Annonse
KSU – Vipps – desktop
Tuva Moflag, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet
Ytring
Tuva Moflag, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet
01 desember 2021 09:48
Del på Facebook
Foto: Vidar Ruud / NTB
Foto: Vidar Ruud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap, Sp og SV har nå blitt enig om statsbudsjettet for 2022. Arbeidsledige og permitterte vil likevel få feriepenger.

Etter 8 år med Erna Solbergs usosiale kutt, stakes det nå ut en ny kurs for landet. Velferdsordningene som høyresiden har plukket fra hverandre skal bygges opp igjen, bedre og sterkere enn før.

Statsbudsjettet for 2022 er det første store skrittet som tas for å endre denne kursen. Forrige gang de rødgrønne partiene styrte landet fikk dagpengemottakere feriepenger, men i 2015 fjernet Høyre- og Frp-regjeringen denne viktige ordningen – slik også Bondevik-regjeringen gjorde før dem. Den midlertidige ordningen som nå er forlenget i et år, sikrer at titusenvis av dem som ble aller hardest rammet under korona, ikke blir stående uten inntekt i ferien. Samtidig starter lovarbeidet for å sikre at det fra 2022 skal gjeninnføres en varig ordning for feriepenger, heller enn kun som et forlenget koronatiltak.

Å sikre feriepenger for arbeidsfolk som har vært ledige er bare et av mange usosiale kutt fra høyrepartiene vi skal reversere. Nå går vi i gang med å stake ut kursen for et mer rettferdig Norge.

De som mottar arbeidsavklaringspenger (AAP) skal ikke lenger risikere å ende opp på sosialhjelp fordi Nav eller helsetjenesten ikke har klart å behandle eller avklare dem raskt nok. Nav skal settes i stand til å møte brukerne på en god og ubyråkratisk måte. Barnetillegget for uføre gjeninnføres. Sosialhjelpsmottakere skal ikke lenger får avkortet stønaden mot barnetrygden. Ordningen med brillestøtte for barn skal forbedres. Uføre skal ikke få avkortet arbeidsinntekt fra første krone.

Det har vært krevende å få på plass en ny kurs i et enkeltbudsjett på kort tid, men etter syv uker er vi stolte av alt vi fikk på plass! Dette er et budsjett der Arbeiderpartiet har fått gjennomslag for flere av våre viktigste saker.

Statsbudsjettet gir Norge en mer rettferdig kurs. I åtte år har vi hatt en regjering som har gitt mest til de som har mest til før, mens vanlige folk har sittet med regningen. Usosiale kutt har finansiert Høyre og Frp sin skattefest. Med vårt budsjett viser vi at nå er det vanlige folk sin tur.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 8 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse