Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS
Ja, Harald I. Johnsen – prosjektleder for Møreaksen, det har vært mye motstand hele veien mot dette prosjektet, og motstanden har bare akselerert. Men det er alt for enkelt å søke forklaringa på dette i at det «er kanskje litt typisk Møre og Romsdal å skulle ha disse omkampene» Da må vi minne om at det har vært gjennomført mange gode og nyttige prosjekter i Møre og Romsdal, uten slik motstand.
Et slikt engasjement/motstand som mot prosjektet «Møreaksen» har vi ikke vært i nærheten av i Møre og Romsdal tidligere, og da mener vi det er all grunn til å stille spørsmål om det er «prosjektet» det er noe galt med?
Vi mener helt klart at det er det.
Har SVV opptrådt som den uhilda fagetaten de er ment å skulle være?
Vi mener helt klart ikke det. Prosjektet har eskalert fra å være en fastlandsforbindelse for Aukra og gamle Midsund kommune, til også å bli en del av E39 og erstatte fergesambandet Molde–Vestnes. Det er det siste som har skapt problemer. Dette er «drevet frem» som en «Høyre-sak» med Orten sine mange roller, og som «hærfører». Det eneste positive som kan sies om dette, er at det er et «godt eksempel på politisk håndverk». Her savner vi absolutt at fagetaten, med nåtidens øyner, ser at dette bærer galt avsted, både i et miljøperspektiv og i et økonomisk perspektiv. Begge deler støttes i flere uavhengige fagmiljøer.
At dette er/har vært et prosjekt for fastlandsforbindelse for Aukra og gamle Midsund kommune, bekreftes av prioriteringer i planfasen. SVV har knapt brukt en kalori på planlegging på vestsiden av Ørskogfjellet før siste året. Derimot selve fjordkryssingen og gjennom Molde er reguleringsplanene godkjent, selv om Bypakke Molde, som skal håndtere trafikken på østsiden av Molde, ennå ikke er landet.
Dette sier oss at nesten alle planmidler og ressurser har blitt benytta her. SVV har visst/burde ha visst at planlegging i området vest for Ørskogfjellet også ville bli krevende, spesielt i områdene Solnørdal / Valle.
Så får vi nok en gang bevist at det er fjordkryssingen som er det viktigste. For nå foreslår SVV å dele prosjektet på Ørskogfjellet, slik at de får komme i gang med strekninga Ørskogfjellet–Molde! Hva da med vestsiden av Ørskogfjellet? Skal det sendes ut i en ny «Ørkenvandring», kanskje egen KVU?
Nei SVV, nå er det på tide at fagetaten tar selvkritikk og sørger for at hele prosjektet settes under lupen ved å sørge for en gjennomgang / ny KVU av hele prosjektet E39 Ålesund–Molde, da gjennom nåtidens øyner!
Det holder ikke å legge skylda på beboerne i Møre og Romsdal!