Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Jørn Inge Løvik, Romsdalsaksen
Ytring
03 desember 2021 19:43
Del på Facebook
Romsdalsfjordbassenget sett i sammenheng med vegplanene til SVV/Fylke/kommuner. Romsdalsaksen oppnår det samme til halve prisen. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsfjordbassenget sett i sammenheng med vegplanene til SVV/Fylke/kommuner. Romsdalsaksen oppnår det samme til halve prisen. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen AS

Vi vil først presisere at forslaget undersjøisk tunnel under Veøya ikke er et forslag som kommer fra Romsdalsaksen AS.

Det var SVV Vest som helt riktig tok oppgaven fra samferdselsdepartementet på alvor, der de ble bedt om å «snu alle steiner» på leting etter bedre/billigere løsninger – også utenfor «vedtatte» traseer. Slik sett har SVV Vest svart på oppgaven på riktig måte.

Problemet er at SVV Midt ikke ønsket å si noe om denne muligheten, fordi denne ville kunne bli et klart alternativ til Møreaksen. De plusset på 6–9 mrd kroner i forhold til beregningene fra SVV Vest. Dette er godt dokumentert i Tidens Krav sine avsløringer av interne e-poster hos SVV Midt.

Rapporten som nå foreligger, er resultat av en massiv kritikk av SVV Midt sin handtering av utspillet til SVV Vest – og fylkespolitikerne sitt spørsmål om SVV Midt sin troverdighet.

En kjapp titt på rapporten forteller at overskriften langt i fra stemmer med innholdet. Selv med fordyrende lange dobbeltløpede tunneler og feil endepunkt i Molde, så får Romsdalsaksen best samfunnsnytte.

Bestillingen av rapporten er gjort av SVV, og utførende konsulentfirma er Norconsult – som har et stort og langvarig kundeforhold til SVV. Oppdragsleder i Norconsult er tidligere ansatt ved SVV Midt.

Hvor «uhilda» dette er, må den enkelte leser selv få vurdere.

  • Hvorfor så lang undersjøisk tunnel under Veøya at det kreves to tunnelløp?
  • Er det først på Bolsønes man er i Molde med Romsdalsaksen?
  • Hvorfor går ikke i så fall den lange undersjøiske tunnelen til Bolsønes dersom «alle» skal dit?
  • Det er også flere varianter forbi Veøya som ikke er vurdert.

Romsdalsaksen AS mener at konseptvalgsutredningen (KVU) fra 2011 er overmoden for revidering. Spesielt med tanke på FNs klimamål, trafikksikkerhet og nasjonale føringer som advarer mot tunnelbygging og nasjonale stamveier gjennom tettbebyggelser.

Reaksjonene fra Sunnmøre om trasevalg viser nå tydelig hvor få kalorier SVV brukte på den delen i 2011/17 – i likhet med Romsdalsaksetraseen.

SVV sin nytteberegning av fergefri E39 nedvurderer synergier med Eksportvegen E136, utelater deler av trafikktallene fra E39-trafikken, og utelater både Rauma, tidligere Nesset kommune og Sunndal som del av BA region. Dette er de viktigste parametrene i en samfunnsnytteberegning. Med riktig inndata i analysen blir samfunnsnytten over 5 milliarder kroner bedre for Romsdalsaksen enn valgt løsning.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    "Romsdalsaksen" best på alle områder
    Romsdalsaksen "best" på alle områder
    Romsdalsaksen best på "alle" områder
    Romsdalsaksen best på alle "områder"

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse