Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Arbeiderpartiet vil utvikle petroleumsnæringa og ta en sterk posisjon på havvind. Foto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Arbeiderpartiet vil utvikle petroleumsnæringa og ta en sterk posisjon på havvind. Foto: Jan Arne Vold / Equinor / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeiderpartiet vil utvikle petroleumsnæringa og ta en sterk posisjon på havvind. Rødt sier nei til begge deler. 

Maritim industri langs hele norskekysten står i en av sine største omstillinger noen sinne. Norsk petroleumsvirksomhet vil over tid bli mindre viktig – og hvis Rødt hadde bestemt, ville dette skjedd nærmest helt ukontrollert. De sier nei til all videre letevirksomhet – også etter norsk gass. Den gassen bidrar ikke bare til sterk verdiskaping og trygge arbeidsplasser i hele Norge, men den vil være et sterkt bidrag til klimavennlig omstilling i hele Europa med løsninger for karbonfangst og –lagring.

Det er jo ille nok at Rødt sier nei til arbeidere i petroleumsindustrien, men de sier også blankt nei til å bygge havvind på norsk sokkel. Dermed sier Rødt også nei til å ta en ledende rolle i det som kan bli et av Norges viktigste industrieventyr noen sinne. Menon har beregnet at flytende havvind kan skape 128400 årsverk i Norge. Men ikke bare sier Rødt nei til de arbeidsplassene, de sier nei til all den elektrisiteten som norsk havvind kan skape. En kan jo bare tenke seg hvor høy strømregningene vil bli for vanlige folk om Rødt får det som de vil.

Organisasjoner så forskjellige som Greenpeace og Industri og Energi har rystet samstemt på hodet over denne industrifiendtlige politikken fra Rødt. Arbeiderpartiet er enige med både Greenpeace og en samla fagbevegelse.

Arbeiderpartiet mener petroleumsindustrien må utvikles, ikke avvikles. Og vi mener det er på skuldrene av offshoreindustrien vi skal skape nye, trygge arbeidsplasser til vanlige folk – for eksempel ved å bygge sterke industrimiljøer på havvind. Det er slik vi tar Norge i en grønnere og mer rettferdig retning, og det er slik vi skaper grunnlaget for de offentlige inntektene som Rødt er så glad i å bruke.

Og spørsmålet tvinger seg fram: - hva i all verden har Rødt imot norske industriarbeidere?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Svein Lund · 2 år siden
    Hva i all verden har Arbeiderpartiet mot norsk natur?

    "Hva i all verden har Rødt mot norske industriarbeidere?" Slik spør Per Vidar Kjølmoen. Siden han er næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, må innlegget oppfattes som Arbeiderpartiets politikk.
        Arbeiderpartiet er i dag i front for fortsatt oljeutvinning og oljeleiting, og med det for Norge skal fortsette å bidra for fullt til utslipp av klimagasser. Arbeiderpartiet er partiet bak mineralstrategien, der utenlandske spekulanter skal til tiltrekkes for å ta ut mest mulig av våre mineralressurser, for å dumpe 99 % av uttaket i fjordene. Ap var pådrivere for ei vannkraftutbygging som har rasert store deler av norsk natur og er nå blant de ivrigste tilhengerne av vindkraft til lands og til vanns, noe som betyr ei naturrasering større enn noen gang. Ap er for at alle norske fjorder skal fylles opp med oppdrettsanlegg, som ødelegger lokale fiskebestander og tar livet av fjordfisket. Om partiets politikk blir gjennomført, vil det knapt være inngrepsfri natur igjen i Norge.
        Alt dette klarer partiet å fremme under parola om arbeidsplasser. Vi må fortsatt leite olje for å beholde arbeidsplassene i oljenæringa. Repparfjorden og Førdefjorden skal ofres for et par hundre gruvearbeidsplasser. Til og med vindkraftanlegga skal bygges for en handfull arbeidsplasser pr. anlegg. Hele tida er det snakk om brutto arbeidsplasser, de som går tapt på grunn av naturødeleggelsene blir ikke nevnt.
        Siden løftet om noen få tusen arbeidsplasser ikke har klart stoppe motstanden mot naturødeleggende utbyggingsprosjekt, har man nå skalert opp og fått et konsulentselskap til å male 128400 årsverk av satsinga på havvindkraft. Dersom noen ønsker å prioritere naturen og fiskerinæringa, og dermed gå glipp av 128400 industriarbeidere, er man da sjølsagt industriarbeiderfiendtlig. Realismen i dette tallet er det all grunn til å stille spørsmål ved, da vindkraftutbygginga hittil praktisk talt ikke har gitt arbeidsplasser i Norge. Etter ønske fra nettopp Arbeiderpartiet, er Norge med i EØS som for det første krever at slike oppdrag utlyses for fri konkurranse, for det andre åpner for at arbeidet kan bli gjort av billig arbeidskraft fra EU-land i Øst-Europa. Men om det så var sant at 128400 nordmenn skal bli industriarbeidere i havvindnæringa. Er det dette vi vil? Ønsker vi å tømme Distrikts-Norge for arbeidskraft for å bygge opp noen få gigantanlegg på Vestlandet som bygger fundament for tusener av vindturbiner?
        Undertegna har arbeida over 10 år i industrien, og sjøl om jeg stemmer Rødt, er jeg på ingen måte mot norske industriarbeidere. De fleste av de arbeidsplassene jeg har arbeida på eksisterer ikke lenger i dag. De er enten nedlagt av myndighetene med Arbeiderpartiets støtte eller raida av Aps gode venn Røkke og nedlagt fordi det er mer lønnsomt å sende fisken rett til utlandet. Som så mange andre måtte jeg omskolere meg fra industriarbeid til annet arbeid. Fra "oljeeventyret" starta på 1970-talet har tallet på industriarbeidsplasser i Norge blitt nesten halvert. Hvorfor? Hvor har det blitt av norsk tekstil- og skotøyindustri? Norsk radio-, tv- og dataindustri? Norsk sykkelindustri osv. Fiskeindustrien, som var den suverent største i Finnmark er redusert til en skygge av seg sjøl. Det er verken Rødt eller miljøbevegelsen som har lagt ned denne, men åpninga for internasjonal kapitalflukt som EU og EU-tilhengerne har gått inn for. De norske industrivarene er erstatta med billige og ofte dårlige varer produsert av underbetalte arbeidere i Kina og Bangladesh.
        Et tiår i industrien har lært meg at det ikke er likhetstegn mellom interessene til industriarbeiderne og industrieierne. Industrieiere bygger ikke industri av hensyn til arbeidsplassene, men for egen profitt. Blir denne ikke høy nok, legger de ned eller flagger ut. Dette burde være elementært for et parti som kaller seg Arbeiderpartiet.
        Vi har i dag to gigantiske kriser i verdensmålestokk – naturkrisa og klimakrisa. Dessverre tar ikke dagens regjering noen av disse på alvor. Skal vi kunne snu utviklinga må vi sette naturen først, ikke heie på all naturødeleggende og forurensende industri, gruver og kraftverk fordi disse også vil bety arbeidsplasser. Kjølmoens logikk er at dersom man er for nedlegging av noen virksomheter er man mot dem som arbeider der. Ikke nok med det, dersom man er mot oppretting av f.eks. et kraftverk, er man mot dem som kunne tenkes å få jobb der en gang i framtida. Han og hans parti ender da opp som en heiagjeng for en hver potensielt lønnsom investering som f.eks. vindkraft- og gruvespekulanter kan finne på. Har ikke Arbeiderpartiet og fagbevegelsen en mer sjølstendig politikk enn dette?

    Svein Lund
    naturverner og Rødt-velger
        

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse