Annonse
Annonse
Jørn Inge Løvik, Romsdalsaksen
Ytring
03 desember 2021 19:43
Romsdalsfjordbassenget sett i sammenheng med vegplanene til SVV/Fylke/kommuner. Romsdalsaksen oppnår det samme til halve prisen. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsfjordbassenget sett i sammenheng med vegplanene til SVV/Fylke/kommuner. Romsdalsaksen oppnår det samme til halve prisen. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Vi vil først presisere at forslaget undersjøisk tunnel under Veøya ikke er et forslag som kommer fra Romsdalsaksen AS.

Det var SVV Vest som helt riktig tok oppgaven fra samferdselsdepartementet på alvor, der de ble bedt om å «snu alle steiner» på leting etter bedre/billigere løsninger – også utenfor «vedtatte» traseer. Slik sett har SVV Vest svart på oppgaven på riktig måte.

Problemet er at SVV Midt ikke ønsket å si noe om denne muligheten, fordi denne ville kunne bli et klart alternativ til Møreaksen. De plusset på 6–9 mrd kroner i forhold til beregningene fra SVV Vest. Dette er godt dokumentert i Tidens Krav sine avsløringer av interne e-poster hos SVV Midt.

Rapporten som nå foreligger, er resultat av en massiv kritikk av SVV Midt sin handtering av utspillet til SVV Vest – og fylkespolitikerne sitt spørsmål om SVV Midt sin troverdighet.

En kjapp titt på rapporten forteller at overskriften langt i fra stemmer med innholdet. Selv med fordyrende lange dobbeltløpede tunneler og feil endepunkt i Molde, så får Romsdalsaksen best samfunnsnytte.

Bestillingen av rapporten er gjort av SVV, og utførende konsulentfirma er Norconsult – som har et stort og langvarig kundeforhold til SVV. Oppdragsleder i Norconsult er tidligere ansatt ved SVV Midt.

Hvor «uhilda» dette er, må den enkelte leser selv få vurdere.

  • Hvorfor så lang undersjøisk tunnel under Veøya at det kreves to tunnelløp?
  • Er det først på Bolsønes man er i Molde med Romsdalsaksen?
  • Hvorfor går ikke i så fall den lange undersjøiske tunnelen til Bolsønes dersom «alle» skal dit?
  • Det er også flere varianter forbi Veøya som ikke er vurdert.

Romsdalsaksen AS mener at konseptvalgsutredningen (KVU) fra 2011 er overmoden for revidering. Spesielt med tanke på FNs klimamål, trafikksikkerhet og nasjonale føringer som advarer mot tunnelbygging og nasjonale stamveier gjennom tettbebyggelser.

Reaksjonene fra Sunnmøre om trasevalg viser nå tydelig hvor få kalorier SVV brukte på den delen i 2011/17 – i likhet med Romsdalsaksetraseen.

SVV sin nytteberegning av fergefri E39 nedvurderer synergier med Eksportvegen E136, utelater deler av trafikktallene fra E39-trafikken, og utelater både Rauma, tidligere Nesset kommune og Sunndal som del av BA region. Dette er de viktigste parametrene i en samfunnsnytteberegning. Med riktig inndata i analysen blir samfunnsnytten over 5 milliarder kroner bedre for Romsdalsaksen enn valgt løsning.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 1 måneder siden
    "Romsdalsaksen" best på alle områder
    Romsdalsaksen "best" på alle områder
    Romsdalsaksen best på "alle" områder
    Romsdalsaksen best på alle "områder"
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Kristiansundskalenderen 2022

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Vidar Hölm 30 minutter siden Regionspørsmålet arkiveres – endelig!
Ja ser jo de jubler i molde over sine kjære naboer i nord. Nå får de NAV kontoret fra Kristiansund. ...
Vidar Hölm 1 timer siden Bypakken – bompenger til evig tid?
Bruk blinklys i rundkjøringer og lag rundkjøring i Dalekrysset og i Norges mest snodige kryss, Rensvikkrysset ,så er dere i ...
70% av befolkningen i Kristiansund driter i hvilket fylke de tilhører og flertallet av de som har en mening stortrives ...
@Terje G. FinnøyFor flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden er Møreaksen raskest. Det er kun 25% av de som krysser Romsdalsfjorden som ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden SVV fortsetter sin manipulasjon av E39 utredning
@Terje SundsbøOg her vrir og vender du igjen.Romsdalsaksen er kortest, flatest og mest fremtidsrettet som trase mellom Ålesund og Bergsøy.SVV og ...
@Terje G. FinnøyTrafikktellingene viser at kun 40% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Røbekk. Tilhengerne av Romsdalsaksen omgår fakta. For Romsdalsaksen vil ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte