Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
30 november 2021 14:41
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Strekningen Breivika i Ålesund–Vestnes–Molde er pr. dato en delstrekning av E39. Det er imidlertid ingen selvfølge at samme spor skal følges. Over Romsdalsfjorden er det to aktuelle alternativ – en på hver sin side av fergens kjølvann.

Møreaksen (MA) var opprinnelig prosjektnavnet for E39 gjennom fylket. Haram, Midsund og Aukra Tunnelselskap AS ble etablert i 1986 med fastlandsforbindelse som formål. Selskapet ble senere splittet ved at Haram skilte lag. Nye løsninger ble utviklet, og for Haram er kortversjonen den nesten ferdige Nordøyvegen.

Rest-selskapet med flere nye eiere endret strategi og ble til Møreaksen AS – et smart navnevalg. Fylkeskommunen, flere kommuner og andre ble aksjonærer og fikk representanter i styret. Bånd og bindinger skapes av slike prosesser.

Den nye regjeringen hevder at det koster staten 1,2 mrd å halvere fergeprisene - derved 2,4 mrd å fjerne de helt pr. år. Fylket bruker drøye 500 million pr. år til 20 strekninger med fylkesferger. Rutene til Otrøya og Gossen har nok lavere kostnader enn gjennomsnittet – trolig 30 – 40 million.

Romsdalsaksen AS har tidligere kalkulert driftskostnadene for Tautratunnelen ved hjelp av Statens vegvesen sine maler. Resultatet ble en årlig kostnad til drift og vedlikehold ca 170 million for den 15 km lange, doble og undersjøiske tunnelen. Beløpet er på nivå med kostnadene for drift av fergene som trafikkerer Molde–Vestnes.

Julsundbrua og planlagt tunnel fra Ørskogfjellet og ned til Vik har også behov for vedlikehold. Samlet kostnad for drift og vedlikehold for alt dette + Tautratunnelen og vegsystem blir minst på samme nivå som fergedriften for de tre omtalte fergesambandene!

Oppsiktsvekkende – for her er ikke investeringene tatt med! Det er ikke gratis å bygge det som er ramset opp pluss bedre veg mellom Tresfjordbrua og Vik. Byggekostnadene blir et tosifret milliardbeløp!

Statens vegvesen (SVV) har prioritert tidsbruk og andre resurser på strekningen Ørskogfjellet–Molde, ikke Ålesund–Ørskogfjellet tross usikkerhetene for Solnørdalen, ved Valle og Brusdalsvatnet – som nå bremser fremdriften. Ny taktikk fra SVV/MA er nå å dele strekningen med den minst trafikkerte delen først!

At SVV skal ta seg av Breivika–Molde, og Nye Veier E136 fra Vestnes til Dombås er også kontroversielt. Nye Veier bestemmer rekkefølge og derved fremdrift på tildelte prosjekt. Fylkespolitikerne, NLF, NHO og andre krever at E136 skal ha førsteprioritet - ikke at Møreaksen skal presse seg foran E136.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse