeforskjellene mellom Ørskogfjellet–Molde. Foto: Romsdalsaksen
Skjermbilde fra vår nye animasjon som viser tunnelmarerittet og høydeforskjellene mellom Ørskogfjellet–Molde. Foto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Ja, Harald I. Johnsen – prosjektleder for Møreaksen, det har vært mye motstand hele veien mot dette prosjektet, og motstanden har bare akselerert. Men det er alt for enkelt å søke forklaringa på dette i at det «er kanskje litt typisk Møre og Romsdal å skulle ha disse omkampene» Da må vi minne om at det har vært gjennomført mange gode og nyttige prosjekter i Møre og Romsdal, uten slik motstand.

Et slikt engasjement/motstand som mot prosjektet «Møreaksen» har vi ikke vært i nærheten av i Møre og Romsdal tidligere, og da mener vi det er all grunn til å stille spørsmål om det er «prosjektet» det er noe galt med?

Vi mener helt klart at det er det.

Har SVV opptrådt som den uhilda fagetaten de er ment å skulle være?

Vi mener helt klart ikke det. Prosjektet har eskalert fra å være en fastlandsforbindelse for Aukra og gamle Midsund kommune, til også å bli en del av E39 og erstatte fergesambandet Molde–Vestnes. Det er det siste som har skapt problemer. Dette er «drevet frem» som en «Høyre-sak» med Orten sine mange roller, og som «hærfører». Det eneste positive som kan sies om dette, er at det er et «godt eksempel på politisk håndverk». Her savner vi absolutt at fagetaten, med nåtidens øyner, ser at dette bærer galt avsted, både i et miljøperspektiv og i et økonomisk perspektiv. Begge deler støttes i flere uavhengige fagmiljøer.

At dette er/har vært et prosjekt for fastlandsforbindelse for Aukra og gamle Midsund kommune, bekreftes av prioriteringer i planfasen. SVV har knapt brukt en kalori på planlegging på vestsiden av Ørskogfjellet før siste året. Derimot selve fjordkryssingen og gjennom Molde er reguleringsplanene godkjent, selv om Bypakke Molde, som skal håndtere trafikken på østsiden av Molde, ennå ikke er landet.

Dette sier oss at nesten alle planmidler og ressurser har blitt benytta her. SVV har visst/burde ha visst at planlegging i området vest for Ørskogfjellet også ville bli krevende, spesielt i områdene Solnørdal / Valle.

Så får vi nok en gang bevist at det er fjordkryssingen som er det viktigste. For nå foreslår SVV å dele prosjektet på Ørskogfjellet, slik at de får komme i gang med strekninga Ørskogfjellet–Molde! Hva da med vestsiden av Ørskogfjellet? Skal det sendes ut i en ny «Ørkenvandring», kanskje egen KVU?

Nei SVV, nå er det på tide at fagetaten tar selvkritikk og sørger for at hele prosjektet settes under lupen ved å sørge for en gjennomgang / ny KVU av hele prosjektet E39 Ålesund–Molde, da gjennom nåtidens øyner!

Det holder ikke å legge skylda på beboerne i Møre og Romsdal!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 2 år siden
    Angående Møreaksen, er ikke SVV noen fagetat for folk flest, heller ikke for miljø, klima, og nasjonale retningslinjer for riksvei bygging, de er kun høyre politiske løpe guttet for tim Orten, og Molde Høyre.   Jobber i mot både folkemeningene, transportbransjen, og gjør det stikk motsatte av hvordan SVV i resten av landet bygger sine Riksveier.                 Har ett privat etat oppført seg like ille, har de vert nedlagt for lenge siden, men i noens få politiske overhoder i Molde er vist alt tillatt, og etter alle avsløringen som er avslørt, så fortsetter galskapen som om ingen ting har hent.  Håper att en dag kameraderi gjengen får en ordentlig etter gang.  En ting er i hvert fall sikkert, klimaverstingen Møreaksen, og omveien Hafast, blir aldri en del av E39. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik stoda er så opnar ikkje NTP for dette prosjektet I si noverande form,  ref krav om forenkling. Der er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnAlle meningsmålinger viser et stort flertall for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Folket ønsker ikke ferge. Det er ikke mer behov ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer du misliker mine referanser til likebehandling og synes det minner om fogderistrid.Fjordkryssingen av Møreaksen med en undersjøisk tunnel ...
Bjørn Nøstvold 1 dager siden Interimsstyre i Vestland INP
Politikken er det aller viktigste, og den skal INP jobbe for.Da må alle tillitsvalgte ha det i tankene. Dette er jeg ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøSlik du framfører kravet minner om fogderistrid.Det er legitimt å stå opp for slike ønsker.Så må der gjerast balansering av ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrBetyr det at du anser utsagn om likebehandling som fogderistrid?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse